Działania na rzecz ochrony środowiska
Autor/autorka
Alicja Dąbrowska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - technikum - klasa III
2. Przedmiot
geografia
3. Temat zajęć
Działania na rzecz ochrony środowiska
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową i bieżącym planem nauczania
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie narzędzi TIK w tym temacie stanowi uatrakcyjnienie tematu. Jednocześnie , szczególnie przy tym temacie pokazuje korzyści z ich wykorzystania. Uczniowie będą mogli przenieść się w miejsca, o których mowa w temacie.
7. Cel ogólny zajęć
Uwrażliwienie ucznia na potrzebę i sposoby ochrony środowiska przyrodniczego.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń wyjaśnia, czym jest środowisko przyrodnicze, zna jego komponenty.
Uczeń wymienia przyczyny degradacji środowiska.
Uczeń wskazuje sposoby ochrony środowiska przyrodniczego.
Uczeń zna i wskazuje na mapie formy ochrony przyrody
9. Metody i formy pracy
Formy pracy:
indywidualna, grupowa
Metody pracy:
Burza mózgów.
Gra dydaktyczna.
Praca z mapą.
10. Środki dydaktyczne
Aplikacja AnsweGarden.
Aplikacja Genially - escape room.
Aplikacja Wordwall.
Quiz KAHOOT
Aplikacja Mentimeter
11. Wymagania w zakresie technologii
Smartfon z dostępem do Internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Faza wprowadzająca
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Czynności organizacyjne: powitanie uczniów, sprawdzenie obecności.
2. Podanie tematu lekcji oraz celów lekcji przedstawionych jako Nacobezu.
3. Burza mózgów: czym jest środowisko przyrodnicze? Stworzenie definicji wspólnie z uczniami w aplikacji AnswerGarden.
Aktywność 2
Temat: Faza realizacyjna - wskazanie przyczyn i sposobów ochrony środowiska
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Podział uczniów na 2‑3 osobowe grupy (w każdej grupie przynajmniej jeden smartfon z dostępem do Internnetu)
2. Gra dydaktyczna ESCAPE ROOM z wykorzystaniem aplikacji Genially. Uczniowie rozwiązaują zagadki, aby uratować świat. W trakcie pracy poznają daczego następuje degradacja środowiska oraz w jaki sposób można temu zapobiec.
Aktywność 3
Temat: Faza realizacyjna - zapoznanie z formami ochrony środowiska
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Pogadanka na temat znanych uczniom form ochrony przyrody.
2. Zapoznanie z prawnymi formami ochrony przyrody w Polsce - parki narodowe. Wykorzystanie interaktywnej grafiki (e‑podręcznik)
3. Praca z mapą - wskazanie położenia parków narodowych w Polsce (aplikacja Wordwall)
Aktywność 4
Temat: Faza podsumowująca
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniają krótką ankietę w aplikacji Mentimeter
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Gra escape room można przerpowadzić także z użyciem tablicy interaktywnej, wtedy w udzielaniu odpowiedzi do zagadek mogą angażować się wszyscy uczniowie.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna