Działania na liczbach naturalnych
Działania na liczbach naturalnych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna własności liczb naturalnych,
zna zasady wykonywania czterech podstawowych działań matematycznych,
zna kolejność wykonywania działan.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wykonać obliczenia na liczbach naturalnych,
potrafi ooczytać liczby na osi liczbowej,
potrafi zastosować własności liczb naturalnych w zadaniach,
rozwija umiejętności stawiania pytań i szukania odpowiedzi.
2. Metoda i forma pracy
Rozmowa, prezentacja, praca z całą klasą, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy, plansza z szachownicą, karteczki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie obecności i zadania domowego.
Podział klasy na cztery grupy.
Zapisanie tematu lekcji i wyjaśnienie przez nauczyciela jak będzie ona przebiegała.
b) Faza realizacyjna
Rozdanie grupom kartek z zadaniami (załącznik 1).
Praca grup. (W tym czasie nauczyciel przywiesza na tablicy cztery plansze do gry, po jednej dla każdej grupy - załącznik 2).
Następnie prosi, każdą z grup, o odnalezienie wyników na planszy i zakrycie ich karteczkami.
Sprawdzenie czy każda z grup dotarła do mety i prawidłowo wykonała zadania.
c) Faza podsumowująca
Rozdanie uczniom zadania do rozwiązania (załącznik 3).
Samodzielna praca uczniów.
Sprawdzenie wyników poprzez zakreślenie liczb, które są rozwiązaniem podpunktu
z krzyżówki i odczytanie hasła (załącznik 4).Podsumuj z uczniami wiadomości o liczbach naturalnych - uczniowie odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania.
Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej (załącznik 5)
Ocenienie pracy grupy (załącznik 6).
5. Bibliografia
Ewa Wawrzyniak „Elfy i skrzaty” , Matematyka w szkole nr 12/ 2001
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
Załącznik 1__Faza)
Grupa 1
1) 956 +171 =
2) 156 * 34 =
3) 1792 : 14 =
4) 6587 – 2694 =
5) 45900 : 900 =
6) 68 * 7 =
7) 359 + 87 =
8) 26 * 100 =
9) (17 + 21) * 6 =
10) 1200 – 767 =
Grupa 2
1) 697 + 245 =
2) 205 * 46 =
3) 5216 : 16 =
4) 7984 – 5795 =
5) 33600 : 300 =
6) 49 * 8 =
7) 726 + 95 =
8) 62 * 100 =
9) (26 + 13) * 4 =
10) 1500 – 694 =
Grupa 3
1) 279 + 836 =
2) 304 * 17 =
3) 806 : 13 =
4) 6237 – 5882 =
5) 872400 : 400 =
6) 74 * 6 =
7) 461 + 79 =
8) 570 * 10 =
9) (38 + 14) * 5 =
10) 1700 – 387 =
Grupa 4
1) 426 + 767 =
2) 405 * 12 =
3) 6205 : 17 =
4) 5724 – 2931 =
5) 52500 : 500 =
6) 82 * 9 =
7) 724 + 87 =
8) 680 * 10 =
9) (51 + 26) * 4 =
10) 1900 – 821 =
Załącznik 2__Faza)
START | 1193 | 4860 | 365 | 2793 | 105 | 738 | 812 | |
1115 | 5168 | 2794 | 110 | 748 | 811 | 260 | ||
1127 | 942 | 9430 | 62 | 355 | 5630 | 5700 | 6800 | 308 |
5304 | 2189 | 326 | 357 | 2181 | 444 | 540 | 1313 | 1079 |
128 | 112 | 392 | 821 | 6200 | 156 | 806 | META | |
3893 | 51 | 476 | 446 | 2600 | 228 | 433 | ||
52 | 478 | 624 | 2610 | 229 | 438 | 825 | 762 | 38 |
Załącznik 3_Faza_podsumowujaca)
Wpisz w chmurkę odpowiednią liczbę.
a)
0 5 12
b)
360 380 420
c)
50 60
d)
567 577
e)
5500 6350
f)
236 242
załącznik 4_Faza_podsumowujaca)
przykład | wynik | litera |
a | 20 | K |
10 | L | |
30 | W | |
50 | R | |
b | 387 | T |
388 | O | |
385 | I | |
390 | P | |
c | 70 | M |
72 | D | |
74 | X | |
76 | C | |
d | 570 | F |
571 | Z | |
572 | H | |
573 | J | |
e | 5850 | V |
5900 | B | |
5950 | D | |
6000 | W | |
f | 200 | K |
210 | R | |
220 | J | |
230 | Y |
załącznik 6_Faza_podsumowujaca)
Zaznacz na planszy, jak oceniasz lekcję?
Jak oceniasz? | |||
Co oceniasz? | J | K | L |
Pomagaliśmy sobie na lekcji | |||
Nikt nikomu nie przeszkadzał w nauce. | |||
Na dzisiejszej lekcji czułem się bardzo dobrze. | |||
Wszyscy pracowali pilnie w miarę swoich możliwości. |
b) Zadanie domowe
załącznik 5_Faza_podsumowujaca)
Uzupełnij tabelkę:
- 960 | - 960- 740 | |
1902 | ||
2003 | ||
52437 | ||
103103 |
7. Czas trwania lekcji
45 minut