Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Działania na liczbach całkowitych – zastosowanie ekologii
w zadaniach matematycznych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady wykonywania działań pisemnych,

  • zna definicję liczb całkowitych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wykonać cztery działania sposobem pisemnym,

  • potrafi samodzielnie analizować zadanie tekstowe,

  • potrafi logicznie myśleć,

  • potrafi zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństwa jakie jest w zanieczyszczaniu wód, atmosfery, gleby przyrody.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca w grupach, burza mózgów.

3. Środki dydaktyczne

Kostki domina – cztery komplety, kartki z zadaniami.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie obecności i podział uczniów na czteroosobowe grupy.

  2. Rozdanie grupom kartek domina i wyjaśnienie zasad gry (załącznik 1).

  3. Zabawa uczniów.

b) Faza realizacyjna

  1. Odwrócenie kartek domina i odczytanie haseł (załącznik 2).

  2. Przeczytanie zadań tekstowych (załącznik 3) umieszczonych na tablicy i dopasowanie do nich haseł.

  3. Zapisanie tematu lekcji.

  4. Rozwiązywanie zadań w grupach.

  5. Przedstawienie wyników pracy grupy przez delegata.

c) Faza podsumowująca

  1. Podsumowanie pracy w zespołach i wysunięcie wniosków o ochronie przyrody.

  2. Ocena pracy grup i zakończenie lekcji.

  3. Ewaluacja – czy jesteś zadowolony z efektów pracy grupy i swojego zaangażowania? (załącznik 4).

5. Bibliografia

  1. Rocznik statystyczny.

  2. Jolanta Baleja, Zadania matematyczne o tematyce ekologicznej, WOM Skierniewice, Zeszyt metodyczny nr 23

6. Załączniki

Załącznik 1__Faza)

Domino

PROMIEŃ

KĄT

ROZWARTY

KWADRAT

CIĘCIWA

KĄT PEŁNY

ŁUK

PRZEKĄTNA

PROSTOPADŁO-

ŚCIAN

ŚREDNICA

SZEŚCIAN

KĄT

PÓŁPEŁNY

BOK

PROSTA

OKRĄG

KĄT PROSTY

PROSTE PROSTOPADŁE

PROSTOKĄT

ODCINEK

KĄT OSTRY

PROSTE RÓWNOLEGŁE

KOŁO

PÓŁPROSTA

ŁAMANA

Załącznik 2__Faza)

Poszczególne hasła, które nauczyciel przed lekcją musi napisać na odwrocie wyciętego domina:

Grupa A Zanieczyszczając wodę trujesz siebie i innych.

Grupa B Skażona atmosfera źródłem wielu chorób.

Grupa C Czysta gleba gwarantem zdrowej żywności.

Grupa D Chroniąc przyrodę przedłużasz swoje życie.

Załącznik 3__Faza)

ZADANIE 1

Na Oceanie Spokojnym zderzyły się dwa tankowce z ropą. Jak wiadomo ropa zatruwa środowisko oceaniczne. Jeden tankowiec wiózł 9151 ropy, a drugi 9851. Po zderzeniu tylko 95 litrów ropy zostało w obu tankowcach. Ile ropy wylało się do oceanu?

Czy miało to skutki dla środowiska? Jakie? Jakie inne niebezpieczeństwa zagrażają naszej wodzie?

ZADANIE 2

Samochód ciężarowy wydziela 80 dmIndeks górny 3 spalin w ciągu dnia, a samochód osobowy wydziela połowę tego co samochód ciężarowy. Jaką ilość zanieczyszczeń wydzielają te samochody w ciągu jednego miesiąca? Czy ma to wpływ na życie, na nasz organizm? Co jeszcze zanieczyszcza naszą atmosferę?

ZADANIE 3

Rolnik opryskiwał od mszyc buraki, ale boczny wiatr zniósł opryski na rzędy pomidorów. Skaził przez to 4 rzędy pomidorów. W pierwszym rzędzie było 150 krzaków pomidorów, w drugim 30, a w 3 i 4 rzędzie było po równo, ale w każdym o 50 krzaków mniej niż w dwóch pierwszych rzędach razem. Ile krzaków pomidorów było w każdym rzędzie? Ile krzaków pomidorów skaził rolnik?

Czy wpłynęło to na zbiór i życie człowieka? Jakie zagrożenia wpływają jeszcze na plony?

ZADANIE 4

Oczyszczalnia ścieków wypuszcza do gleby oczyszczone ścieki w ilości 12000 litrów dziennie. Ile oczyszczonych ścieków dostaje się do gleby w ciągu tygodnia?

Czy do gleby dostają się też nie oczyszczone ścieki? Jaki to ma wpływ na środowisko.

Załącznik 4_Faza_podsumowujaca)

Zaangażowanie Koncentracja uwagi

Współpraca z innymi Efekt pracy grupy

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Nauczyciel przed lekcją musi przygotować 4 komplety identycznego domina i wpisać hasło na odwrocie dla każdej grupy.

R1J70lQNlqKnf

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 170.71 KB w języku polskim
R13G651sHbWwa

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 1.42 MB w języku polskim