Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dwunastu braci. Teatrzyk w naszej klasie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna nazwy kolejnych miesięcy,

  • wie, jakie zmiany w przyrodzie zachodzą podczas kolejnych miesięcy,

  • rozumie znaczenie słów: sierp, gruda, luty, inscenizacja, dekoracja, scenografia, rola, aktor, zaproszenie i plakat.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • rozwiązuje zagadki,

  • wypowiada się na zadany temat,

  • czyta głośno z podziałem na role,

  • wyodrębnia i pisze czasowniki,

  • ustala wykonawcę czynności,

  • określa cechy rzeczowników (miesięcy),

  • planuje i projektuje inscenizację,

  • zachowuje poprawną intonację i dykcję w wypowiadanej kwestii,

  • poprawnie używa gestu i ruchu na scenie.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • czynnościowa,

  • zabawowa,

  • inscenizacja,

  • praca z tekstem.

Formy:

  • praca zbiorowa,

  • praca zespołowa,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Dobrowolska H., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Podręcznik. Część 2, WSiP, Warszawa 2000. (P.)

Nagranie wiersza J. Kiersta Dwunastu braci w wykonaniu uczniów z klas starszych

Czasowniki – karta pracy (załącznik 1)

Papier, farby, pisaki i inne materiały do wykonania plakatów i zaproszeń

Materiały do wykonania elementów dekoracji

4. Przebieg lekcji

  1. Rozwiązanie zagadki.

Razem dwunastu jest braci.

Idą kolejno rok cały.

Ale nigdy tak się nie zdarzy,

by ich drogi się krzyżowały. (miesiące)

  1. Przypomnienie nazw miesięcy i kolejności ich występowania.

  2. Wyszukiwanie w spisie treści strony, na której znajduje się wiersz Jerzego Kiersta Dwunastu braci (P. s. 119).

  3. Wysłuchanie nagrania wiersza w wykonaniu uczniów z klas starszych.

  4. Wyjaśnianie nazw poszczególnych miesięcy. Zwrócenie uwagi na pochodzenie nazw: luty (zły), sierpień (sierp), grudzień (gruda).

  5. Wypowiedzi dzieci na temat zmian zachodzących w przyrodzie w poszczególnych miesiącach w oparciu o tekst, materiał ilustracyjny z nim związany oraz doświadczenia własne dzieci.

  6. Ustne określanie cech miesięcy na podstawie tekstu. Pisanie w zeszycie wyrazów określających cechy stycznia i lutego.

Styczeń (jaki?) ...

Luty (jaki?) ...

  1. Drama – wykonywanie ruchem czynności poszczególnych miesięcy. Wybrane dzieci pokazują – inne odgadują, jaki to miesiąc. Zabawę można przeprowadzić w parach.

  2. Przypomnienie wiadomości o czasowniku.

  • Uzupełnianie tekstu wyrazami oznaczającymi czynności. Ustalenie, które zdania wypowiada wykonawca czynności (załącznik 1).

  1. Czytanie tekstu z podziałem na role.

  2. Przypomnienie, co to jest inscenizacja.

  3. Planowanie prac związanych z inscenizacją.

  • Przydział ról chętnym dzieciom.

  • Wyodrębnienie grupy, która przygotuje plakat i zaproszenie dla oddziału zerowego oraz klas pierwszych.

  • Wspólne wykonanie scenografii ogólnej.

  • Projektowanie strojów dla poszczególnych miesięcy.

  • Próba stolikowa czytania roli.

  • Nauka roli na pamięć.

  • Próba sceniczna poszczególnych ról z wprowadzeniem ruchu i gestu.

  • Próba sceniczna całej inscenizacji.

  • Prezentacja inscenizacji zaproszonym gościom (po 2–3 dniach).

  1. Wyodrębnienie i przydzielenie ról. Przepisywanie roli do zeszytu.

  • Role otrzymują dzieci chętne. Jeżeli jest ich więcej, niektóre role należy obsadzić podwójnie i zmieniać obsadę w poszczególnych prezentacjach inscenizacji.

  1. Wykonanie plakatów i zaproszeń.

  • Podział zespołu klasowego na 5 zespołów. Dwa zespoły przygotowują plakat, a trzy zespoły przygotowują zaproszenia.

  1. Projektowanie strojów.

  2. Projektowanie i wykonanie wybranych elementów dekoracji sceny (praca w grupach zadaniowych).

  3. Próba stolikowa inscenizacji. Głośne czytanie ról ze zwróceniem uwagi na stronę techniczną recytacji (intonację i dykcję).

  4. Nauka ról na pamięć.

  5. Indywidualna próba sceniczna z wprowadzeniem ruchu i gestu kolejnych ról.

  6. Próba sceniczna całej inscenizacji.

  7. Rozwieszenie plakatów w szkole i zaproszenie oddziału zerowego oraz klas pierwszych na inscenizację.

5. Bibliografia

  1. Dobrowolska H., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Podręcznik. Część 2, WSiP, Warszawa 2000.

  2. Zagadki dla najmłodszych, pod red. Cz. Cyrańskiego, P.W. „M.A.C.” Oficyna Wydawnicza i fotograficzna, Kielce 1992, s. 96.

  3. Źródło rys.: http://office.microsoft.com/clipart

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Jakie czynności wykonują te miesiące? Wypisz z tekstu wiersza.

Styczeń: Nowy Rok!

Luty: futrzaną czapą.

Kwiecień: wiosnę i świat.

Czerwiec: Czerwiec wakacje.

Wrzesień: Złotą jesień .

b) Zadanie domowe

Nauczę się pięknie swojej roli i przygotuję wraz z rodzicami strój.

7. Czas trwania lekcji

3 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć zintegrowanych z zakresu edukacji polonistycznej i artystycznej realizowany w klasie II w drugim dniu bloku tematycznego Rozpoczął się Nowy Rok.

Punkty od 16 do 19 realizowane są jednocześnie.

R2HfiyLVcwwGO

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 148.56 KB w języku polskim
R1DgDEsFJWSg4

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 68.50 KB w języku polskim