Działania na liczbach całkowitych – zastosowanie ekologii w zadaniach matematycznych
Działania na liczbach całkowitych – zastosowanie ekologii
w zadaniach matematycznych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zasady wykonywania działań pisemnych,
zna definicję liczb całkowitych.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wykonać cztery działania sposobem pisemnym,
potrafi samodzielnie analizować zadanie tekstowe,
potrafi logicznie myśleć,
potrafi zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństwa jakie jest w zanieczyszczaniu wód, atmosfery, gleby przyrody.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca w grupach, burza mózgów.
3. Środki dydaktyczne
Kostki domina – cztery komplety, kartki z zadaniami.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie obecności i podział uczniów na czteroosobowe grupy.
Rozdanie grupom kartek domina i wyjaśnienie zasad gry (załącznik 1).
Zabawa uczniów.
b) Faza realizacyjna
Odwrócenie kartek domina i odczytanie haseł (załącznik 2).
Przeczytanie zadań tekstowych (załącznik 3) umieszczonych na tablicy i dopasowanie do nich haseł.
Zapisanie tematu lekcji.
Rozwiązywanie zadań w grupach.
Przedstawienie wyników pracy grupy przez delegata.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie pracy w zespołach i wysunięcie wniosków o ochronie przyrody.
Ocena pracy grup i zakończenie lekcji.
Ewaluacja – czy jesteś zadowolony z efektów pracy grupy i swojego zaangażowania? (załącznik 4).
5. Bibliografia
Rocznik statystyczny.
Jolanta Baleja, Zadania matematyczne o tematyce ekologicznej, WOM Skierniewice, Zeszyt metodyczny nr 23
6. Załączniki
Załącznik 1__Faza)
Domino
PROMIEŃ | KĄT ROZWARTY | ||
KWADRAT | CIĘCIWA | ||
KĄT PEŁNY | ŁUK | ||
PRZEKĄTNA | PROSTOPADŁO- ŚCIAN |
ŚREDNICA | SZEŚCIAN | ||
KĄT PÓŁPEŁNY | BOK | ||
PROSTA | |||
OKRĄG | KĄT PROSTY |
PROSTE PROSTOPADŁE | PROSTOKĄT | ||
ODCINEK | KĄT OSTRY | ||
PROSTE RÓWNOLEGŁE | KOŁO | ||
PÓŁPROSTA | ŁAMANA |
Załącznik 2__Faza)
Poszczególne hasła, które nauczyciel przed lekcją musi napisać na odwrocie wyciętego domina:
Grupa A Zanieczyszczając wodę trujesz siebie i innych.
Grupa B Skażona atmosfera źródłem wielu chorób.
Grupa C Czysta gleba gwarantem zdrowej żywności.
Grupa D Chroniąc przyrodę przedłużasz swoje życie.
Załącznik 3__Faza)
ZADANIE 1
Na Oceanie Spokojnym zderzyły się dwa tankowce z ropą. Jak wiadomo ropa zatruwa środowisko oceaniczne. Jeden tankowiec wiózł 9151 ropy, a drugi 9851. Po zderzeniu tylko 95 litrów ropy zostało w obu tankowcach. Ile ropy wylało się do oceanu?
Czy miało to skutki dla środowiska? Jakie? Jakie inne niebezpieczeństwa zagrażają naszej wodzie?
ZADANIE 2
Samochód ciężarowy wydziela 80 dmIndeks górny 33 spalin w ciągu dnia, a samochód osobowy wydziela połowę tego co samochód ciężarowy. Jaką ilość zanieczyszczeń wydzielają te samochody w ciągu jednego miesiąca? Czy ma to wpływ na życie, na nasz organizm? Co jeszcze zanieczyszcza naszą atmosferę?
ZADANIE 3
Rolnik opryskiwał od mszyc buraki, ale boczny wiatr zniósł opryski na rzędy pomidorów. Skaził przez to 4 rzędy pomidorów. W pierwszym rzędzie było 150 krzaków pomidorów, w drugim 30, a w 3 i 4 rzędzie było po równo, ale w każdym o 50 krzaków mniej niż w dwóch pierwszych rzędach razem. Ile krzaków pomidorów było w każdym rzędzie? Ile krzaków pomidorów skaził rolnik?
Czy wpłynęło to na zbiór i życie człowieka? Jakie zagrożenia wpływają jeszcze na plony?
ZADANIE 4
Oczyszczalnia ścieków wypuszcza do gleby oczyszczone ścieki w ilości 12000 litrów dziennie. Ile oczyszczonych ścieków dostaje się do gleby w ciągu tygodnia?
Czy do gleby dostają się też nie oczyszczone ścieki? Jaki to ma wpływ na środowisko.
Załącznik 4_Faza_podsumowujaca)
Zaangażowanie Koncentracja uwagi
Współpraca z innymi Efekt pracy grupy
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nauczyciel przed lekcją musi przygotować 4 komplety identycznego domina i wpisać hasło na odwrocie dla każdej grupy.