Działalność morza
Działalność morza
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna właściwości fizyczne i chemiczne wody morskiej,
wymienia typy wybrzeży,
umie zdefiniować pojęcia: brzeg, plaża, klif, mierzeja, wydma, delta, depresja,
rozumie potrzebę ochrony brzegów morskich przed niszcząca działalnością morza,
umie przedstawić charakterystykę Morza Bałtyckiego.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
sklasyfikować typy wybrzeży,
wskazywać na mapie różne typy wybrzeży,
określić typy wybrzeża Morza Bałtyckiego,
narysować główne typy wybrzeży,
wyjaśnić, na czym polega niszcząca i budująca działalność morza; opisać niszczącą i budującą działalność morza,
przewidzieć skutki działalności morza,
omówić sposoby ochrony wybrzeży przed niszczącą działalnością morza.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, praca z całą klasą, prace indywidualne, praca z podręcznikiem, pokaz, ćwiczenia techniczne.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, karta pracy ucznia, kserokopie materiałów dla ucznia, kolorowe pisaki, mapa fizyczna świata i Polski, atlas
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przygotowuje kserokopie materiałów dla ucznia.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel opisuje własności fizyczne i chemiczne wody morskiej. Nauczyciel podaje główne typy wybrzeży i omawia przebieg ich powstawania.
Za pomocą przykładowych rysunków typów wybrzeży w atlasie uczniowie określają typy wybrzeża Morza Bałtyckiego.
Nauczyciel omawia wyniki pracy uczniów.
Nauczyciel i uczniowie definiują wspólnie pojęcia: brzeg, plaża, klif, mierzeja, wydma, delta, depresja.
Uczniowie w parach rozwiązują zadanie 1 (załącznik 1).
Nauczyciel z uczniami omawia niszczącą i budującą rolę morza.
Uczniowie rozwiązują zadanie 2 (załącznik 1).
Sposoby ochrony brzegu morskiego przed niszczącą działalnością morza. Uczniowie przy pomocy mapy lokalizują parki narodowe usytuowane przy brzegu Morza Bałtyckiego, próbują wymienić ich walory przyrodnicze, a następnie określają rolę parków i cel ich tworzenia.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje lekcje, zadając pytania wybranym uczniom:
Wymień właściwości fizyczne wody morskiej?
Wymień właściwości chemiczne wody morskiej?
Wymień typy wybrzeży?
Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).
5. Bibliografia
Atlas geograficzny, Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im Eugeniusza Romera, Warszawa – Wrocław 1990.
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.
Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Zadanie 1.
Uzupełnij tekst:
„W wyniku działania fal rozwija się płaska powierzchnia zwana ..................................... . Jest ona łagodnie nachylona w stronę zbiornika. W strefie brzegu zwykle kończy ją nisza, przyśpieszająca obrywanie się materiału na wyżej usytuowanej stromej ścianie, zwanej ............... . Towarzyszy temu cofanie się brzegu”.
Zadanie 2.
Uzupełnij tabelę.
Tabela 1. Działalność morza
Działalność morza | |
budująca | niszcząca |
b) Karta pracy nauczyciela
Zadanie 1.
Uzupełnij tekst:
„W wyniku działania fal rozwija się płaska powierzchnia zwana platformą abrazyjną. Jest ona łagodnie nachylona w stronę zbiornika. W strefie brzegu zwykle kończy ją nisza, przyśpieszająca obrywanie się materiału na wyżej usytuowanej stromej ścianie, zwanej klifem. Towarzyszy temu cofanie się brzegu”. Źródło bibliografia 4.
c) Zadanie domowe
Narysuj jeden z typów wybrzeży. Opisz jak takie wybrzeże powstaje.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak