| |
| |
| |
| |
| (III.1) odróżnia pojęcie kultury rozumianej jako dorobek artystyczny od kultury rozumianej jako całokształt dorobku ludzkości, ze zrozumieniem używa określeń́: kulturowy i kulturalny; |
| |
| |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna pojęcia: kultura wysoka i kultura niska,
definiuje pojęcie kultury,
wie, co znaczy być kulturalnym.
|
| umiejętności – uczeń:
uzasadnia różnice w pojęciu kulturowy i kulturalny,
podaje przykłady zachowań kulturowych,
opisuje zachowania będące świadectwem zachowania kulturalnego.
|
| postawy:
kształtowanie zasad dobrego wychowania,
rozwijanie umiejętności różnicowania pojęć,
kształtowanie umiejętności analizowania wartości.
|
| |
| podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa – karty pracy), eksponująca (pokaz materiału wizualnego), drama |
| |
| indywidualna, zbiorowa, grupowa |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | Zestaw ilustracji ukazujący różne przejawy kultury: wysokiej (elitarnej) i niskiej (masowej). Interaktywna mapa myśli z przykładami prezentującymi zróżnicowanie pojeść́: „kulturowy” I „kulturalny |
| |
| |
faza wprowadzająca: (13 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Nauczyciel przypomina kilka definicji kultury: „Kultura jest to złożona całość obejmująca wiedzę, wierzenia, sztukę, moralność, zwyczaje i inne nawyki zdobyte przez człowieka jako członka społeczeństwa” (Barbara Olszewska, Dyoniziak, Człowiek – Kultura – Osobowość, Wrocław 2001, s.27, za E. Burnet Tylor, Cywilizacja pierwotna, tłum. Z.A. Kawerska, Warszawa 1896, s.15), „Kultura - całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, gromadzony, utrwalany i wzbogacany, przekazywany z pokolenia na pokolenie” (Słownik języka polskiego, PWN, www.pwn.pl)
Nauczyciel wyświetla zestaw ilustracji ukazujący różne przejawy kultury: wysokiej (elitarnej) i niskiej (masowej). Po wyświetleniu uczniowie wskazują dodatkowo inne przykłady tych kultur, znane z życia.
Na podstawie obejrzanych ilustracji oraz własnych przykładów uczniowie przy pomocy nauczyciela formułują definicję kultury wysokiej i niskiej.
|
faza realizacyjna: (27 min.) |
Uczniowie otrzymują karty pracy i wykonują zadanie, polegające na uzupełnieniu tabeli i wpisaniu podanych znaczeń we właściwe miejsce pod pojęciami: kulturalny i kulturowy.
Po sprawdzeniu zadania uczniowie zapisują definicje podane przez nauczyciela:
Kulturowy - termin odnoszący się do kultury rozumianej naukowo; określenie opisowe, niezawierające elementów oceny. Kulturalny – postawa człowieka, który dobrze opanował reguły współżycia społecznego, potrafi właściwie zachować się w różnych sytuacjach i instytucjach, dobrać strój do okazji itp.
Nauczyciel wyświetla uczniom interaktywną mapę myśli z przykładami prezentującymi zróżnicowanie pojęć́: „kulturowy” I „kulturalny. Pojawiają się ilustracje sytuacyjne zestawione na zasadzie przeciwieństw: z jednej strony sytuacja odnosząca się do pojęcia kulturowy a z drugiej kulturalny.
Uczniowie podzieleni są na 4 grupy i otrzymują zadania: każda z grup tworzy scenariusze scenek sytuacyjnych, w których pokazane będą zachowania kulturalne i niekulturalne:
grupa 1: scena w kolejce sklepowej, gdzie starsza pani prosi o obsługę poza kolejnością;
grupa 2: scena przy stole podczas obiadu;
grupa 3: scena w kinie podczas premiery filmu;
grupa 4: scena w kawiarni z kelnerką
Po krótkim przygotowaniu uczniowie odgrywają mini‑scenki. Pozostała część klasy pełni funkcję widowni i po zakończeniu wymienia zachowania kulturalne i niekulturalne.
Nauczyciel informuje, że zachowania kulturalne są opozycją dla wynikających z natury zachowań fizjologicznych. Są to wiec zachowania wyuczone, wspólne dla członków danego społeczeństwa i przekazywane w jego obrębie
|
faza podsumowująca: (5 min.) |
Nauczyciel dokonuje oceny wyrażonej stopniem.
Zadanie domowe: Wypisz wydarzenia ze szkoły, klasy środowiska i przyporządkuj do nich terminy: kulturowy, kulturalny.
|