Działalność erozyjna wiatru
Działalność erozyjna wiatru
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie jakie są czynniki wpływające na rozmiary i tempo erozji eolicznej,
wie jakie formy powstają w wyniku erozyjnej działalności wiatru.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie wymienić i wskazać na mapie obszary o warunkach sprzyjających działalności erozyjnej wiatru,
umie wyjaśnić przebieg procesu deflacji i korazji,
umie wyjaśnić budowę i sposób powstania poszczególnych form powstałych na skutek erozyjnej działalności wiatru.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki geografii
Atlasy geograficzne dla szkół średnich
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i przedstawia im cele zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o wyjęcie podręczników geografii oraz atlasów geograficznych (co najmniej 1 atlas na dwie osoby).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel tłumaczy uczniom, że wiatr nie tylko niszczy ale buduje i transportuje. Omawia czynniki wpływające na rozmiary i tempo erozji eolicznej (prędkość wiatru, pokrycie terenu, poziom zalegania wód gruntowych). Nauczyciel tłumaczy w jakich klimatach najsilniej rozwinęły się procesy eoliczne i na jakich obszarach mamy z nimi najczęściej do czynienia.
Nauczyciel omawia rodzaje transportu ziaren przez wiatr: toczenie, przesuwanie, unoszenie (suspensję) i skakanie (saltację).
Nauczyciel przedstawia uczniom podział niszczącej działalności wiatru na deflację i korazję. Następnie nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda z grup ma zająć się opisaniem jednego z rodzajów niszczącej działalności wiatru. Grupa pierwsza opisuje deflację, grupa druga korazję. Każdej grupie nauczyciel wręcza kartki z pytaniami mającymi pomóc opracować przypisane im zagadnienia – grupa 1 (załącznik 1), grupa 2 (załącznik 2).
Nauczyciel wybiera po kilka osób z każdej grupy i prosi je o przedstawienie na forum klasy znalezionych przez grupę informacji. Nauczyciel ewentualnie poprawia uczniów i dodaje jakieś informacje od siebie.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel w ramach podsumowania przypomina uczniom najważniejsze pojęcia związane z erozyjną działalnością wiatru.
5. Bibliografia
Kozioł T., Geografia. Zagadnienia maturalne, Wydawnictwo Szkolne Omega, Kraków 1999.
Libner P., Stefaniak G., Geografia od A do Z, Kram, Warszawa 1998.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla I i II klasy liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1997.
Mycielska‑Dowgiałło E., Korotaj‑Kokoszczyńska M., Smolska E., Geomorfologia dynamiczna z elementami stosowanej, WGiSR UW, Warszawa 1999.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Na czym polega proces deflacji?
Co powoduje proces deflacji?
Jakie formy tworzą się na skutek procesu deflacji?
Omów następujące pojęcia: misy deflacyjne, góry świadki (ostańce), kieszenie i jamy skalne, zagłębienia bezodpływowe, bruk deflacyjny.
Czy proces deflacji przebiega szybciej na obszarach zbudowanych ze skał odpornych czy mniej odpornych?
Czy deflacja powoduje powstawanie pustyń? Jeśli tak to jakich?
załącznik 2
Na czym polega proces korazji?
Czy proces korazji przebiega z różną siłą w zależności od odległości do podłoża?
Jakie formy tworzą się na skutek procesu korazji?
Omów następujące pojęcia: wygłady i pagóry eoliczne, żłobki i jamy korazyjne, grzyby skalne, jardangi, graniaki.
Narysuj w uproszczeniu grzyb skalny i zaznacz na nim strzałkami kierunki, z których wieje wiatr.
b) Zadanie domowe
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak