Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RRsCworGNakEE1

Działalność przedstawicieli szkoły flamandzkiej

Źródło: Marcin Simela, cc0.

Ważne daty

ok. 1460‑1518 – Pierre de La Rue

ok. 1460 - ok. 1512 – Antoine Brumel

ok. 1470‑1474 – Guillaume Dufay

ok. 1410‑1497 – Johannes Ockeghem

ok. 1440‑1521 – Josquin des Prés

1457 lub 1458‑1505 – Jacob Obrecht

ok. 1450‑1517 – Heinrich Isaac

ok. 1495 - między 1556 a 1561 – Nicolas Gombert

ok. 1490‑1562 – Adrian Willaert

ok. 1510 – ok. 1555 – Clemens non Papa

1515 lub 1516‑1565 – Cipriano de Rore

1517 – początek Reformacji

1532‑1594 – Orlando di Lasso

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

Rk3wbBqIz9MId1
Scenariusz zajęć do pobrania.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki,

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

4. Renesans. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę renesansową, jej odniesienia do starożytnych ideałów i wartości;

2) wymienia formy muzyki wokalnej i instrumentalnej;

3) omawia cechy wybranych form muzycznych (madrygał, pieśń, kanon);

7) zna pojęcia: tabulatura, polifonia wokalna, a cappella, polichóralność, imitacja, kapela.

Nauczysz się

objaśniać termin szkoła flamandzka i nakreślać jej genezę;

opisywać działalność i zasługi na polu muzyki najwybitniejszych kompozytorów franko‑flamandzkich – m.in. Johannesa Okeghema, Josquina des Prés, Heinricha Isaaca, Nicolasa Gomberta, Adriana Willaerta i Orlanda di Lasso;

charakteryzować styl szkoły flamandzkiej;

charakteryzować muzykę barokową w kontekście estetyki epoki;

definiować pojęcie: kontrapunkt.

Szkoła flamandzka – wprowadzenie

Mapa interaktywna pt: Ośrodki działalności kompozytorów franko‑flamandzkich

RO1ni6aAxEFHk1
Mapa interaktywna pt. Ośrodki działalności kompozytorów franko-flamandzkich. Flandria – południowy region Niderlandów, obejmujący tereny dzisiejszej Belgii, Francji i Holandii. Dzięki znacznym swobodom ludności region ten przeżył rozkwit. Bogate miasta stały się ważnymi centrami kultury, m.in. Gandawa, Brugia . Styl muzyczny wykształcony w tym regionie znacząco oddziaływał na całą ówczesną Europę dzięki działalności licznych znakomitych kompozytorów. Paryż – miejsce działalności na dworze królów francuskich pierwszego wybitnego kompozytora flamandzkiego Johannesa Ockeghema od ok. 1450 do śmierci w 1497 r. Wśród licznych beneficjów, które uzyskał była godność kanonika katedry Notre Dame w Paryżu. Ferrara, Castello Estense - siedziba książąt z rodu d’Este, znajdująca się w centrum miasta. Na dworze w Ferrarze działali najwybitniejsi przedstawiciele szkoły franko-flamandzkiej - Josquin des Prés, Jacob Obrecht oraz Antoine Brumel. Książęta d’Este byli hojnymi mecenasami sztuki. Bazylika św. Marca w Wenecji – od wieków ważny ośrodek życia religijnego i muzycznego. Od 1527 r. do śmierci w 1562 r. działał w niej Adrian Willaert, kompozytor franko-flamandzki, twórca szkoły weneckiej. Monachium – siedziba książąt z rodu Wittelsbach. Miejsce działalności Orlando di Lasso, który uczynił z Monachium ważny ośrodek życia muzycznego. Książęta Wittelsbach byli hojnymi mecenesami sztuki.
Ośrodki działalności kompozytorów franko‑flamandzkich, online-skills, CC BY 3.0

Szkoła flamandzka to termin odnoszący się do grupy kompozytorów działających w 2 poł. XV i w XVI wieku, pochodzących z południowej prowincji Niderlandów – Flandrii. Z racji na sąsiedztwo tego regionu z północną Francją, skąd również pochodziło wielu znakomitych kompozytorów, przyjął się także termin szkoła franko‑flamandzka.

Działali oni w wielu krajach europejskich, m.in. we Francji, Włoszech, Niemczech i Hiszpanii, tworząc uniwersalny styl, obecny zwłaszcza w dwóch najważniejszych gatunkach epoki – mszy i motecie. Szczytowym okresem rozkwitu tej szkoły była I poł. XVI w. W II poł. XVI w. jej znaczenie sukcesywnie maleje, na co wpływ miały przemiany społeczno‑religijne zachodzące w tym okresie, m.in. Reformacja.
W starszych opracowaniach posługiwano się terminem szkoła niderlandzka, zaliczając do niej także twórczość kompozytorów szkoły burgundzkiej – m.in. Guillaume’a Dufaya, kompozytora, w twórczości którego w wyniku syntezy konstruktywnego kontrapunktuKontrapunktkontrapunktu, charakterystycznego dla ośrodka francuskiego, z naturalną włoską melodyką i akordowym brzmieniem wyróżniającym muzykę angielską wykształcił się w pełni renesansowy styl muzyczny, będący punktem odniesienia dla generacji kompozytorów franko‑flamandzkich.

Działalność przedstawicieli szkoły franko‑flamandzkiej

Rik0SOabwKfqZ
Ilustracja interaktywna przedstawia: Katedra Świętego Bawona. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Flamandzkie miasto we wschodniej części regionu. Znajduje się w nim katedra św. Bawona ze słynnym Ołtarzem Gandawskim Huberta i Jana van Eycków. W mieście tym urodził się Jacob Obrecht.
Katedra Świętego Bawona, Gandawa, Belgia, wikipedia.pl, CC BY-SA 3.0
R1Kcj7SeOI01o
Ilustracja interaktywna przedstawia: Wojewódzki Sąd na rynku w Brugii. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Flamandzkie miasto w zachodniej części regionu. W mieście tym w XV wieku działali wybitni malarze - m.in. Jan van Eyck i Hans Memling. Spośród kompozytorów w Brugii działał Jacob Obrecht.
Wojewódzki Sąd na rynku w Brugii, wikipedia.pl, CC BY-SA 4.0
Rntu9RtbHGBOJ
Ilustracja interaktywna przedstawia: Antwerpia - panorama miasta z katedrą. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Miasto we Flandrii, działalni w nim m.in. Johannes Ockeghem oraz Jacob Obrecht.
Antwerpia - panorama miasta z katedrą, wikipedia.pl, CC BY-SA 3.0
RJprm6SE3R8nV
Ilustracja interaktywna przedstawia: Duży Rynek w Mons. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Miasto będące stolicą prowincji Hainaut, z której pochodzili Johannes Ockeghem i Josquin des Prés. Z samego Mons pochodził ostatni wielki przedstawiciel szkoły franko-flamandzkiej – Orlando di Lasso.
Duży Rynek w Mons, wikipedia.pl, CC BY-SA 3.0
R1VmtvbGMqkMP
Ilustracja interaktywna przedstawia: Katedra Notre-Dame w Tournai. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Miasto leżące w prowincji Hainaut. Z Tournai pochodził Pierre de la Rue. W ostatnich latach życia w mieście tym osiadł Nicolas Gombert.
Katedra Notre-Dame w Tournai, wikipedia.pl, CC BY-SA 3.5

Johannes Ockeghem – mistrz kontrapunktu

Pierwszym przedstawicielem szkoły franko‑flamandzkiej był urodzony ok. 1410 r. Johannes Ockeghem. Pochodził z Saint‑Ghislain - niewielkiej miejscowości na zachód od Mons, w dzisiejszej Belgii. W młodości był śpiewakiem katedry w Antwerpii, a następnie członkiem kapeli Karola I Burbona. Ok. 1450 r. związał się z kapelą królewską w Paryżu, początkowo jako śpiewak, a następnie jako kapelmistrz trzech kolejnych królów Francji: Karola VII, Ludwika XI i Henryka VIII, sprawując tę funkcję aż do śmierci w 1497 r. Wśród kościelnych beneficjów, jakimi został obdarowany w dowód uznania jego talentu należy wymienić godność kanonika katedry Notre Dame w Paryżu oraz funkcję skarbnika kolegiaty św. Marcina w Tours. Okheghem był nie tylko znakomitym kompozytorem, którego sława wykraczał daleko poza granice Francji, lecz także cenionym dyplomatą. Wypełniając powierzone mu zadania podróżował po Europie, dotarł m.in. do Hiszpanii, Burgundii i Flandrii. Dowodem wielkiej sławy jaką cieszył się Ockeghem były liczne kompozycje powstałe po jego śmierci, jako wyraz hołdu oddanego wielkiemu twórcy. Przykładem jest lament Josquina des Prés’a Opłakiwanie Ockeghema.

R1QxCaUG3bxei1
Johannes Ockeghem dyryguje chórem wykonującym Glorię, classical-scene.com, CC BY 3.0

Ockeghem połączył zdobycze przedstawicieli szkoły burgundzkiej z typowym dla północy Europy myśleniem kontrapunktycznym. Jego kompozycje wyróżnia skrajny linearyzm – linie melodyczne prowadzone w poszczególnych głosach zazębiają się ze sobą, przez co zatarciu ulegają kadencje, zakończenia fraz czy wprowadzenie nowych słów tekstu. Melodie u Ockeghema są mało naturalne. W jego muzyce odnaleźć można elementy symboliki liczbowej. Racjonalizm muzyki Ocheghema jest związany z pojawieniem się w XV w. ścisłych norm kontrapunktu. Mistrzostwo Ockeghema ujawnia się zwłaszcza w jego piętnastu mszach. Przykładowo Missa cuiusvis toni została tak skomponowana, że można ją wykonać we wszystkich czterech autentycznych modi. Z kolei Missa prolationum jest popisem umiejętności komponowania kanonów w różnych interwałach. Ockeghem pozostawił wykonawcy zagadki, które musi rozwiązać, by uzyskać pełne 4‑głosowe brzmienie, na podstawie tylko dwóch zapisanych głosów kompozycji. Racjonalność muzyki Ockeghema, obecność w niej matematycznego pierwiastka nie stoją na przeszkodzie w uzyskaniu pięknego, wyrafinowanego brzmienia kompozycji jednego z największych Flamandów, czego dowodem może być SanctusMissa prolationum:

R1RCftBMTs87u
Utwór muzyczny: Missa prolationum – Sanctus. Wykonawca: Musica Ficta (Johannes Ockeghem). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.

Josquin des Prés i kompozytorzy należący do jego generacji

Najwybitniejszym kompozytorem przełomu XV i XVI wieku był Josquin des Prés.

RP2Lyi84GmJUq1
Josquin des Prés (ok. 1440-1521), hoasm.org, CC BY 3.0

O jego sławie i uznaniu jakim był darzony świadczy nadany mu przydomek Książe muzyków. Urodził się ok. 1440 w prowincji Hainaut, znajdującej się dziś na pograniczu belgijsko‑francuskim. Przypuszcza się, że był uczniem Ockeghema. Udokumentowanym faktem z jego biografii jest pobyt w Mediolanie, gdzie był śpiewakiem w katedrze. Następnie działał w Rzymie jako członek Kapeli papieskiej – zespołu, z którego powstanie legendarna Kapela Sykstyńska. W tym czasie komponuje znakomite msze, m.in. dwie oparte na świeckiej melodii L’homme armé oraz bazującą na chorałowej antyfonie ku czci Najświętszej Maryi Panny Ave maris stella. Josquin idzie w ślady swego wielkiego poprzednika – Johannesa Ockeghema, wprowadzając kunsztowne sztuczki kontrapunktyczne. Brak informacji o jego działalności między rokiem 1494, w którym prawdopodobnie opuścił Rzym a rokiem 1503, gdy rozpoczyna służbę na dworze księcia Ercolo d’Este. Przypuszcza się, że nawiązał wówczas kontakt z dworem królewskim w Paryżu. W Ferrarze znalazł Josquin znakomite warunki do życia i pracy. Jako najznakomitszy europejski kompozytor otrzymał astronomiczne wynagrodzenie w wysokości 200 dukatów miesięcznie i co szczególnie ważne zupełną swobodę twórczą. Kompozytor zrewanżował się swemu dobrodziejowi komponując Missa Hercules Dux Ferrariae, której cantus firmus jest przełożeniem na nazwy solmizacyjne dźwięków imienia i tytułu księcia. Rezygnacja z działalności na dworze księcia d’Este wiązała się z epidemią jaka wybuchła w Ferrarze niedługo po przybyciu Josquina.

R18yomhpcTNyx
Ilustracja interaktywna przedstawia: Zamek w Ferrarze. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Zamek Castello Estense znajdujący się w centrum Ferrary. Po rebelii w 1385 r. Niccolò d’Este przystąpił do wybudowania silnie obwarowanego zamku, który da schronienie władcy i jego rodzinie w sytuacjach zagrożenia. W epoce renesansu zamek nabrał charakteru rezydencji dworskiej. Jednym z elementów systemu obronnego zamku była fosa. Ok. 1520 roku kapelmistrzem księcia Alfonsa d’Este w Ferrarze został Adrian Willaert – przyszły maestro di cappella Bazyliki św. Marka w Wenecji. W połowie XVI wieku na dworze w Ferrarze służył Cipriano de Rore, pod kierunkiem którego kształcił się Luzzaschi Luzzasco (ok. 1545 – 1607). Ten wybitny twórca madrygałów, całe życie związany z Ferrarą, pełnił w tym mieście wiele ważnych funkcji muzycznych, m.in. był organistą dworskim i kapelmistrzem w katedrze. 2. Zamek w Ferrarze. 3. Zamek stał się ważnym ośrodkiem życia muzycznego. Działali tu m.iin Josquin des Prés, który w dowód wdzięczności dla swego mecenasa księcia Ercolo d’Este, skomponował słynną Missa Hercules Dux Ferrariae. Epidemia panująca w Ferrarze na początku XVI w. skłoniła Josquina do opuszczenia miasta, mimo znakomitych warunków finansowych, jakie miał zapewnione. Następcami Josquina byli: Jacob Obrecht, który zmarł w 1505 r. na szalejącą nadal w mieście zarazę oraz Antoine Brumel, którego pracę w Ferrarze przerwało rozwiązanie kapeli dworskiej.
Zamek w Ferrarze, wikimedia.org, domena publiczna

Po powrocie w rodzinne strony został członkiem kapituły kolegiaty Notre‑Dame w Condé‑sur‑l’Escaut, będąc odpowiedzialnym za muzyczną oprawę nabożeństw. W ostatnim okresie swego życia skomponował mszę, którą można uznać za jego artystyczny testament. Missa Pange linqua, będąca świadectwem mistrzowskiego opanowania techniki przeimitowaniaTechnika przeimitowaniatechniki przeimitowania, oparta została na melodii gregoriańskiego hymnu ku czci Najświętszego Sakramentu, który brzmi następująco:

RxtxK9ijWCXS21
Utwór muzyczny: Chorał gregoriańśki Pangue Lingua gloriosa. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.

Początkowy fragment Sanctus stanowi przykład wykorzystania melodii chorałowej w polifonicznej kompozycji Josquina. Wpierw zaprezentowana zostanie partia najwyższego głosu, a następnie usłyszymy pełną postać 2‑głosowego odcinka początkowego.

RuqNO7lAaLkKr1
Utwór muzyczny: Josquin de Pres, Missa Pangue Lingua - Sanctus, sopran, takty: 1-8. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
RcLKh2XEbo43p1
Utwór muzyczny: Josquin de Pres, Missa Pangue Lingua - Sanctus, sopran, alt, takty: 1-8. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.

Z kolei w początkowych taktach Agnus Dei na niewielkiej przestrzeni uzyskuje Josquin fakturę 4‑głosową, zapewniającą pełnię brzmienia.

ROpohS7mkNTK61
Utwór muzyczny: Josquin de Pres, Missa Pangue lingua - Agnus dei, 4 glosy, takty: 1-9. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.

Obok wielkiego Josquina des Prés działało w Europie wielu znakomitych, cenionych twórców. Wśród nich ważne miejsce zajmuje Jacob Obrecht.

RKmR2jYo3pjtA1
Jacob Obrecht ( ur. 1457 lub 1458, zm. 1505), wikimedia.org, domena publiczna

Urodził się w 1457 lub 1458 r. w Gandawie. Po wstąpieniu do stanu duchownego w latach 1480‑84 kierował chórem Bractwa Najświętszej Marii Panny działającym przy kościele św. Gertrudy w Bergen op Zoom, a następnie krótko chórem chłopięcym przy katedrze w Cambrai. W 1485 rozpoczął 6‑letni pobyt w Brugii, w której jego aktywność skupiała się wokół kościoła św. Donacjana. Z tego okresu pochodzi m.in. znakomity 5‑głosowy motet Salve crux, arbor vitae. W 1492 przeniósł się do Antwerpii, w której objął kierownictwo chóru Kościoła Mariackiego. Po wielu latach działalności na północy Europy w 1503 przenosi się do Insbrucka na dwór cesarza Maksymiliana I. Stamtąd po roku przenosi się dalej na południe – do Ferrary, obejmując wolne po odejściu Josquina des Prés stanowisko kapelmistrza na dworze księcia Ercole d’Este. Jego pobyt w Italii okazał się krótki, umiera w 1505 na dżumę, której epidemia była jednym z powodów rezygnacji jego wielkiego poprzednika w Ferrarze. Zarys biografii Obrechta wskazuje, że większość swojego życia poświęcił służbie kościołowi, działając w wielu miastach północnej Europy.

Muzyka Obrechta, w większości religijna (msze i motety) stanowi przykład odchodzenia od linearnej, często zawiłej polifonii Ockeghema. Upraszczając i jednocześnie różnicując fakturę, operując bardziej naturalną melodyką uzyskał przejrzystą formę i łagodne brzmienie. W jego stylu odnaleźć można wpływy Josquina, zwłaszcza w operowaniu fakturą i barwą brzmienia.

Pierwszy z nich to Heinrich Isaac, który urodził się ok. 1450 r. we Flandrii. W przeciwieństwie do Obrechta większą część swojego życia spędził na południu Europy. Wielokrotnie zmieniał pracodawców. Działał m.in. we Florencji na dworze Medyceuszów oraz w słynnej katedrze Sancta Maria del Fiore. Na dworze cesarza Maksymiliana zdobył wyjątkowe stanowisko – kompozytora. Zwolnienie go z innych obowiązków dawało mu dużą swobodę twórczą i osobistą. Korzystał z tego podróżując zwłaszcza po Bawarii. Dzięki temu poznał ówczesne style narodowe, co znalazło odzwierciedlenie w jego twórczości, w której obok francuskich chansonChansonchanson i włoskich frottolFrotollafrottol odnaleźć można także niemieckie pieśni tenorowe. Liczne podróże miały także inne skutki. Issac przeszczepił na grunt niemiecki styl franko‑flamandzki. Te okoliczności sprawiły, że Niemcy uznali go za jednego z twórców nowożytnej muzyki niemieckiej.

R7X3lToFVQKAM1
Heinrich Isaac (ok. 1450-1517), lasoledadsonora.com, CC BY 3.0

Antoine Brumel i Pierre de La Rue urodzili się ok. 1460. Brumel pochodził z okolic Chartres we Francji. W mieście tym prowadził chór przy katedrze Notre‑Dame, później był kanonikiem kolejno przy kościele św. Piotra w Genewie oraz w Laon. Pod koniec XV w. prowadził chór chłopięcy przy katedrze Notre Dame w Paryżu. Po wielu latach pracy na rzecz kościoła obejmuje po śmieci Obrechta stanowisko kapelmistrza na dworze w Ferrarze. Po rozwiązaniu kapeli kilka lat później pozostał w Italii, gdzie zmarł ok. 1512 r. Brumel, podobnie jak Josquin, dbał przede wszystkim o przejrzystość polifonicznej konstrukcji i czytelność tekstu kompozycji. Pierre de la Rue pochodził z Tournai. Działał m.in. na dworze burgundzkim, podróżował do Italii i Hiszpanii. Był podziwiany za niezwykłe opanowanie techniki imitacyjnej i kanonicznej.

Kompozytorzy franko‑flamandzcy pierwszej poł. XVI wieku – mistrzowie techniki przeimitowania

Najwybitniejszym kompozytorem flamandzkim I poł. XVI w. był Nicolas Gombert. Generację josquinowską tworzą także: Heinrich Isaac, Antoine Brumel oraz Pierre de La Rue.

Gombert urodził się ok. 1495 r. we Flandrii. Był prawdopodobnie uczniem wielkiego Josquina des Prés. Działał na dworze cesarza Karola V, jako śpiewak, nauczyciel oraz kapelmistrz. Odbył wiele podróży po Europie. To za sprawą jego aktywności na dworze cesarskim styl franko‑flamandzki dotarł do Hiszpanii. Po latach powrócił w rodzinne strony i osiadł w Tournai, wycofując się z życia publicznego, co obecnie utrudnia precyzyjne określenie roku jego śmierci. Gombert oparł swoje kompozycje na konsekwentnie stosowanej technice przeimitowania, rezygnując z rozpowszechnionej wówczas faktury akordowej.

RbddIuKa7ILks1
Nicolas Gombert (ok. 1495-ok. 1560), musixmatch.com, CC BY 3.0
RS29hCainCrn0
Utwór muzyczny: motet Media vita in morte summus. Wykonawca: Oxford Camerata (Nicolas Gombert). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.

Innym wybitnym mistrzem franko‑flamandzkim był założyciel szkoły weneckiej Adrian Willaert.

R132UyyPxnDlV1
Adrian Willaert (ok. 1490-1562), classical.net, CC BY 3.0

Urodził się pod koniec XV w. Przybył do Wenecji z północy Europy i w 1527 objął zaszczytne stanowisko kapelmistrza Bazyliki św. Marka. Piastował je do śmierci w 1562. Willaert w swej twórczości połączył elementy franko‑flamandzkiej techniki kontrapunktycznej z typowo włoską śpiewnością linii melodycznych. W jego twórczości rodzi się nowy ekspresyjny styl szkoły weneckiej, na którego kształt znacząco oddziaływała technika polichóralnaPolichóralnośćpolichóralna.

Kompozytorzy franko‑flamandzcy drugiej poł. XVI wieku – mistrzowie wyrażania emocji poprzez muzykę

Najwybitniejszym przedstawicielem ostatniej generacji kompozytorów franko‑flamandzkich był Orlando di Lasso.

