Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Dwa stawy” w oczach poety – powtórzenie środków stylistycznych

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • powtarza środki stylistyczne.

Umiejętności

Uczeń:

  • czyta i objaśnia fragment utworu,

  • potrafi odnaleźć i nazwać środki stylistyczne w tekście.

Metoda i forma pracy

Heureza, zajęć praktycznych.

Środki dydaktyczne

Fragment opisu dwóch stawów z utworu „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel informuje uczniów o temacie lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta uczniów o znane im utwory Adama Mickiewicza.

  2. Nauczyciel czyta opis stawów.

  3. Nauczyciel zadaje uczniom szereg pytań do utworu począwszy od pytania o porę dnia w jakiej opisane są dwa stawy, a skończywszy na prośbie, żeby uczniowie zastanowili się za jaki środek stylistyczny cały ten opis uznać.

  4. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wymienili wszystkie cechy mówiące, że stawy przypominają ludzi.

  5. Zadaniem uczniów jest odpowiedzieć dlaczego cały utwór można uznać za uosobienie. Uczniowie sami zapisują notatkę w zeszytach na ten temat.

  6. Nauczyciel sprawdza notatki uczniów.

  7. Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie z tekstu epitetów, onomatopei i porównań.

  8. Nauczyciel sprawdza zadanie wykonane przez uczniów.

  9. Zadaniem uczniów jest zastanowić się i odpowiedzieć jakie jest znaczenie tych środków stylistycznych oraz co wnoszą do tekstu.

Faza podsumowująca

Uczniowie opowiadają własnymi słowami utwór zaznaczając, co poszczególne środki stylistyczne wnoszą do tekstu i jak dzięki nim czyta się utwór.

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Zadaniem uczniów jest zastanowić się i napisać czy porównania z tekstu można traktować jako inny środek stylistyczny, a jeśli tak, to jako który.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak

RlnSLjDjQsrAi

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 75.18 KB w języku polskim
R1IS374PGFwQB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim