Dwutlenek węgla jako składnik powietrza
Dwutlenek węgla jako składnik powietrza
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest dwutlenek węgla,
wie, gdzie w przyrodzie występuje dwutlenek węgla,
rozumie, na czym polega obieg dwutlenku węgla w przyrodzie,
wie, na czym polega proces fotosyntezy.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wyjaśnić rolę procesu fotosyntezy w naszym życiu,
umie podać przyczyny efektu cieplarnianego,
potrafi określić, jakie zagrożenia wynikają z efektu cieplarnianego.
2. Metoda i forma pracy
Słowna - pogadanka, praca z podręcznikiem, dyskusja (akwarium).
3. Środki dydaktyczne
Duży arkusz papieru
Tekst z zadaniem domowym (dla chętnych)
Karta pracy ucznia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed lekcjami nauczyciel przygotowuje karty pracy (załącznik 1), oraz kartki z zadaniem domowym.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zapisuje na tablicy termin – dwutlenek węgla.
Uczniowie podają skojarzenia związane z tym słowem i zapisują na tablicy.
Nauczyciel podaje informacje na temat dwutlenku węgla, jego występowania i procentowej zawartości w powietrzu.
Uczniowie analizują schemat przebiegu procesu fotosyntezy.
Nauczyciel otwiera dyskusję na temat: Przyczyny, zagrożenia i skutki efektu cieplarnianego. W jaki sposób można temu zapobiec?
Uczniowie siedzą w kręgu. W widocznym dla wszystkich miejscu, na dużym arkuszu papieru, nauczyciel zapisuje temat omawianego problemu. Zaprasza chętnych uczniów do mniejszego kręgu wewnętrznego i zachęca do podjęcia dyskusji. Nauczyciel wybiera 2 uczniów, których zadaniem będzie pilnowanie, czy dyskusja jest na temat i czuwanie nad kulturą dyskusji. Uczniowie siedzący w kręgu wewnętrznym rozpoczynają dyskusję na zadany temat. Pozostali uczniowie obserwują osoby dyskutujące. Jeśli ktoś z kręgu zewnętrznego będzie chciał uzupełnić lub wzmocnić wypowiedź kolegi, stanie za nim i włączy się do dyskusji.
Prowadzący zajęcia prosi uczniów o uzupełnienie tabeli (załącznik 1) jako podsumowanie dyskusji.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o wykonanie ilustracji związanej z tematem lekcji (dwutlenek węgla, efekt cieplarniany); uczniowie wykorzystują zdobyte na lekcji informacje, do tematu mogą podejść humorystycznie.
5. Bibliografia
Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.
Kotecka J., Remin A., Powietrze, ćwiczenia z chemii z elementami fizyki dla gimnazjum, zeszyt 2., Nowa Era, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Efekt cieplarniany
Przyczyny | Zagrożenia | Zapobieganie |
b) Zadanie domowe
Wyjaśnij sens stwierdzenia: Lasy i parki to zielone płuca miast.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak