Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dwutlenek węgla jako składnik powietrza

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest dwutlenek węgla,

  • wie, gdzie w przyrodzie występuje dwutlenek węgla,

  • rozumie, na czym polega obieg dwutlenku węgla w przyrodzie,

  • wie, na czym polega proces fotosyntezy.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wyjaśnić rolę procesu fotosyntezy w naszym życiu,

  • umie podać przyczyny efektu cieplarnianego,

  • potrafi określić, jakie zagrożenia wynikają z efektu cieplarnianego.

2. Metoda i forma pracy

Słowna - pogadanka, praca z podręcznikiem, dyskusja (akwarium).

3. Środki dydaktyczne

Duży arkusz papieru

Tekst z zadaniem domowym (dla chętnych)

Karta pracy ucznia

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed lekcjami nauczyciel przygotowuje karty pracy (załącznik 1), oraz kartki z zadaniem domowym.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy termin – dwutlenek węgla.

Uczniowie podają skojarzenia związane z tym słowem i zapisują na tablicy.

  1. Nauczyciel podaje informacje na temat dwutlenku węgla, jego występowania i procentowej zawartości w powietrzu.

  2. Uczniowie analizują schemat przebiegu procesu fotosyntezy.

  3. Nauczyciel otwiera dyskusję na temat: Przyczyny, zagrożenia i skutki efektu cieplarnianego. W jaki sposób można temu zapobiec?

  4. Uczniowie siedzą w kręgu. W widocznym dla wszystkich miejscu, na dużym arkuszu papieru, nauczyciel zapisuje temat omawianego problemu. Zaprasza chętnych uczniów do mniejszego kręgu wewnętrznego i zachęca do podjęcia dyskusji. Nauczyciel wybiera 2 uczniów, których zadaniem będzie pilnowanie, czy dyskusja jest na temat i czuwanie nad kulturą dyskusji. Uczniowie siedzący w kręgu wewnętrznym rozpoczynają dyskusję na zadany temat. Pozostali uczniowie obserwują osoby dyskutujące. Jeśli ktoś z kręgu zewnętrznego będzie chciał uzupełnić lub wzmocnić wypowiedź kolegi, stanie za nim i włączy się do dyskusji.

  5. Prowadzący zajęcia prosi uczniów o uzupełnienie tabeli (załącznik 1) jako podsumowanie dyskusji.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel prosi o wykonanie ilustracji związanej z tematem lekcji (dwutlenek węgla, efekt cieplarniany); uczniowie wykorzystują zdobyte na lekcji informacje, do tematu mogą podejść humorystycznie.

5. Bibliografia

  1. Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.

  2. Kotecka J., Remin A., Powietrze, ćwiczeniachemii z elementami fizyki dla gimnazjum, zeszyt 2., Nowa Era, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Efekt cieplarniany

Przyczyny

Zagrożenia

Zapobieganie

b) Zadanie domowe

Wyjaśnij sens stwierdzenia: Lasy i parki to zielone płuca miast.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RA9WmLUUo4LCy

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.43 KB w języku polskim
RcU0z4bVSjMVP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim