Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dwa wiersze o miłości – Adam Mickiewicz Do M.*** oraz Jan Kochanowski Do Anny

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna historię miłości Adama Mickiewicza i Maryli Wereszczakówny,

  • zna treść utworów,

  • podaje definicję fraszki,

  • poznaje specyfikę języka staropolskiego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • czytać staropolską poezję ze zrozumieniem,

  • porównywać utwory z różnych epok,

  • analizować i porównywać teksty poetyckie,

  • przedstawiać sytuację liryczną omawianych utworów,

  • wyjaśnić znaczenie staropolskich wyrazów, podać współczesne odpowiedniki.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, pogadanka, poszukująca, dyskusja, drama.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik do kształcenia literackiego, tekst fraszki Jana Kochanowskiego Do Anny.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel robi krótkie wprowadzenie na temat historii niespełnionej miłości Adama Mickiewicza do Maryli Wereszczakówny. W pogadance może wykorzystać ilustracje przedstawiające portrety poety i jego wybranki.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie zapoznają się z treścią wiersza Adama Mickiewicza Do M. ***. [Podręcznik: Kowalczykowa A., Mrowcewicz K., Kto czyta, nie błądzi. Literatura i kultura. Gimnazjum 2, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2000, s. 150‑151.]

Nauczyciel prosi, aby uczniowie wyobrazili sobie, iż są szaleńczo, choć nieszczęśliwie, zakochani, a utwór Mickiewicza jest ich osobistym wyznaniem miłosnym. Wyznacza kilku uczniów, aby głośno przeczytali tekst, ze szczególnym zwróceniem uwagi na właściwą intonację, barwę głosu, umiejętne wyrażanie emocji, robienie pauz itp. Wspólnie z pozostałymi wybiera najlepszą interpretację.

Następnie proponuje analizę utworu. Dyktuje polecenia:

  • Przedstaw sytuację liryczną wiersza.

[Przykładowo: Bohaterem jest człowiek doświadczony przez nieszczęśliwą miłość. Pogrążony w żałobie, zatopiony w „kościele pamiątek”, żyje wspomnieniami
o ukochanej.]

  • Jak rozumiesz pierwszą zwrotkę wiersza? Co oznaczają zawarte w niej zdania wykrzyknikowe?

  • Opisz uczucia towarzyszące autorowi utworu. Zwróć uwagę na opozycję umysł – serce. Dzięki czemu autor osiąga swoistą nieśmiertelność?

[Przykładowo:

serce – obumarło, jest puste, pozbawione uczuć i emocji, martwe,

umysł – ciągle żywe są w nim pamięć o ukochanej i wspomnienia wspólnie przeżytych chwil, świadomość tego wszystkiego funkcjonuje jako odrębny byt, niezależny od cierpiącej duszy]

  • Znajdź w wierszu fragmenty opisujące myśli i uczucia ukochanej poety. Jakie środki poetyckie zastosował Mickiewicz?

Potem proponuje analizę drugiego utworu o tematyce miłosnej. Tym razem zapowiada utwór z nieco wcześniej epoki, odrodzenia. Uczniowie czytają fraszkę Jana Kochanowskiego Do Anny, a nauczyciel zapisuje na tablicy polecenia:

  • Z tekstu fraszki Do Anny wypisz słowa, które różnią się formą od ich współczesnych odpowiedników. Spróbuj podać znaczenie staropolskich wyrazów.

  • W jakiej sytuacji znajduje się bohater utworu?

  • Czy fraszkę Kochanowskiego można określić mianem „wyznanie miłosne”?

  • Przypomnij definicję fraszki. W jej kontekście określ charakter uczuć bohatera lirycznego. Jaki jest jego stosunek do ukochanej?

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel proponuje, by na zakończenie zajęć porównać sytuację liryczną obu utworów i odpowiedzieć na pytanie: Jaki obraz miłości jawi się w każdym z nich?

5. Bibliografia

  1. Kochanowski J., Do Anny, [w:] tegoż, Nie porzucaj nadzieje, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1988, s. 14.

  2. Kowalczykowa A., Mrowcewicz K., Kto czyta, nie błądzi. Literatura i kultura. Gimnazjum 2, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2000.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Spróbuj przełożyć tekst fraszki Kochanowskiego na język współczesny.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RZHRUVKrPQvRq

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.45 KB w języku polskim
R96ndG2qOKTe0

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim