Działania na potęgach z zastosowaniem poznanych wzorów

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna wzory na mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach,

  • zna wzory na mnożenie i dzielenie potęg o tych samych wykładnikach.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi obliczyć wartość potęgi o wykładniku naturalnym,

  • potrafi mnożyć i dzielić potegi o tych samych podstawach,

  • potrafi mnożyć i dzielić potegi o tych samych wykładnikach,

  • potrafi podnieść potęgę do potęgi,

  • potrafi zapisywać ptęgi na różne sposoby,

  • potrafi zastosować poznane twierdzenia o potegach,

  • obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi zgodnie z poznanymi twierdzeniami,

  • potrafi dostrzegać prawidłowości i formułować reguły.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, praca indywidualna, rozmowa kierowana, prezentacja.

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy, puzzle, kalkulatory, szarady.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie obecności i pracy domowej.

  2. Przypomnienie definicji potęgi o wykładniku naturalnym – nauczyciel prezentuje przykłady na tablicy, zadaniem chętnych uczniów jest rozwiązanie podanych przykładów:

3Indeks górny 4= 5Indeks górny 3= 2Indeks górny 8= 4Indeks górny 3= 10Indeks górny 4= 7 Indeks górny 3=

  1. Zapisanie tematu lekcji.

  2. Podział klasy na 5 grupy. Omówienie pracy w grupach.

b) Faza realizacyjna

  1. Każda grupa otrzymuje zadania do rozwiązania (załącznik 1), wyniki wpisują do diagramu (załącznik 2).

  2. Praca zespołów.

  3. Omówienie przez grupy zadania. Wyciągnięcie wniosków i zapisanie twierdzenia..

c) Faza podsumowująca

  1. Rozdanie każdej grupie kopert z 2 kompletami puzzli. Zadaniem grupy jest ułożenie prawidłowe układanki (załącznik 3).

  2. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonywanych działań. Grupa, która pierwsza wykona zadania otrzymuje nagrodę.

  3. Praca w grupach.

  4. Ocena pracy grup i wystawienie ocen.

  5. Zadanie pracy domowej (załącznik 4).

5. Bibliografia

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

załącznik 1

Grupa 1

Oblicz, korzystając z poznanych wzorów:

B (-4)Indeks górny 8: (-4)Indeks górny 6= (16)

M 5Indeks górny 6:5Indeks górny 4+5Indeks górny 0= (26)

I (7Indeks górny 15: 7Indeks górny 7) : 7Indeks górny 6= (49)

Y 9Indeks górny 7: 9Indeks górny 5= (81)

W 10Indeks górny 20: 10Indeks górny 18= (100)

A 11Indeks górny 7: 11Indeks górny 5= (121)

Wpisz odpowiednie litery do tabelki, odczytaj hasło, a następnie napisz wzór do podanych przykładów za pomocą wyrażenia algebraicznego.

Grupa 2

Oblicz, korzystając z poznanych wzorów:

M (-3)Indeks górny 2* (-3)= (-27)

A 2Indeks górny 3*2Indeks górny 2= (32)

E 10Indeks górny 5*10Indeks górny 2= (10000000)

T 8Indeks górny 2*8+8Indeks górny 0= (513)

Wpisz odpowiednie litery do tabelki, odczytaj hasło, a następnie napisz wzór do podanych przykładów za pomocą wyrażenia algebraicznego.

Grupa 3

Oblicz, korzystając z poznanych wzorów:

A (-25)Indeks górny 2:5Indeks górny 2= (25)

M 20Indeks górny 8:10Indeks górny 8= (128)

T (-81)Indeks górny 4: (-9)Indeks górny 4= (6561)

K (-0,2)Indeks górny 3: (0,05)Indeks górny 3= (64)

Ą 8Indeks górny 5:4Indeks górny 5= (32)

Y 6Indeks górny 5:2Indeks górny 5= (243)

Wpisz odpowiednie litery do tabelki, odczytaj hasło, a następnie napisz wzór do podanych przykładów za pomocą wyrażenia algebraicznego.

Grupa 4

Oblicz, korzystając z poznanych wzorów:

P (-15)Indeks górny 2* (-3)Indeks górny 2= (25)

O 64Indeks górny 3*(-16)Indeks górny 3= (64)

Ę 100Indeks górny 5*25Indeks górny 5= (1024)

T 4Indeks górny 2*5Indeks górny 2= (400)

G 8Indeks górny 2*5Indeks górny 2= (1600)

I 1,5Indeks górny 2*50Indeks górny 2* (5625)

Wpisz odpowiednie litery do tabelki, odczytaj hasło, a następnie napisz wzór do podanych przykładów za pomocą wyrażenia algebraicznego.

Grupa 5

Oblicz, korzystając z poznanych wzorów:

Ę (53)2= (15625)

(33)2= (729)

(0,12)3= (0,000001)

Wpisz odpowiednie litery do tabelki , odczytaj hasło, a następnie napisz wzór do podanych przykładów za pomocą wyrażenia algebraicznego.

załącznik 2

Grupa 1

16

121

100

49

26

81

Grupa 2

-27

32

513

10000000

Grupa 3

128

25

6521

243

64

32

Grupa 4

25

64

400

1024

1600

5625

Grupa 5

729

0,000001

15625

załącznik 3

b) Zadanie domowe

załącznik 4

Która z liczb jest większa 22Indeks górny 11 czy 11Indeks górny 22 ? Odpowiedź uzasadnij.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

RGkE8TLLGYRkg

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 236.92 KB w języku polskim
RSz0CuL9S0OHr

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 2.74 MB w języku polskim