Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Działalność wiatru

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • zna przejawy niszczącej i budującej działalności wiatru,

  • zna definicje pojęć: wydma, riplemarki, deflacja, korazja,

  • umie podać klasyfikacje wydm.

Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi przedstawić niszczącą i budującą rolę wiatru za pomocą środków dydaktycznych,

  • potrafi narysować podstawowe typy wydm,

  • umie opisać etapy formowania się lessów

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, opis, pokaz, obserwacja bezpośrednia, praca z całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, karta pracy ucznia, kserokopie materiałów dla ucznia, pudełko z piaskiem, woda, suszarka do włosów

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przygotowuje karty pracy ucznia, pudełko z piaskiem, wodę i suszarkę do włosów.

b) Faza realizacyjna

  1. Co to jest wiatr? Nauczyciel nawiązuje dyskusję z uczniami, ustalając definicję wiatru.

  2. Uczniowie opisują budującą i niszczącą rolę wiatru. Nauczyciel wymienia nazwy form, które są efektem działalności budującej i niszczącej wiatru. Uczniowie zapisują omawiane formy w tabeli (załącznik 1).

  3. Typy wydm. Nauczyciel demonstruje za pomocą pojemnika z piaskiem, wodą i suszarki do włosów formowanie się różnych typów wydm. Uczniowie rozwiązują zadanie 2 (załącznik 1).

  4. Nauczyciel opisuje tworzenie się lessów.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  2. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  3. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Zadanie 1.

Uzupełnij tabelę:

Tabela 1. Działalność wiatru

działalność wiatru

budująca

niszcząca

Zadanie 2.

Z obserwacji dokonanej podczas demonstracji formowania się typów wydm przedstawionej przez nauczyciela, naszkicuj poszczególne typy wydm. Na rysunku zaznacz kierunek wiatru oraz ruchu wydm. Podpisz typy narysowanych wydm.

b) Zadanie domowe

  1. Wskaż różnicę między korazją a deflacją.

  2. Co to jest less?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rd6pQLo7JSIp5

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.48 KB w języku polskim
RIRY6e0qJONJ6

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim