Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dyskusja wokół celibatu, dziewictwa i czystości płciowej

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna definicję celibatu, czystości płciowej i dziewictwa,

  • zna współczesne poglądy społeczeństwa na ten temat.

  • zna powody i konsekwencje wstrzemięźliwości seksualnej lub jej braku.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • uczy się szacunku dla odmiennych poglądów innych ludzi,

  • nabiera umiejętności dyskutowania o problemie seksualności,

  • uczy się analizy tekstu i przygotowywania prezentacji w Power Poincie,

  • uczy się zachowania podczas publicznych wystąpień.

c) Podstawy

Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:

  • celów edukacyjnych – uczy rozpoznawać podstawowe wartości moralne i dokonywać właściwej ich hierarchizacji,

  • zadań szkoły – uświadamia ważny problem moralny związany w seksualnością człowieka i pozwala na rozwijanie umiejętności prezentacji własnego stanowiska w dialogu z innymi,

  • treści – należy do bloku tematycznego „człowiek jako osoba; natura i godność człowieka”,

  • osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości i tworzenia ich hierarchii.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, dyskusja wokół problemu, prezentacja multimedialna.

3. Środki dydaktyczne

Komputer, rzutnik, program Power Point.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na zajęciach poprzedzających nauczyciel prosi ucznia o przygotowanie w domu prezentacji multimedialnej w Power Poincie na podstawie artykułu Sens bez seksu Joanny Podgórskiej (Polityka 47/2005). Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel definiuje pojęcia „celibat”, „czystość płciowa”, „dziewictwo” i pokazuje różnice między nimi.

2. Nauczyciel przedstawia historię i przyczyny wprowadzenia celibatu. Prosi uczniów o zastanowienie się nad konsekwencjami wprowadzenia celibatu.

3. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie różnych podejść do kwestii wstrzemięźliwości seksualnej i odpowiedź, z jakimi wartościami moralnymi wiążą się odmienne podejścia do kwestii dziewictwa i czystości płciowej.

4. Nauczyciel pyta o różnice w tradycyjnym stosunku do wstrzemięźliwości kobiet i mężczyzn oraz o porównanie tego podejścia z teraźniejszym podejściem młodzieży.

5. Nauczyciel prosi o wymienienie powodów dlaczego ludzie dziś wybierają dziewictwo.

c) Faza podsumowując

Uczeń wygłasza przygotowaną prezentację. Odbywa się krótka dyskusja wokół treści poruszanych w artykule.

5. Bibliografia

  1. Jenkins J., Contemporary Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.

  2. Podgórska J., Sens bez seksu, Polityka 47/2005.

6. Załączniki

Brak.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

R1PcZk10XrKQO

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 94.11 KB w języku polskim
R1HaO1knBTAkY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim