„Dwa stawy” w oczach poety – powtórzenie środków stylistycznych
„Dwa stawy” w oczach poety – powtórzenie środków stylistycznych
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
powtarza środki stylistyczne.
Umiejętności
Uczeń:
czyta i objaśnia fragment utworu,
potrafi odnaleźć i nazwać środki stylistyczne w tekście.
Metoda i forma pracy
Heureza, zajęć praktycznych.
Środki dydaktyczne
Fragment opisu dwóch stawów z utworu „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel informuje uczniów o temacie lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów o znane im utwory Adama Mickiewicza.
Nauczyciel czyta opis stawów.
Nauczyciel zadaje uczniom szereg pytań do utworu począwszy od pytania o porę dnia w jakiej opisane są dwa stawy, a skończywszy na prośbie, żeby uczniowie zastanowili się za jaki środek stylistyczny cały ten opis uznać.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie wymienili wszystkie cechy mówiące, że stawy przypominają ludzi.
Zadaniem uczniów jest odpowiedzieć dlaczego cały utwór można uznać za uosobienie. Uczniowie sami zapisują notatkę w zeszytach na ten temat.
Nauczyciel sprawdza notatki uczniów.
Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie z tekstu epitetów, onomatopei i porównań.
Nauczyciel sprawdza zadanie wykonane przez uczniów.
Zadaniem uczniów jest zastanowić się i odpowiedzieć jakie jest znaczenie tych środków stylistycznych oraz co wnoszą do tekstu.
Faza podsumowująca
Uczniowie opowiadają własnymi słowami utwór zaznaczając, co poszczególne środki stylistyczne wnoszą do tekstu i jak dzięki nim czyta się utwór.
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Zadaniem uczniów jest zastanowić się i napisać czy porównania z tekstu można traktować jako inny środek stylistyczny, a jeśli tak, to jako który.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak