R17QrPpMytiR7
Czarno‑biały rysunek przedstawia pejzaż cmentarny nocą. Na pierwszym planie po prawej stronie widzimy duszę matki, w bladoszarym całunie, która trzyma za rękę dziecko. Za nimi snują się kolejne dusze w bladoszarych całunach. Postacie są rozmyte. Po lewej stronie widoczna jest postać mężczyzny, który wznosi ręce ku górze. Ma na sobie czapkę, kożuch sięgający do kolan i wysokie, ocieplane buty. Obok niego wznoszą się dwa wysokie krzyże. Kolejne mniejsze i większe rozsiane są pośród wysokich drzew.

„Dziady, dziady... przybywajcie duchy przodków na ucztę”

Noc dziadów
Źródło: Wikimedia, domena publiczna.
Twoje cele
  • poznasz zwyczaje i obrzędy związane ze oddawaniem czci zmarłym - te dawne i te kultywowane do dziś;

  • zapoznasz się z literacką wersję dawnego obrzędu ludowego związanego z przywoływaniem dusz zmarłych;

  • określisz prawdę moralną płynącą z II części „Dziadów” Adama Mickiewicza.

W kościele katolickim 1 listopada obchodzona jest uroczystość Wszystkich Świętych – święto ku czci wszystkich chrześcijan, którzy osiągnęli zbawienie i przebywają w niebie. Natomiast 2 listopada przypada Dzień Zaduszny, czyli tzw. Zaduszki. W Polsce przyjęła się tradycja odwiedzania grobów bliskich właśnie 1 listopada, ale to 2 listopada - Zaduszki - jest dniem modlitwy za dusze zmarłych. W Zaduszki żyjący modlą się za bliskich zmarłych, którzy przebywają w czyśćcu i potrzebują modlitwy, by móc osiągnąć stan zbawienia. Zgodnie z tradycją przed tym świętem porządkuje się groby, upiększa je kwiatami chryzantem i zapala się znicze, których światło symbolizuje pamięć o tych, którzy odeszli. Zanim na ziemiach polskich zapanowała religia chrześcijańska, nasi przodkowie obchodzili święto dziadów przypadające na noc z 31 października na 1 listopada. Pogańskie rytuały związane ze świętem zmarłych, mimo przyjęcia chrześcijaństwa, wciąż były praktykowane przez ludność wiejską. Zainspirowało to Adama Mickiewicza, który fascynował się kulturą ludową, do napisania cyklu dramatów pt. „Dziady”.

O ludowym obrzędzie dziadów

Zapoznaj się z filmem na temat starodawnego obrzędu dziadów, a następnie wykonaj polecenia.

RqobX4K9cZU8C
Film poruszający tematykę obrzędowości dziadów na terenie Słowiańszczyzny.
Polecenie 1

Wyjaśnij, w jaki sposób oddaje się w twojej rodzinie część zmarłym i jak pielęgnuje się pamięć o nich.

RWqTCgaLv4MxH
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Chrześcijanie, muzułmanie, żydzi, a także wyznawcy innych religii wierzą, że człowiek to nie tylko śmiertelne ciało, ale nieśmiertelna dusza, która po śmierci wędruje w zaświaty. Rozważ, dlaczego ważne jest w życiu każdego społeczeństwa i każdej rodziny kultywowanie wszystkich zwyczajów i obrzędów związanych z oddawaniem czci zmarłym. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1ELQxMjx8lDG
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wymień podobieństwa i różnice, jakie dostrzegasz między starodawnym obrzędem dziadów a Dniem Zadusznym.

RuRh3arVVOsEh
(Uzupełnij).
Adam Mickiewicz18551798
R1X3jpRMvyILF
Adam Mickiewicz (1798–1855)
Źródło: Jan Mieczkowski, 1850, domena publiczna.

Adam Mickiewicz

- jeden z najwybitniejszych poetów romantyzmu. Urodził się w Zaosiu lub Nowogródku na Litwie. Kresowe pochodzenie stworzyło podstawy dla jego oryginalnej wyobraźni poetyckiej. Od najmłodszych lat poeta poznawał baśnie oraz podania ludu litewskiego, białoruskiego i polskiego. Znalazło to odbicie w jego wczesnych tekstach, m.in. w wybitnym dramacie pt. „Dziady”, składającym się z 4 niezależnych części.

RmjnNCxiOrnI6
Noc dziadów
Źródło: wikisource.org, domena publiczna.

Przeczytaj fragment cz. II Dziadów Adama Mickiewicza, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Dziady. Część II (fragment)Adam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Dziady. Część II (fragment)

[...]

Już straszna północ przybywa,
Zamykajcie drzwi na kłódki;
Weźcie smolny pęk łuczywasmolny pęk łuczywasmolny pęk łuczywa,
Stawcie w środku kocioł wódki.
A gdy laską skinę z dala,
Niechaj się wódka zapala.
Tylko żwawożwawożwawo, tylko śmiało!

STARZEC

Jużem gotów.

GUŚLARZ

 Daję hasło.

STARZEC

Buchnęło, zawrzało
I zgasło.

CHÓR

Ciemno wszędzie, głucho wszędzie,
Co to będzie, co to będzie?

GUŚLARZ

Dalej wy z najcięższym duchem,
Coście do tego padołupadółpadołu
Przykuci zbrodni łańcuchem
Z ciałem i duszą pospołupospołupospołu.
Choć zgon lepiankę rozkruszy,
Choć was anioł śmierci woła,
Żywot z cielesnej katuszykatuszekatuszy
Dotąd wydrzeć się nie zdoła.
Jeżeli karę tak srogą
Ludzie nieco zwolnić mogą
I zbawić z piekielnej jamy,
Której jesteście tak blisko:
Was wzywamy, zaklinamy
Przez żywioł wasz, przez ognisko!

CHÓR

Mówcie, komu czego braknie,
Kto z was pragnie, kto z was łaknie?

GŁOS 

(za oknem)

Hej, kruki, sowy, orlice!
O, wy przeklęte żarłoki!

Puśćcie mnie tu pod kaplicę,
Puśćcie mnie choć na dwa kroki. 

GUŚLARZ

Wszelki duch! jakaż potwora!
Widzicie w oknie upiora?
Jak kość na polu wybladły;
Patrzcie, patrzcie, jakie licelicolice!
W gębie dym i błyskawice,
Oczy na głowę wysiadły,
Świecą jak węgle w popiele.
Włos rozczochrany na czele.
A jak suchy snopsnopsnop cierniowy
Płonąc miotłę ognia ciska,
Tak od potępieńca głowy
Z trzaskiem sypią się iskrzyska.

GUŚLARZ i STARZEC

A jak suchy snop cierniowy
Płonąc miotłę ognia ciska,
Tak od potępieńca głowy
Z trzaskiem sypią się iskrzyska.

WIDMO (zza okna)

Dzieci! nie znacie mnie, dzieci?
Przypatrzcie się tylko z bliska,
Przypomnijcie tylko sobie!
Ja nieboszczyk pan wasz, dzieci!
Wszak to moja była wioska.
Dziś ledwo rok mija trzeci,
Jak mnie złożyliście w grobie.
Ach, zbyt ciężka ręka boska!
Jestem w złego ducha mocy,
Okropne cierpię męczarnie.
Kędy noc ziemię ogarnie,
Tam idę, szukając nocy,

A uciekając od słońca
Tak pędzę żywot tułaczy,
A nie znajdę błędom końca.
Wiecznych głodów jestem pastwąpastwapastwą;
A któż mię nakarmić raczy?
Szarpie mię żarłoczne ptactwo;
A któż będzie mój obrońca?
Nie masz, nie masz mękom końca!

CHÓR

Szarpie go żarłoczne ptactwo,
A któż mu będzie obrońca?
Nie masz, nie masz mękom końca!

GUŚLARZ

A czegoż potrzeba dla duszy,
Aby uniknąć katuszy?
Czy prosisz o chwałę nieba?
Czy o poświęcone gody?
Jest dostatkiem mleka, chleba,
Są owoce i jagody.
Mów, czego trzeba dla duszy,
Aby się dostać do nieba?

WIDMO

Do nieba?... Bluźnisz daremnie...
O nie! ja nie chcę do nieba;
Ja tylko chcę, żeby ze mnie
Prędzej się dusza wywlekła.
Stokroć wolę pójść do piekła,
Wszystkie męki zniosę snadniesnadnysnadnie;
Wolę jęczeć w piekle na dnie,
Niż z duchami nieczystemi
Błąkać się wiecznie po ziemi,
Widzieć dawnych uciech ślady,
Pamiątki dawnej szkaradyszkaradaszkarady;

Od wschodu aż do zachodu,
Umierać z pragnienia, z głodu,
I karmić drapieżne ptaki.
Lecz niestety! wyrok taki:
Że dopóty w ciele muszę
Potępioną włóczyć duszę,
Nim kto z was, poddani moi,
Pożywi mię i napoi.

Ach, jak mnie pragnienie pali;
Gdyby mała wody miarka!
Ach! gdybyście mnie podali
Choćby dwa pszenicy ziarka!

CHÓR

Ach, jak go pragnienie pali!
Gdyby mała wody miarka!
Ach, gdybyśmy mu podali
Choćby dwa pszenicy ziarka!

CHÓR PTAKÓW NOCNYCH

Darmo żebrze, darmo płacze:
My tu czarnym korowodemkorowódkorowodem,
Sowy, kruki i puchacze,
Niegdyś, panku, sługi twoje,
Któreś ty pomorzył głodem,
Zjemy pokarmy, wypijem napoje.
Hej, sowy, puchacze, kruki!
Szponami, krzywymi dzioby
Szarpajmy jadło na sztuki!
Chociażbyś trzymał już w gębie,
I tam ja szponę zagłębię;
Dostanę aż do wątroby.
Nie znałeś litości, panie!
Hej, sowy, puchacze, kruki,
I my nie znajmy litości!

Szarpajmy jadło na sztuki;
A kiedy jadła nie stanie,
Szarpajmy ciało na sztuki,
Niechaj nagie świecą kości.

KRUK

Nie lubisz umierać z głodu?
A pomnisz, jak raz w jesieni
Wszedłem do twego ogrodu?
Gruszka dojrzewa, jabłko się czerwieni;
Trzy dni nic nie miałem w ustach,
Otrząsnąłem jabłek kilka.
Lecz ogrodnik, skryty w chrustachchrustchrustach,
Zaraz narobił hałasu
I poszczuł psami jak wilka.
Nie przeskoczyłem tarasu,
Dopędziła mię obława;
Przed panem toczy się sprawa,
O cóż? o owoce z lasu,
Które na wspólną wygodę
Bóg dał, jak ogień i wodę.
Ale pan gniewny zawoła:
„Potrzeba dać przykład grozy“.
Zbiegł się lud z całego siołasiołosioła,
Przywiązano mię do sochysochasochy,
Zbito dziesięć pęków łozyłozałozy.
Każdą kość, jak z kłosa żyto,
Jak od suchych strąków grochy,
Od skóry mojej odbito!
Nie znałeś litości, panie!

CHÓR PTAKÓW

Hej, sowy, puchacze, kruki,
I my nie znajmy litości!
Szarpajmy jadło na sztuki;
A kiedy jadła nie stanie,

Szarpajmy ciało na sztuki,
Niechaj nagie świecą kości!

SOWA

Nie lubisz umierać z głodu?
Pomnisz, jak w kucyjąw kucyjąw kucyją samą,
Pośród najtęższego chłodu,
Stałam z dziecięciem pod bramą.
Panie! — wołałam ze łzami,
Zlituj się nad sierotami!
Mąż mój już na tamtym świecie,
Córkę zabrałeś do dwora,
Matka w chacie leży chora,
Przy piersiach maleńkie dziecię:
Panie, daj nam zapomogę,
Bo dalej wyżyć nie mogę!
Ale ty, panie, bez duszy!
Hulając w pjanej ochocie,
Przewalając się po złocie,
HajdukowihajdukHajdukowi rzekłeś z cicha:
„Kto tam gościom trąbi w uszy?
Wypędź żebraczkę do licha!“
Posłuchał hajduk niecnota,
Za włosy wywlekł za wrota!
Wepchnął mię z dzieckiem do śniegu!
Zbita i przeziębła srodze,
Nie mogłam znaleźć noclegu;
Zmarzłam z dziecięciem na drodze.
Nie znałeś litości, panie!

CHÓR PTAKÓW

Hej, sowy, puchacze, kruki,
I my nie znajmy litości!
Szarpajmy jadło na sztuki;
A kiedy jadła nie stanie,
Szarpajmy ciało na sztuki,
Niechaj nagie świecą kości!

WIDMO

Nie ma, nie ma dla mnie rady!
Darmo podajesz talerze,
Co dasz, to ptactwo zabierze.
Nie dla mnie, nie dla mnie Dziady!

Tak, muszę dręczyć się wiek wiekiem,
Sprawiedliwe zrządzenia boże!
Bo kto nie był ni razu człowiekiem,
Temu człowiek nic nie pomoże.

CHÓR

Tak, musisz dręczyć się wiek wiekiem,
Sprawiedliwe zrządzenia boże!
Bo kto nie był ni razu człowiekiem,
Temu człowiek nic nie pomoże.

GUŚLARZ

Gdy nic tobie nie pomoże,
Idźże sobie precz, nieboże.
A kto prośby nie posłucha,
W imię Ojca, Syna, Ducha.
Czy widzisz Pański krzyż?
Nie bierzesz jadła, napoju?
Zostawże nas w pokoju!
A kysz! a kysz!

CHÓR

A kto prośby nie posłucha,
W imię Ojca, Syna, Ducha.
Czy widzisz Pański krzyż?
Nie bierzesz jadła, napoju?
Zostawże nas w pokoju!
A kysz, a kysz!

(Widmo znika).

[...]

Dziady Źródło: Dziady cz. II, [w:] Adam Mickiewicz, Dziady część I, II i IV, Lwów 1896, s. 42–49.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, dlaczego duch Złego Pana nie może wejść do kaplicy. Zilustruj swoją odpowiedź odpowiednim fragmentem tekstu.

Ri1tIA8jGEmhQ
(Uzupełnij).
RzUSuNMN5M6Yy
Ćwiczenie 2
Możliwe odpowiedzi: 1. Bił służących i znęcał się nad zwierzętami., 2. Wzbogacił się kosztem innych, okradł ludzi, którzy powierzyli mu swoje pieniądze., 3. Kazał wychłostać człowieka, który z głodu ukradł jabłka z jego ogrodu., 4. Nie pomógł żebraczce z dzieckiem.
R1DDwClm1rADP
Ćwiczenie 3
Zaznacz właściwą odpowiedź. Czego pragnie Widmo Złego Pana? Możliwe odpowiedzi: 1. Prosi o odpuszczenie win, by mógł trafić do nieba, gdzie nie będzie więcej cierpiał z braku jadła i napitku., 2. Chce pójść do piekła, ponieważ nie potrafi dłużej znieść błąkania się po ziemi z nieczystymi siłami i oglądania śladów dawnych uciech., 3. Ma nadzieję, że wszyscy, których skrzywdził za życia wybaczą mu niegodziwe czyny., 4. Zwraca się z prośbą do ludzi o modlitwę za jego duszę.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Za swoje przewinienia Zły Pan odbywa po śmierci straszliwą karę. Określ, jakie cechy charakteru skłoniły Widmo do wyrządzania zła innym. Uzasadnij swoją odpowiedź.

ROS3P8SJDtTyj
(Uzupełnij).
R10HMrfSVLpQ1
Ćwiczenie 5
Dopasuj nagłówki do odpowiednich fragmentów dramatu. Przywoływanie duchów Możliwe odpowiedzi: 1. „Już straszna północ przybywa, Zamykajcie drzwi na kłódki; Weźcie smolny pęk łuczywa, Stawcie w środku kocioł wódki. A gdy laską skinę z dala, Niechaj się wódka zapala. Tylko żwawo, tylko śmiało.", 2. „Od wschodu aż do zachodu, Umierać z pragnienia, z głodu, I karmić drapieżne ptaki. Lecz niestety! wyrok taki: Że dopóty w ciele muszę Potępioną włóczyć duszę, Nim kto z was, poddani moi, Pożywi mię i napoi.", 3. „Dalej wy z najcięższym duchem, Coście do tego padołu Przykuci zbrodni łańcuchem Z ciałem i duszą pospołu. [...] Was wzywamy, zaklinamy Przez żywioł wasz, przez ognisko!", 4. „Nie lubisz umierać z głodu! A pomnisz, jak raz w jesieni Wszedłem do twego ogrodu? Gruszka dojrzewa, jabłko się czerwieni; Trzy dni nic nie miałem w ustach, Otrząsnąłem jabłek kilka. Lecz ogrodnik, skryty w chrustach, Zaraz narobił hałasu I poszczuł psami jak wilka. [...] Przed panem toczy się sprawa [...] Ale pan gniewny zawoła: „Potrzeba dać przykład grozy“., 5. „Gdy nic tobie nie pomoże, Idźże sobie precz, nieboże. A kto prośby nie posłucha, W imię Ojca, Syna, Ducha. Czy widzisz Pański krzyż? Nie bierzesz jadła, napoju? Zostawże nas w pokoju! A kysz! a kysz!" Odprawianie duchów Możliwe odpowiedzi: 1. „Już straszna północ przybywa, Zamykajcie drzwi na kłódki; Weźcie smolny pęk łuczywa, Stawcie w środku kocioł wódki. A gdy laską skinę z dala, Niechaj się wódka zapala. Tylko żwawo, tylko śmiało.", 2. „Od wschodu aż do zachodu, Umierać z pragnienia, z głodu, I karmić drapieżne ptaki. Lecz niestety! wyrok taki: Że dopóty w ciele muszę Potępioną włóczyć duszę, Nim kto z was, poddani moi, Pożywi mię i napoi.", 3. „Dalej wy z najcięższym duchem, Coście do tego padołu Przykuci zbrodni łańcuchem Z ciałem i duszą pospołu. [...] Was wzywamy, zaklinamy Przez żywioł wasz, przez ognisko!", 4. „Nie lubisz umierać z głodu! A pomnisz, jak raz w jesieni Wszedłem do twego ogrodu? Gruszka dojrzewa, jabłko się czerwieni; Trzy dni nic nie miałem w ustach, Otrząsnąłem jabłek kilka. Lecz ogrodnik, skryty w chrustach, Zaraz narobił hałasu I poszczuł psami jak wilka. [...] Przed panem toczy się sprawa [...] Ale pan gniewny zawoła: „Potrzeba dać przykład grozy“., 5. „Gdy nic tobie nie pomoże, Idźże sobie precz, nieboże. A kto prośby nie posłucha, W imię Ojca, Syna, Ducha. Czy widzisz Pański krzyż? Nie bierzesz jadła, napoju? Zostawże nas w pokoju! A kysz! a kysz!" Wina Możliwe odpowiedzi: 1. „Już straszna północ przybywa, Zamykajcie drzwi na kłódki; Weźcie smolny pęk łuczywa, Stawcie w środku kocioł wódki. A gdy laską skinę z dala, Niechaj się wódka zapala. Tylko żwawo, tylko śmiało.", 2. „Od wschodu aż do zachodu, Umierać z pragnienia, z głodu, I karmić drapieżne ptaki. Lecz niestety! wyrok taki: Że dopóty w ciele muszę Potępioną włóczyć duszę, Nim kto z was, poddani moi, Pożywi mię i napoi.", 3. „Dalej wy z najcięższym duchem, Coście do tego padołu Przykuci zbrodni łańcuchem Z ciałem i duszą pospołu. [...] Was wzywamy, zaklinamy Przez żywioł wasz, przez ognisko!", 4. „Nie lubisz umierać z głodu! A pomnisz, jak raz w jesieni Wszedłem do twego ogrodu? Gruszka dojrzewa, jabłko się czerwieni; Trzy dni nic nie miałem w ustach, Otrząsnąłem jabłek kilka. Lecz ogrodnik, skryty w chrustach, Zaraz narobił hałasu I poszczuł psami jak wilka. [...] Przed panem toczy się sprawa [...] Ale pan gniewny zawoła: „Potrzeba dać przykład grozy“., 5. „Gdy nic tobie nie pomoże, Idźże sobie precz, nieboże. A kto prośby nie posłucha, W imię Ojca, Syna, Ducha. Czy widzisz Pański krzyż? Nie bierzesz jadła, napoju? Zostawże nas w pokoju! A kysz! a kysz!" Kara Możliwe odpowiedzi: 1. „Już straszna północ przybywa, Zamykajcie drzwi na kłódki; Weźcie smolny pęk łuczywa, Stawcie w środku kocioł wódki. A gdy laską skinę z dala, Niechaj się wódka zapala. Tylko żwawo, tylko śmiało.", 2. „Od wschodu aż do zachodu, Umierać z pragnienia, z głodu, I karmić drapieżne ptaki. Lecz niestety! wyrok taki: Że dopóty w ciele muszę Potępioną włóczyć duszę, Nim kto z was, poddani moi, Pożywi mię i napoi.", 3. „Dalej wy z najcięższym duchem, Coście do tego padołu Przykuci zbrodni łańcuchem Z ciałem i duszą pospołu. [...] Was wzywamy, zaklinamy Przez żywioł wasz, przez ognisko!", 4. „Nie lubisz umierać z głodu! A pomnisz, jak raz w jesieni Wszedłem do twego ogrodu? Gruszka dojrzewa, jabłko się czerwieni; Trzy dni nic nie miałem w ustach, Otrząsnąłem jabłek kilka. Lecz ogrodnik, skryty w chrustach, Zaraz narobił hałasu I poszczuł psami jak wilka. [...] Przed panem toczy się sprawa [...] Ale pan gniewny zawoła: „Potrzeba dać przykład grozy“., 5. „Gdy nic tobie nie pomoże, Idźże sobie precz, nieboże. A kto prośby nie posłucha, W imię Ojca, Syna, Ducha. Czy widzisz Pański krzyż? Nie bierzesz jadła, napoju? Zostawże nas w pokoju! A kysz! a kysz!" Gusła Możliwe odpowiedzi: 1. „Już straszna północ przybywa, Zamykajcie drzwi na kłódki; Weźcie smolny pęk łuczywa, Stawcie w środku kocioł wódki. A gdy laską skinę z dala, Niechaj się wódka zapala. Tylko żwawo, tylko śmiało.", 2. „Od wschodu aż do zachodu, Umierać z pragnienia, z głodu, I karmić drapieżne ptaki. Lecz niestety! wyrok taki: Że dopóty w ciele muszę Potępioną włóczyć duszę, Nim kto z was, poddani moi, Pożywi mię i napoi.", 3. „Dalej wy z najcięższym duchem, Coście do tego padołu Przykuci zbrodni łańcuchem Z ciałem i duszą pospołu. [...] Was wzywamy, zaklinamy Przez żywioł wasz, przez ognisko!", 4. „Nie lubisz umierać z głodu! A pomnisz, jak raz w jesieni Wszedłem do twego ogrodu? Gruszka dojrzewa, jabłko się czerwieni; Trzy dni nic nie miałem w ustach, Otrząsnąłem jabłek kilka. Lecz ogrodnik, skryty w chrustach, Zaraz narobił hałasu I poszczuł psami jak wilka. [...] Przed panem toczy się sprawa [...] Ale pan gniewny zawoła: „Potrzeba dać przykład grozy“., 5. „Gdy nic tobie nie pomoże, Idźże sobie precz, nieboże. A kto prośby nie posłucha, W imię Ojca, Syna, Ducha. Czy widzisz Pański krzyż? Nie bierzesz jadła, napoju? Zostawże nas w pokoju! A kysz! a kysz!"
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RLrGCGM5QI3a9
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj kategorię grzechu do przedmiotu, który spala Guślarz. grzechy lekkie Możliwe odpowiedzi: 1. wianek, 2. kądziel, 3. wódka grzechy pośrednie Możliwe odpowiedzi: 1. wianek, 2. kądziel, 3. wódka grzechy ciężkie Możliwe odpowiedzi: 1. wianek, 2. kądziel, 3. wódka
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RFq4UxjSmXZM3
Ćwiczenie 7
Połącz wyraz z definicją wywodzącą się z gwar ludowych. kruk Możliwe odpowiedzi: 1. ciepłe powietrze uchodzące z pieca, 2. ostatni snop zboża związany podczas żniw, 3. hak, na który nakłada się zawias drzwi lub okna, 4. ziele, według wierzeń mające czarodziejską moc, 5. według wierzeń: siła magiczna niektórych osób mogąca komuś lub czemuś zaszkodzić przestrach Możliwe odpowiedzi: 1. ciepłe powietrze uchodzące z pieca, 2. ostatni snop zboża związany podczas żniw, 3. hak, na który nakłada się zawias drzwi lub okna, 4. ziele, według wierzeń mające czarodziejską moc, 5. według wierzeń: siła magiczna niektórych osób mogąca komuś lub czemuś zaszkodzić duch Możliwe odpowiedzi: 1. ciepłe powietrze uchodzące z pieca, 2. ostatni snop zboża związany podczas żniw, 3. hak, na który nakłada się zawias drzwi lub okna, 4. ziele, według wierzeń mające czarodziejską moc, 5. według wierzeń: siła magiczna niektórych osób mogąca komuś lub czemuś zaszkodzić dziad Możliwe odpowiedzi: 1. ciepłe powietrze uchodzące z pieca, 2. ostatni snop zboża związany podczas żniw, 3. hak, na który nakłada się zawias drzwi lub okna, 4. ziele, według wierzeń mające czarodziejską moc, 5. według wierzeń: siła magiczna niektórych osób mogąca komuś lub czemuś zaszkodzić urok Możliwe odpowiedzi: 1. ciepłe powietrze uchodzące z pieca, 2. ostatni snop zboża związany podczas żniw, 3. hak, na który nakłada się zawias drzwi lub okna, 4. ziele, według wierzeń mające czarodziejską moc, 5. według wierzeń: siła magiczna niektórych osób mogąca komuś lub czemuś zaszkodzić
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RCRXCd6dZsJUG
Ćwiczenie 8
Przeczytaj definicje wyrazów i wpisz odpowiednie nazwy homonimów. 1. Widmo, 2. Ognisko, 3. Dziady - złudzenie wzrokowe lub wytwór wyobraźni, nierealna postać, fantastyczne zjawisko, widziadło; 2. rozkład częstości (natężenia) występowania danej wielkości fizycznej.


1. Widmo, 2. Ognisko, 3. Dziady - dawny obrzęd ludowy Słowian i Bałtów, wywodzący się z przedchrześcijańskich obrzędów słowiańskich, polegający na zbieraniu się ludu w celu nawiązania kontaktu z duszami zmarłych i pozyskania ich przychylności; 2. ludzie żebrzący, biedacy.

1. Widmo, 2. Ognisko, 3. Dziady - spotkanie towarzyskie odbywające się zwykle wieczorem przy palącym się stosie; 2. miejsce, w którym występują zmiany chorobowe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R15DkYAr8bZsD
Ćwiczenie 9
Przyporządkuj podane wyrazy do odpowiednich grup. wyrazy o szerszym zakresie znaczeniowym Możliwe odpowiedzi: 1. Guślarz, 2. pisarz, 3. bohater, 4. Adam Mickiewicz, 5. ptak, 6. kaplica cmentarna, 7. dramat, 8. Dziady, 9. miejsce, 10. kruk wyrazy o węższym zakresie znaczeniowym Możliwe odpowiedzi: 1. Guślarz, 2. pisarz, 3. bohater, 4. Adam Mickiewicz, 5. ptak, 6. kaplica cmentarna, 7. dramat, 8. Dziady, 9. miejsce, 10. kruk
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa: „Bo kto nie był ni razu człowiekiem, / Temu człowiek nic nie pomoże”.

R1aYsGTWjOcMb
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Zwyczaj zapalania zniczy na grobach – tak popularny w kulturze europejskiej - wywodzi się z pogańskiego rytuału palenia ognia w miejscach pochówku. Wyszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat zwyczajów związanych z oddawaniem czci zmarłym w innych kulturach. Opisz jeden z nich.

R11bwM0YoEGh8
(Uzupełnij).
Polecenie 6
R1RwANGikCcey
Zaprojektuj afisz teatralny zawiadamiający o planowanej premierze klasowego przedstawienia "Dziady" cz. II Adama Mickiewicza. Możesz skorzystać z poniższego szkicownika.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6

Opisz, jak wyobrażasz sobie ilustrację przedstawiającą białoruski obrzęd dziadów.

RS1PZr2n5llNo
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Zredaguj opowiadanie odtwórcze, w którym z perspektywy świadka opiszesz pojawienie się na dziadach jeszcze jednego ducha, który „przybywa” do kaplicy tuż po zakończeniu obrzędu. Opowiedz historię jego życia, która będzie zawierała przestrogę skierowaną do zgromadzonych wieśniaków.

RHOb3t3II6Qw7
(Uzupełnij).

Słownik

chrust
chrust

gęste zarośla

hajduk
hajduk

tu: służący, lokaj

katusze
katusze

wielkie cierpienie fizyczne lub psychiczne

korowód
korowód

długi szereg osób posuwających się jedna za drugą

lico
lico

twarz

łoza
łoza

gałązka, witka

padół
padół

ziemia jako miejsce życia doczesnego

pastwa
pastwa

żer dzikich zwierząt

pospołu
pospołu

wspólnie

sioło
sioło

wieś

smolny pęk łuczywa
smolny pęk łuczywa

kawałki smolnego drzewa, dawniej używanego do oświetlania

snadny
snadny

prosto, łatwo

snop
snop

związany pęk zżętego zboża lub słomy; też: duża wiązka jakichś roślin, traw itp.

socha
socha

słup specjalnie przysposobionym do kaźni na dziedzińcu dworskim

szkarada
szkarada

osoba lub rzecz bardzo brzydka

w kucyją
w kucyją

w dzień wigilii świąt Bożego Narodzenia (kucja to nazwa potrawy wigilijnej)

żwawo
żwawo

energicznie

Notatki

RikmdhbsS45z1
(Uzupełnij).

Bibliografia

Bralczyk J., Drabik L. (red.), (2005), Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, wydanie elektroniczne [dostęp dn. 03.02.2023].

Mickiewicz A., (1896), Dziady część I, II i IV, Lwów: Księgarnia H. Altenberga.