Dyskusja wokół celibatu, dziewictwa i czystości płciowej
Dyskusja wokół celibatu, dziewictwa i czystości płciowej
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna definicję celibatu, czystości płciowej i dziewictwa,
zna współczesne poglądy społeczeństwa na ten temat.
zna powody i konsekwencje wstrzemięźliwości seksualnej lub jej braku.
b) Umiejętności
Uczeń:
uczy się szacunku dla odmiennych poglądów innych ludzi,
nabiera umiejętności dyskutowania o problemie seksualności,
uczy się analizy tekstu i przygotowywania prezentacji w Power Poincie,
uczy się zachowania podczas publicznych wystąpień.
c) Podstawy
Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:
celów edukacyjnych – uczy rozpoznawać podstawowe wartości moralne i dokonywać właściwej ich hierarchizacji,
zadań szkoły – uświadamia ważny problem moralny związany w seksualnością człowieka i pozwala na rozwijanie umiejętności prezentacji własnego stanowiska w dialogu z innymi,
treści – należy do bloku tematycznego „człowiek jako osoba; natura i godność człowieka”,
osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości i tworzenia ich hierarchii.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, dyskusja wokół problemu, prezentacja multimedialna.
3. Środki dydaktyczne
Komputer, rzutnik, program Power Point.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na zajęciach poprzedzających nauczyciel prosi ucznia o przygotowanie w domu prezentacji multimedialnej w Power Poincie na podstawie artykułu Sens bez seksu Joanny Podgórskiej (Polityka 47/2005). Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel definiuje pojęcia „celibat”, „czystość płciowa”, „dziewictwo” i pokazuje różnice między nimi.
2. Nauczyciel przedstawia historię i przyczyny wprowadzenia celibatu. Prosi uczniów o zastanowienie się nad konsekwencjami wprowadzenia celibatu.
3. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie różnych podejść do kwestii wstrzemięźliwości seksualnej i odpowiedź, z jakimi wartościami moralnymi wiążą się odmienne podejścia do kwestii dziewictwa i czystości płciowej.
4. Nauczyciel pyta o różnice w tradycyjnym stosunku do wstrzemięźliwości kobiet i mężczyzn oraz o porównanie tego podejścia z teraźniejszym podejściem młodzieży.
5. Nauczyciel prosi o wymienienie powodów dlaczego ludzie dziś wybierają dziewictwo.
c) Faza podsumowując
Uczeń wygłasza przygotowaną prezentację. Odbywa się krótka dyskusja wokół treści poruszanych w artykule.
5. Bibliografia
Jenkins J., Contemporary Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.
Podgórska J., Sens bez seksu, Polityka 47/2005.
6. Załączniki
Brak.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak.