Działania na tekstach
W wielu tekstach ujawnia się funkcja metatekstowa. Jej wykładnikami są wszelkie informacje zawarte w kompozycji tekstu i uwagach odautorskich, niedotyczące bezpośrednio treści, ale budowy wypowiedzi, sygnałów odautorskich i uwag nadawcy wobec tekstu. W tej części proponujemy kilka ćwiczeń związanych z przekształcaniem tych fragmentów wypowiedzi, w których można odnaleźć właśnie wykładniki funkcji metatekstowej.
Metatekst
W tekście – poza treścią i kompozycją – ważną rolę odgrywa jego obudowa. Jest to tzw. metatekst. Mieszczą się w nim takie elementy, jak:
Zapisy cytatów i przypisów.
Formuły metatekstowe, za pomocą których nadawca (podmiot wypowiedzi) przeprowadza odbiorcę poprzez tekst lub wypowiada się na temat tego, co w danej wypowiedzi (lub jej fragmencie) się pojawia.
Charakterystyczne dla wzorca wypowiedzi słowa kluczowe i formuły, ujawniające jego cechy gatunkowe.
Cytaty i przypisy
Spotykamy się z nimi głównie w tekstach naukowych i urzędowych. Korzystamy z nich również podczas przygotowywania rozprawek i innych dłuższych wypowiedzi. Zwykle służą one jako literackie (lub naukowe) argumenty dla wzmocnienia stanowiska, podkreślenia wagi rozważań.
Cytaty i przypisy możemy przytaczać jako wiernie wyjęte z kontekstu czyjeś wypowiedzi. Mają one wówczas formę tzw. mowy niezależnej. Wówczas poprzedzamy je zwrotami typu:
Świadczy o tym fragment pracy XY: „…”;
Ilustracją tych rozważań niech będzie fragment tekstu/ pracy XY: „…”
Możemy również odwoływać się do wcześniejszych tekstów (np. dzieł literackich, prac naukowych, artykułów prasowych), przedstawiając ich fragmenty w formie autorskiej parafrazy (a więc za pomocą omówienia lub streszczenia). Wówczas przedstawiamy cytaty nie w bezpośredniej formie, ale za pomocą tzw. mowy zależnej.
Trzeba pamiętać, że każdy cytat w naszej pracy powinien zostać opatrzony odpowiednim przypisem, w którym podajemy dane dotyczące źródła, np.
imię i nazwisko autora,
tytuł tekstu, z którego pochodzi cytat (lub jego parafraza),
miejsce i rok wydania,
strona.
Jest to innymi słowy informacja bibliograficzna.
Podstawowe typy przypisów:
przypis tradycyjny,
przypis nawiasowyprzypis nawiasowy.
Pamiętaj, że w przypisach powinny się znaleźć następujące informacje:
Przypis tradycyjny | Przypis nawiasowy |
Autor + tytuł tekstu zapisany kursywą + ewentualne informacje o autorze przekładu, edytorze lub redaktorze pracy + miejsce i data wydania pracy, strona pracy, z której pochodzi cytat | Autor + data publikacji cytowanej pracy + strona pracy, z której pochodzi cytat |
Nadawca w celu uspójnienia tekstu lub nawiązania kontaktu z czytelnikiem często wprowadza zwroty lub formuły typu: po pierwsze, po drugie, podsumowując, spójrzmy na przykłady, z wypowiedzi tej wynika, że…, przyjrzyjmy się następującym faktom, jak już zostało to opisane, o tym w dalszym fragmencie…. Mają one charakter metatekstowy, ponieważ nie odnoszą się bezpośrednio do treści wypowiedzi, ale do sposobu jej organizacji.
Niektóre z formuł metatekstowych są utarte i przywodzą na myśl konkretny gatunek tekstów. Takim przykładem są zwroty grzecznościowe na początku i na końcu korespondencji lub zwroty, które wykorzystujemy w tekstach urzędowych (np. w zaproszeniu, podaniu, wezwaniu).
Zadaniowo
Przeczytaj uważnie fragmenty książek o komunikacji. Pod każdym fragmentem zamieszczono zdanie o charakterze metatekstowym. Dopisz w formie mowy zależnej swoje zakończenie, wykorzystując treści zawarte w dłuższym fragmencie
Pierwsza z siedmiu słynnych debat między Abrahamem Lincolnem i Stephenem A. Douglasem odbyła się 21 sierpnia 1858 roku w Ottowie w stanie Illinois. Douglas, zgodnie z zawartą między nimi umową, mówił jako pierwszy przez godzinę; odpowiedź Lincolna trwała półtorej godziny; z kolei Douglas przez pół godziny ustosunkowywał się do odpowiedzi Lincolna. Była to debata znacznie krótsza od tych, do których obaj ci mężczyźni przywykli.
Pierwsze debaty prezydenckie w amerykańskiej kulturze politycznej przedstawia m.in. Neil Postman, który pisze, że…
Wykreowana na przełomie stuleci moda na Tatry i góralszczyznę była w dwudziestoleciu wciąż żywa. Skamandryci przejęli ją z łatwością, włączając do swego trybu życia, lecz już nie do twórczości. Góry przebiły się raczej do poezji awangardowej – najbardziej widoczne jest to w wierszach Juliana Przybosia – programowo przeciwnej krajobrazowi i naturze.
O motywach górskich i tatrzańskich w poezji dwudziestolecia pisze Andrzej Zawada. Według badacza…
Reklamy posługują się na ogół argumentami werbalnymi. A te bywają poważne i głęboko racjonalne (jak informacja, że samochód ma system ABS, zwiększający bezpieczeństwo jazdy), bywają też zdecydowanie mniej poważne i mniej racjonalne (jak informacja, że użycie wody po goleniu wprowadzi nas w wielki świat). Nasuwa się w związku z tym pytanie, jaka jest rola nastroju w odbiorze komunikatów perswazyjnych.
O argumentacji w komunikatach reklamowych pisze w pracy „Psychologiczne mechanizmy reklamy” Dariusz Doliński, który twierdzi, że…
Stwórz po 2–3 przypisy do cytowanych fragmentów książek. Wybierz wyrazy, które – twoim zdaniem – wymagają wyjaśnienia.
Rozpoznaj gatunek, z którego pochodzą formuły metatekstowe.
obrady i debaty parlamentarne lub samorządowe, korespondencja prywatna, formuła rozpoczynająca przemówienie, informacje dziennikarskie, teksty urzędowe, nekrolog, referat naukowy
Uprzejmie proszę o rozpatrzenie mojej prośby … Na podstawie uchwały nr… Zgodnie z par. … | |
Jak donoszą agencje prasowe…; Sprawa ta nie doczekała się komentarza…; Na ten temat wypowiedział się rzecznik… | |
Z żalem zawiadamiamy, że… Wyrazy szczerego współczucia… | |
Przedmiotem tego opracowania jest… Problematyka ta została opisana przez… | |
łączymy ukłony, z wyrazami szacunku, przekazujemy pozdrowienia, serdecznie pozdrawiam | |
Rodacy…; Panie i Panowie…; Serdecznie witam wszystkich tu zgromadzonych… | |
W moim wystąpieniu odniosę się do kilku stanowisk badawczych… Przechodząc do zakończenia… |
Wysłuchaj dowolnej dyskusji radiowej. Wynotuj z niej formuły metatekstowe, za pomocą których uczestnicy dyskusji wprowadzają swoje argumenty.
Ułóż we właściwej kolejności najważniejsze części kompozycyjne wybranych gatunków tekstowych. Możesz skorzystać ze Sztuki pisania Moniki Zaśko‑Zielińskiej, Alicji Majewskiej‑Tworek i Tomasza Piekota (Wydawnictwo PWN, Warszawa 2008). Wzorem jest schemat gatunkowy listuschemat gatunkowy listu. Przeciągnij i upuść elementy w odpowiednie miejsca.