Rp6NmvQ5yPm1O1
Orlando di Lasso (1532-94), pinterest.com, CC BY 3.0

Urodził się w 1532 r. w Mons leżącym w prowincji Hainaut. Po dzieciństwie spędzonym w rodzinnych stronach wyjeżdża do Włoch. Jako członek kapeli Ferdynanda Gonzagi przebywa w Mediolanie, Mantui, Neapolu, a nawet na Sycylii. W 1553 r. zostaje kapelmistrzem Bazyliki św. Jana na Lateranie – katedrze biskupa Rzymu, co dowodzi niezwykłego uznania jakim cieszył się u współczesnych, biorąc pod uwagę jego bardzo młody wiek. Służba kościołowi nie spełniła jego oczekiwań i po roku porzucił tę posadę na rzecz działalności na różnych dworach europejskich. W 1556 r., po latach wędrówek osiada w Monachium na dworze księcia Albrechta V. Początkowo zatrudniony jako śpiewak, później obejmuje stanowisko kapelmistrza, które piastuje do śmierci w 1594 r. Roland de Lassus, bo najprawdopodobniej tak brzmiało pierwotnie jego imię i nazwisko, pozostawił po sobie olbrzymi dorobek kompozytorski, obejmujący m.in. ponad siedemdziesiąt mszy i około tysiąca dwustu motetów a także liczne madrygały, chansons i pieśni tenorowe. Niektóre kompozycje świeckie zyskały wielką popularność jak Matona mia cara czy Bonjour mon coeur. Dojrzały styl franko‑flamandzki obecny w muzyce Orlanda wyróżnia afektywność, czyli wyrażanie przez muzykę sensu słów i emocji w nich zawartych. Celowi temu służą środki techniki kompozytorskiej – operowanie fakturą, kreowanie wewnętrznej dynamiki formy, sięganie po elementy rodzącego się systemu tonalnego dur‑moll.

R1WpX5OxLIwRk
Utwór muzyczny: Bon jour mon coeur. Wykonawca: Amarcord (Orlando di Lasso). Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.

Podsumowanie

Świat polifonii kompozytorów franko‑flamandzkich jest niezwykle bogaty. Świadczą o tym niezwykle skomplikowane, a przy tym pięknie brzmiące kompozycje Ockeghema, pełna ekspresji twórczość Josquina oraz będący zwieńczeniem muzyki renesansowej niezwykle obfity i zróżnicowany dorobek Orlanda di Lasso. Liczni kompozytorzy franko‑flamandzcy stworzyli uniwersalny styl muzyczny, jednocześnie, w twórczości każdego z nich odnajdujemy indywidualne cechy. Wpłynęły na to m.in. liczne podróże, które odbywali po Europie. Doprowadziły one nie tylko do rozprzestrzenienia się stylu północy na całą Europę lecz także wzbogacenia tego stylu poprzez oddziaływanie muzyki różnych krajów.

W epoce baroku zapomniano o imponującym dorobku twórczy kompozytorów franko‑flamandzkich. Dopiero w XIX wieku podjęto pierwsze próby badania tej twórczości i przywracania jej do życia. Okazało się, że jest ona bardzo wymagająca pod względem wykonawczym. Jej pełne piękno odkryły dopiero zawodowe zespoły zajmujące się muzyką dawną.

Zadania

R1eIyycvjTE1V
Ćwiczenie 1
Czołowym przedstawicielem szkoły burgundzkiej, którego twórczość wywarła znaczący wpływ na kompozytorów franko-flamandzkich był: Możliwe odpowiedzi: 1. Josquin des Prés, 2. Guillaume Dufay, 3. Orlando di Lasso
RCbnjfoYkKLLB
Ćwiczenie 2
Adrian Willaert działał w : Możliwe odpowiedzi: 1. Bazylice Św. Marka w Wenecji. 2. Katedrze Notre-Dame w Paryżu.
RHqrmPXni71Wx
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj nazwiska twórców do kompozycji: Josquin des Prés Możliwe odpowiedzi: 1. Bonjour mon coeur. 2. Opłakiwanie Ockeghema. 3. Missa cuiusvis toni. Johannes Ockeghem. Możliwe odpowiedzi: 1. Bonjour mon coeur. 2. Opłakiwanie Ockeghema. 3. Missa cuiusvis toni. Orlando di Lasso. Możliwe odpowiedzi: 1. Bonjour mon coeur. 2. Opłakiwanie Ockeghema. 3. Missa cuiusvis toni.
R4BxLBwSkVvp0
Utwór muzyczny do zadania 4.
RHqsJ0jEAZQWh
Ćwiczenie 4
Orlando di Lasso to autor: Możliwe odpowiedzi: 1. Bon jour mon coeur. 2. Missa prolationum. 3. Missa Pange lingua.
ReP2YECvc7KhM
Ćwiczenie 5
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Kontrapunkt. Możliwe odpowiedzi: 1. sposób komponowania, polegający na tym, że każdy temat pojawiający się z nowym fragmentem tekstu zostaje przeprowadzony przez wszystkie głosy, 2. technika kompozytorska polegająca na dialogowaniu dwóch lub więcej chórów, 3. reguły komponowania utworów polifonicznych, 4. pieśń 3-4 głosowa o prostej budowie i akordowej fakturze, popularna w XV i XVI w. frottola. Możliwe odpowiedzi: 1. sposób komponowania, polegający na tym, że każdy temat pojawiający się z nowym fragmentem tekstu zostaje przeprowadzony przez wszystkie głosy, 2. technika kompozytorska polegająca na dialogowaniu dwóch lub więcej chórów, 3. reguły komponowania utworów polifonicznych, 4. pieśń 3-4 głosowa o prostej budowie i akordowej fakturze, popularna w XV i XVI w. polichóralność. Możliwe odpowiedzi: 1. sposób komponowania, polegający na tym, że każdy temat pojawiający się z nowym fragmentem tekstu zostaje przeprowadzony przez wszystkie głosy, 2. technika kompozytorska polegająca na dialogowaniu dwóch lub więcej chórów, 3. reguły komponowania utworów polifonicznych, 4. pieśń 3-4 głosowa o prostej budowie i akordowej fakturze, popularna w XV i XVI w. technika przeimitowania. Możliwe odpowiedzi: 1. sposób komponowania, polegający na tym, że każdy temat pojawiający się z nowym fragmentem tekstu zostaje przeprowadzony przez wszystkie głosy, 2. technika kompozytorska polegająca na dialogowaniu dwóch lub więcej chórów, 3. reguły komponowania utworów polifonicznych, 4. pieśń 3-4 głosowa o prostej budowie i akordowej fakturze, popularna w XV i XVI w.
RPovNHsv9GvsI
Ćwiczenie 6
Spójrz na poniżej zaprezentowane podobizny i przyporządkuj do nich nazwiska renesansowych kompozytorów franko-flamandzkich.
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie kontrapunkt.

RtZTFqLj4WEaE
Ćwiczenie 7
Wstaw nazwy krajów, z których wywodzą się podane gatunki muzyczne. Frottola. - 1. Włochy, 2. Francja, 3. Włochy. Chanson. - 1. Włochy, 2. Francja, 3. Włochy. Madrygał - 1. Włochy, 2. Francja, 3. Włochy.

Słownik pojeć

Chanson
Chanson

z fr. pieśń, w średniowieczu popularny gatunek wśród dworskich i wędrownych śpiewaków, przeżywa rozkwit w renesansie, stając się utworem wielogłosowym.

Frotolla
Frotolla

włoska pieśń 3‑4 głosowa o prostej budowie i akordowej fakturze, popularna w XV i XVI w.

Kontrapunkt
Kontrapunkt

technika kompozytorska w utworach wielogłosowych.

Polichóralność
Polichóralność

technika kompozytorska polegająca na dialogowaniu dwóch lub więcej chórów, rozpowszechniona przez kompozytorów szkoły weneckiej.

Technika przeimitowania
Technika przeimitowania

sposób komponowania, polegający na tym, że każdy temat pojawiający się z nowym fragmentem tekstu zostaje przeprowadzony przez wszystkie głosy.

Źródła:

encyklopedia.pwn.pl

sjp.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Biblioteka muzyczna

RxtxK9ijWCXS21
RuqNO7lAaLkKr1
RcLKh2XEbo43p1
ROpohS7mkNTK61
R1RCftBMTs87u
RS29hCainCrn0
R1WpX5OxLIwRk
Przewiń
Głośność

    Bibliografia

    encyklopedia.pwn.pl

    sjp.pwn.pl