Działania na pierwiastkach sześciennych.
Autor/autorka
Izabella Krzanak
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot
matematyka
3. Temat zajęć
Działania na pierwiastkach sześciennych.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowana technologia pomoże w efektywnym uczeniu i w realizacji celu.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń pozna działania na pierwiastkach sześciennych oraz sposoby ich wykorzystania.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń zna twierdzenia na pierwiastek trzeciego stopnia z iloczynu i z ilorazu liczb.
Uczeń korzysta w obliczeniach z twierdzeń o mnożeniu i dzieleniu pierwiastków trzeciego stopnia.
Uczeń wyłącza czynnik przed znak pierwiastka.
Uczeń włącza czynnik pod znak pierwiastka.
9. Metody i formy pracy
Metody:
prezentacja materiałów
ćwiczenia z wykorzystaniem TIK
dyskusja
Formy:
praca indywidualna
praca zbiorowa
10. Środki dydaktyczne
platforma epodreczniki.pl
youtube
matzoo
formularz google
11. Wymagania w zakresie technologii
Uczeń powinien mieć laptop bądź komputer z dostępem do Internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Co zadziała?
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Sprawy organizacyjne.
Uczniowie doświadczalnie sprawdzają, które działanie na pierwiastkach sześciennych ma szanse zadziałać.
Polecenie dla uczniów:
Wykonaj zadanie ukryte pod linkiem:
https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/195285
Sprawdź, które z równości są prawdziwe.
Aktywność 2
Temat: Wyciągamy wnioski.
Czas trwania: 5 minuty
Opis aktywności:
Dyskusja na temat przemyśleń uczniów po wykonaniu zadania i wyciągnięcie pierwszych wniosków.
Polecenie dla uczniów:
W razie trudności zajrzyj tutaj na „Przykład 1 i 2” oraz na „Zapamiętaj” pod przykładem 6: https://epodreczniki.pl/a/wlasnosci-pierwiastkow/DIeVFfwio
Aktywność 3
Temat: Ustalamy fakty.
Czas trwania: 12 minut
Opis aktywności:
Pod tym linkiem znajduje się zbiór informacji z lekcji, które potraktuj jako notatkę z lekcji:
https://drive.google.com/file/d/1-x5rqKK6TdRPrYQc4B3u2QKAiq29qxHA/view?usp=sharing
Wykorzystując poznane dzisiaj wiadomości możemy włączyć liczbę pod znak pierwiastka oraz wyłączyć liczbę przed znak pierwiastka. Zobacz jak: https://www.youtube.com/watch?v=uyWeW58Y_Jc&feature=emb_err_woyt od 3:45
Aktywność 4
Temat: W praktyce
Czas trwania: 23 minuty
Opis aktywności:
Proszę wejść w link https://epodreczniki.pl/a/wlasnosci-pierwiastkow/DIeVFfwio i wykonać zadania: ćwiczenie 3 następnie 7, 8, 9 i 10 po dwa przykłady, tylko te które dotyczą pierwiastków trzeciego stopnia.
Następnie w link:
https://epodreczniki.pl/a/wlaczanie-czynnika-pod-znak-pierwiastka/Doh3cUAU2
i wykonać ćwiczenia 2, 5b.
Dla lepszego wyćwiczenia i utrwalenia wiadomości z dzisiejszej lekcji proponuję Wam zadania ze strony: https://www.matzoo.pl/klasa7 w zakładce potęgi i pierwiastki znajdziecie ćwiczenia zatytułowane: T
wyłączanie czynnika przed znak pierwiastka – TEST, wyłączanie czynnika przed znak pierwiastka, włączanie czynnika pod znak pierwiastka.
Ewaluacja lekcji 3 min.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ankieta ewaluacyjna została przygotowana w formularzu google:https://forms.gle/eSLuAzTNC7ukkFNt9
Zawiera ona pytania:
1. Które z zastosowanych podczas dzisiejszej lekcji narzędzi podobały Ci się najbardziej?
film
zadania interaktywne
matzoo
e‑podreczniki
2. Najlepiej z dzisiejszej lekcji zapamiętałem/am...
3. W nauce dzisiaj przeszkadzało mi...
4. Wypisz zagadnienia, które nie są jeszcze do końca zrozumiałe
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Ilośc przykładów przerobionych na lekcji zależy od poziomu klasy, od tempa pracy. Można je zarówno ograniczyć lub zwiększyć ich ilość. W materiałach jest więcej przykładów.
Ewaluacja lekcji jest przygotowana na dwa sposoby. Jeżli uczniowie mają konto na google to mogą wypełnić ją w formularzu online, a jeżeli go nie mają to mogą to zrobić np. na kartce, czy w jakiejś inne j formie.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć