Działalność wód podziemnych
Działalność wód podziemnych
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
potrafi zdefiniować pojęcie hydrogeologii,
zna definicję wód podziemnych,
wyjaśnia terminy: wody zaskórne, wody gruntowe, wody artezyjskie, wody głębinowe, gejzer, źródło,
podaje przykłady występowania wód artezyjskich,
wymienia rodzaje źródeł.
Umiejętności
Uczeń:
umie scharakteryzować wody podziemne,
umie scharakteryzować wody głębinowe ze względu na skład chemiczny: solanki, szczawy, radoczynne.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, opis, praca z całą klasą, prace indywidualne.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, karta pracy ucznia, kserokopia materiałów dla ucznia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji: Działalność wód podziemnych. Uczniowie dostają karty pracy.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel podaje definicję hydrologii i charakteryzuje wody głębinowe.
Wody zaskórne a wody gruntowe. Co decyduje o takim podziale? Nauczyciel opisuje wody zaskórne i wody gruntowe oraz charakteryzuje pojęcie warstwy wodonośnej. Uczniowie rozwiązują zadanie 1 (załącznik 1).
Wody artezyjskie. Nauczyciel charakteryzuje występowanie wód artezyjskich. Uczniowie rozpoczynają dyskusje na temat miejsc występowania wód artezyjskich. Uczniowie rysują przekrój przez nieckę artezyjską. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.
Wody głębinowe. Nauczyciel przedstawia proces tworzenia się wód głębinowych. Skład chemiczny jako główny element podziału wód głębinowych. Nauczyciel wymienia nazwy wód głębinowych i określa z uczniami ich skład: solanki, szczawy, radoczynne. Wykorzystanie wód mineralnych w lecznictwie. Uczniowie rozwiązują zadanie 2 (załącznik 1).
Gejzery i źródła. Uczniowie własnymi słowami definiują pojęcia gejzer i źródło. Uczniowie wymieniają miejsca występowania gejzerów. Nauczyciel dołącza się do dyskusji, przedstawia opis gejzeru i źródła. Nauczyciel wymienia i opisuje rodzaje źródeł: dolinne, warstwowe, szczelinowe.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).
5. Bibliografia
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.
Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Zadanie 1.
Uzupełnij tabelę.
Tabela 1. Rodzaje wód podziemnych i ich zaleganie
Rodzaj wód podziemnych | Zaleganie |
Zadanie 2.
Wpisz skład chemiczny wód głębinowych:
solanki - ..........................................................................................................................
szczawy - ........................................................................................................................
radoczynne - .................................................................................................................. .
b) Zadanie domowe
Narysuj rodzaje źródeł: dolinne, warstwowe, szczelinowe.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak