Działania na tekstach
W wielu tekstach ujawnia się funkcja metatekstowa. Jej wykładnikami są wszelkie informacje zawarte w kompozycji tekstu i uwagach odautorskich, niedotyczące bezpośrednio treści, ale budowy wypowiedzi, sygnałów odautorskich i uwag nadawcy wobec tekstu. W tej części proponujemy kilka ćwiczeń związanych z przekształcaniem tych fragmentów wypowiedzi, w których można odnaleźć właśnie wykładniki funkcji metatekstowej.
Metatekst
W tekście – poza treścią i kompozycją – ważną rolę odgrywa jego obudowa. Jest to tzw. metatekst. Mieszczą się w nim takie elementy, jak:
Zapisy cytatów i przypisów.
Formuły metatekstowe, za pomocą których nadawca (podmiot wypowiedzi) przeprowadza odbiorcę poprzez tekst lub wypowiada się na temat tego, co w danej wypowiedzi (lub jej fragmencie) się pojawia.
Charakterystyczne dla wzorca wypowiedzi słowa kluczowe i formuły, ujawniające jego cechy gatunkowe.
Cytaty i przypisy
Spotykamy się z nimi głównie w tekstach naukowych i urzędowych. Korzystamy z nich również podczas przygotowywania rozprawek i innych dłuższych wypowiedzi. Zwykle służą one jako literackie (lub naukowe) argumenty dla wzmocnienia stanowiska, podkreślenia wagi rozważań.
Cytaty i przypisy możemy przytaczać jako wiernie wyjęte z kontekstu czyjeś wypowiedzi. Mają one wówczas formę tzw. mowy niezależnej. Wówczas poprzedzamy je zwrotami typu:
Świadczy o tym fragment pracy XY: „…”;
Ilustracją tych rozważań niech będzie fragment tekstu/ pracy XY: „…”.
Możemy również odwoływać się do wcześniejszych tekstów (np. dzieł literackich, prac naukowych, artykułów prasowych), przedstawiając ich fragmenty w formie autorskiej parafrazy (a więc za pomocą omówienia lub streszczenia). Wówczas przedstawiamy cytaty nie w bezpośredniej formie, ale za pomocą tzw. mowy zależnej.
Trzeba pamiętać, że każdy cytat w naszej pracy powinien zostać opatrzony odpowiednim przypisem, w którym podajemy dane dotyczące źródła, np.
imię i nazwisko autora,
tytuł tekstu, z którego pochodzi cytat (lub jego parafraza),
miejsce i rok wydania,
strona.
Jest to innymi słowy informacja bibliograficzna.
Podstawowe typy przypisów:
przypis tradycyjny;
przypis nawiasowyprzypis nawiasowy.
Pamiętaj, że w przypisach powinny się znaleźć następujące informacje:
Przypis tradycyjny | Przypis nawiasowy |
---|---|
Autor + tytuł tekstu zapisany kursywą + ewentualne informacje o autorze przekładu, edytorze lub redaktorze pracy + miejsce i data wydania pracy, strona pracy, z której pochodzi cytat | Autor + data publikacji cytowanej pracy + strona pracy, z której pochodzi cytat |
Nadawca w celu uspójnienia tekstu lub nawiązania kontaktu z czytelnikiem często wprowadza zwroty lub formuły typu: po pierwsze, po drugie, podsumowując, spójrzmy na przykłady, z wypowiedzi tej wynika, że…, przyjrzyjmy się następującym faktom, jak już zostało to opisane, o tym w dalszym fragmencie…. Mają one charakter metatekstowy, ponieważ nie odnoszą się bezpośrednio do treści wypowiedzi, ale do sposobu jej organizacji.
Niektóre z formuł metatekstowych są utarte i przywodzą na myśl konkretny gatunek tekstów. Takim przykładem są zwroty grzecznościowe na początku i na końcu korespondencji lub zwroty, które wykorzystujemy w tekstach urzędowych (np. w zaproszeniu, podaniu, wezwaniu).
Zadaniowo
Przeczytaj uważnie fragmenty książek o komunikacji. Pod każdym fragmentem zamieszczono zdanie o charakterze metatekstowym. Dopisz w formie mowy zależnej swoje zakończenie, wykorzystując treści zawarte w dłuższym fragmencie.
Pierwsza z siedmiu słynnych debat między Abrahamem LincolnemAbrahamem Lincolnem i Stephenem Arnoldem DouglasemStephenem Arnoldem Douglasem odbyła się 21 sierpnia 1858 roku w Ottowie w stanie IllinoisIllinois. Douglas, zgodnie z zawartą między nimi umową, mówił jako pierwszy przez godzinę; odpowiedź Lincolna trwała półtorej godziny; z kolei Douglas przez pół godziny ustosunkowywał się do odpowiedzi Lincolna. Była to debata znacznie krótsza od tych, do których obaj ci mężczyźni przywykli.
Pierwsze debaty prezydenckie w amerykańskiej kulturze politycznej przedstawia m.in. Neil Postman 2002:74Neil Postman 2002:74, który pisze, że…
„Wykreowana na przełomie stuleci moda na Tatry i góralszczyznę była w dwudziestoleciu wciąż żywa. Skamandryci przejęli ją z łatwością, włączając do swego trybu życia, lecz już nie do twórczości. Góry przebiły się raczej do poezji awangardowej – najbardziej widoczne jest to w wierszach Juliana Przybosia – programowo przeciwnej krajobrazowi i naturze”.
O motywach górskich i tatrzańskich w poezji dwudziestolecia pisze [Andrzej Zawada 1995:100]. Według badacza…
Reklamy posługują się na ogół argumentami werbalnymi. A te bywają poważne i głęboko racjonalne (jak informacja, że samochód ma system ABS, zwiększający bezpieczeństwo jazdy), bywają też zdecydowanie mniej poważne i mniej racjonalne (jak informacja, że użycie wody po goleniu wprowadzi nas w wielki świat). Nasuwa się w związku z tym pytanie, jaka jest rola nastroju w odbiorze komunikatów perswazyjnych.
O argumentacji w komunikatach reklamowych pisze w pracy „Psychologiczne mechanizmy reklamy” [Dariusz Doliński 2008: 89], który twierdzi, że…
Stwórz przypis tradycyjny do cytowanych fragmentów książek. Wybierz wyrazy, które – twoim zdaniem – wymagają wyjaśnienia.
Rozpoznaj gatunek, z którego pochodzą formuły metatekstowe.
obrady i debaty parlamentarne lub samorządowe, korespondencja prywatna, formuła rozpoczynająca przemówienie, informacje dziennikarskie, teksty urzędowe, nekrolog, referat naukowy
Uprzejmie proszę o rozpatrzenie mojej prośby … Na podstawie uchwały nr… Zgodnie z par. … | |
Jak donoszą agencje prasowe…; Sprawa ta nie doczekała się komentarza…; Na ten temat wypowiedział się rzecznik… | |
Z żalem zawiadamiamy, że… Wyrazy szczerego współczucia… | |
Przedmiotem tego opracowania jest… Problematyka ta została opisana przez… | |
łączymy ukłony, z wyrazami szacunku, przekazujemy pozdrowienia, serdecznie pozdrawiam | |
Rodacy…; Panie i Panowie…; Serdecznie witam wszystkich tu zgromadzonych… | |
W moim wystąpieniu odniosę się do kilku stanowisk badawczych… Przechodząc do zakończenia… |
Zapoznaj się z treścią dowolnej dyskusji radiowej. Wynotuj z niej formuły metatekstowe, za pomocą których uczestnicy dyskusji wprowadzają swoje argumenty.
Podaj przykłady formuł metatekstowych, za pomocą których wprowadzane są argumenty podczas dyskusji.
Ułóż we właściwej kolejności najważniejsze części kompozycyjne wybranych gatunków tekstowych. Wzorem jest schemat gatunkowy listuschemat gatunkowy listu. Przeciągnij i upuść elementy w odpowiednie miejsca.
Podaj najważniejsze części kompozycyjne zaproszenia.
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: funkcja metatekstowa, gatunki wypowiedzi, komunikacja, przypis, cytat.