Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Działalność wód podziemnych

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • potrafi zdefiniować pojęcie hydrogeologii,

  • zna definicję wód podziemnych,

  • wyjaśnia terminy: wody zaskórne, wody gruntowe, wody artezyjskie, wody głębinowe, gejzer, źródło,

  • podaje przykłady występowania wód artezyjskich,

  • wymienia rodzaje źródeł.

Umiejętności

Uczeń:

  • umie scharakteryzować wody podziemne,

  • umie scharakteryzować wody głębinowe ze względu na skład chemiczny: solanki, szczawy, radoczynne.

2. Metoda i forma pracy

Dyskusja, opis, praca z całą klasą, prace indywidualne.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, karta pracy ucznia, kserokopia materiałów dla ucznia

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji: Działalność wód podziemnych. Uczniowie dostają karty pracy.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel podaje definicję hydrologii i charakteryzuje wody głębinowe.

  2. Wody zaskórne a wody gruntowe. Co decyduje o takim podziale? Nauczyciel opisuje wody zaskórne i wody gruntowe oraz charakteryzuje pojęcie warstwy wodonośnej. Uczniowie rozwiązują zadanie 1 (załącznik 1).

  3. Wody artezyjskie. Nauczyciel charakteryzuje występowanie wód artezyjskich. Uczniowie rozpoczynają dyskusje na temat miejsc występowania wód artezyjskich. Uczniowie rysują przekrój przez nieckę artezyjską. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.

  4. Wody głębinowe. Nauczyciel przedstawia proces tworzenia się wód głębinowych. Skład chemiczny jako główny element podziału wód głębinowych. Nauczyciel wymienia nazwy wód głębinowych i określa z uczniami ich skład: solanki, szczawy, radoczynne. Wykorzystanie wód mineralnych w lecznictwie. Uczniowie rozwiązują zadanie 2 (załącznik 1).

  5. Gejzery i źródła. Uczniowie własnymi słowami definiują pojęcia gejzer i źródło. Uczniowie wymieniają miejsca występowania gejzerów. Nauczyciel dołącza się do dyskusji, przedstawia opis gejzeru i źródła. Nauczyciel wymienia i opisuje rodzaje źródeł: dolinne, warstwowe, szczelinowe.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  2. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  3. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Zadanie 1.

Uzupełnij tabelę.

Tabela 1. Rodzaje wód podziemnych i ich zaleganie

Rodzaj wód podziemnych

Zaleganie

Zadanie 2.

Wpisz skład chemiczny wód głębinowych:

solanki - ..........................................................................................................................

szczawy - ........................................................................................................................

radoczynne - .................................................................................................................. .

b) Zadanie domowe

Narysuj rodzaje źródeł: dolinne, warstwowe, szczelinowe.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R14TM8c7eV1Di

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.78 KB w języku polskim
RY256FLchCCJG

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim