Działania na potęgach z zastosowaniem poznanych wzorów
Działania na potęgach z zastosowaniem poznanych wzorów
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna wzory na mnożenie i dzielenie potęg o tych samych podstawach,
zna wzory na mnożenie i dzielenie potęg o tych samych wykładnikach.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi obliczyć wartość potęgi o wykładniku naturalnym,
potrafi mnożyć i dzielić potegi o tych samych podstawach,
potrafi mnożyć i dzielić potegi o tych samych wykładnikach,
potrafi podnieść potęgę do potęgi,
potrafi zapisywać ptęgi na różne sposoby,
potrafi zastosować poznane twierdzenia o potegach,
obliczyć wartość wyrażenia arytmetycznego zawierającego potęgi zgodnie z poznanymi twierdzeniami,
potrafi dostrzegać prawidłowości i formułować reguły.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, praca indywidualna, rozmowa kierowana, prezentacja.
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy, puzzle, kalkulatory, szarady.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie obecności i pracy domowej.
Przypomnienie definicji potęgi o wykładniku naturalnym – nauczyciel prezentuje przykłady na tablicy, zadaniem chętnych uczniów jest rozwiązanie podanych przykładów:
3Indeks górny 44= 5Indeks górny 33= 2Indeks górny 88= 4Indeks górny 33= 10Indeks górny 44= 7 Indeks górny 33=
Zapisanie tematu lekcji.
Podział klasy na 5 grupy. Omówienie pracy w grupach.
b) Faza realizacyjna
Każda grupa otrzymuje zadania do rozwiązania (załącznik 1), wyniki wpisują do diagramu (załącznik 2).
Praca zespołów.
Omówienie przez grupy zadania. Wyciągnięcie wniosków i zapisanie twierdzenia..
c) Faza podsumowująca
Rozdanie każdej grupie kopert z 2 kompletami puzzli. Zadaniem grupy jest ułożenie prawidłowe układanki (załącznik 3).
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonywanych działań. Grupa, która pierwsza wykona zadania otrzymuje nagrodę.
Praca w grupach.
Ocena pracy grup i wystawienie ocen.
Zadanie pracy domowej (załącznik 4).
5. Bibliografia
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
załącznik 1
Grupa 1
Oblicz, korzystając z poznanych wzorów:
B (-4)Indeks górny 88: (-4)Indeks górny 66= (16)
M 5Indeks górny 66:5Indeks górny 44+5Indeks górny 00= (26)
I (7Indeks górny 1515: 7Indeks górny 77) : 7Indeks górny 66= (49)
Y 9Indeks górny 77: 9Indeks górny 55= (81)
W 10Indeks górny 2020: 10Indeks górny 1818= (100)
A 11Indeks górny 77: 11Indeks górny 55= (121)
Wpisz odpowiednie litery do tabelki, odczytaj hasło, a następnie napisz wzór do podanych przykładów za pomocą wyrażenia algebraicznego.
Grupa 2
Oblicz, korzystając z poznanych wzorów:
M (-3)Indeks górny 22* (-3)= (-27)
A 2Indeks górny 33*2Indeks górny 22= (32)
E 10Indeks górny 55*10Indeks górny 22= (10000000)
T 8Indeks górny 22*8+8Indeks górny 00= (513)
Wpisz odpowiednie litery do tabelki, odczytaj hasło, a następnie napisz wzór do podanych przykładów za pomocą wyrażenia algebraicznego.
Grupa 3
Oblicz, korzystając z poznanych wzorów:
A (-25)Indeks górny 22:5Indeks górny 22= (25)
M 20Indeks górny 88:10Indeks górny 88= (128)
T (-81)Indeks górny 44: (-9)Indeks górny 44= (6561)
K (-0,2)Indeks górny 33: (0,05)Indeks górny 33= (64)
Ą 8Indeks górny 55:4Indeks górny 55= (32)
Y 6Indeks górny 55:2Indeks górny 55= (243)
Wpisz odpowiednie litery do tabelki, odczytaj hasło, a następnie napisz wzór do podanych przykładów za pomocą wyrażenia algebraicznego.
Grupa 4
Oblicz, korzystając z poznanych wzorów:
P (-15)Indeks górny 22* (-3)Indeks górny 22= (25)
O 64Indeks górny 33*(-16)Indeks górny 33= (64)
Ę 100Indeks górny 55*25Indeks górny 55= (1024)
T 4Indeks górny 22*5Indeks górny 22= (400)
G 8Indeks górny 22*5Indeks górny 22= (1600)
I 1,5Indeks górny 22*50Indeks górny 22* (5625)
Wpisz odpowiednie litery do tabelki, odczytaj hasło, a następnie napisz wzór do podanych przykładów za pomocą wyrażenia algebraicznego.
Grupa 5
Oblicz, korzystając z poznanych wzorów:
Ę (15625)
S (729)
I (0,000001)
Wpisz odpowiednie litery do tabelki , odczytaj hasło, a następnie napisz wzór do podanych przykładów za pomocą wyrażenia algebraicznego.
załącznik 2
Grupa 1
16 | 121 | 100 | 49 | 26 | 81 |
Grupa 2
-27 | 32 | 513 | 10000000 |
Grupa 3
128 | 25 | 6521 | 243 | 64 | 32 |
Grupa 4
25 | 64 | 400 | 1024 | 1600 | 5625 |
Grupa 5
729 | 0,000001 | 15625 |
załącznik 3
b) Zadanie domowe
załącznik 4
Która z liczb jest większa 22Indeks górny 1111 czy 11Indeks górny 2222 ? Odpowiedź uzasadnij.
7. Czas trwania lekcji
45 minut