Działania na ułamkach dziesiętnych (1)
Scenariusz lekcji – Działania na ułamkach dziesiętnych (1)
Cele lekcji
Wiadomości
Utrwalenie pojęcia ułamka dziesiętnego oraz sposobów wykonywania działań na ułamkach dziesiętnych.
Umiejętności
Po lekcjach uczeń:
rozróżnia ułamki dziesiętne,
wykonuje 4 podstawowe działania na ułamkach dziesiętnych,
oblicza proste potęgi i pierwiastki na ułamkach dziesiętnych,
wykonuje proste działania łączne na ułamkach dziesiętnych,
rozwiązuje proste zadania tekstowe na ułamkach dziesiętnych.
Postawy
Uczeń w trakcie zajęć:
prawidłowo wykonuje polecenia i zadania,
jest zdyscyplinowany na zajęciach,
dobrze współpracuje z innymi uczniami i jest aktywny.
Metoda i forma pracy
Praca w małych grupach, praca z kalkulatorem lub komputerem (kalkulator).
Środki dydaktyczne
Karty pracy 1 i 2, zbiór zadań i podręcznik „Matematyka wokół nas” (WSiP), test do wykonania przez uczniów na lekcji drugiej.
Plansze z zadaniami wprowadzającymi lub foliogramy.
Przebieg lekcji
Lekcja 1
Faza przygotowawcza
Uczniowie wyjmują podręczniki i zeszyty. Wspólnie na tablicy śledzą wykonywanie ćwiczeń wprowadzających. Ćwiczenia te wykonują wylosowani uczniowie, jeżeli oni będą mieli problemy z wykonaniem zadania – nauczyciel wybiera uczniów wśród osób zgłaszających się.
Ćw. 1. Dopasuj do cyfrowego zapisu ułamka jego zapis słowny (skreśl zapis niewłaściwy).
1,5 | piętnaście setnych | jeden i pięć dziesiątych |
0,35 | trzydzieści pięć setnych | trzydzieści pięć dziesiątych |
24,25 | dwadzieścia cztery i dwadzieścia pięć dziesiątych | dwadzieścia cztery i dwadzieścia pięć setnych |
2,125 | dwa i sto dwadzieścia pięć tysięcznych | dwa i sto dwadzieścia pięć setnych |
4,2356 | cztery i dwa tysiące trzysta pięćdziesiąt sześć tysięcznych | cztery i dwa tysiące trzysta pięćdziesiąt sześć dziesięciotysięcznych |
Ćw. 2. Uzupełnij schemat zapisu według wzoru: (plansza dużego formatu widoczna dla wszystkich uczniów)
Faza realizacyjna
Uczniowie najpierw samodzielnie, potem na tablicy (dla sprawdzenia i omówienia) rozwiązują przykłady:
.... ....
4,25 + 18 + 22,9 = 81,27 – 37,4 = 12,3 : 4 =
5,85 : 2,5 = 125 : 1000 =
Po wykonaniu ćwiczeń samodzielnie przez uczniów, nauczyciel sprawdza prawidłowość ich wykonania, potem dopiero rozwiązujemy na tablicy te przykłady, z którymi uczniowie mieli problemy.
Uczniowie w parach wykonują zadania z „Karty pracy 1”. Po ich wykonaniu wymieniają się kartami z innym zespołem i według otrzymanych prawidłowych odpowiedzi sprawdzają i korygują wyniki (kolorowym długopisem). Przyznają odpowiednie punkty.
Faza podsumowująca
Rozwiązywanie testu (treść na ekranie lub na monitorze komputera)
Ułamek dziesiętny to:
każdy ułamek zwykły
ułamek o mianowniku 2,4,6,8 itd
ułamek o mianowniku 10,100,1000 itd
Liczbę 4,85 czytamy jako:
cztery i osiemdziesiąt pięć setnych
czterysta osiemdziesiąt pięć dziesiątych
cztery i osiemdziesiąt pięć tysięcznych
Żeby dodać dwa ułamki dziesiętne należy:
podpisać je „przecinek pod przecinkiem”
podpisać je w dowolny sposób
podpisać ostatnie cyfry liczby pod sobą
Żeby pomnożyć dwa ułamki dziesiętne należy:
podpisać je „przecinek pod przecinkiem”
podpisać je w dowolny sposób
podpisać ostatnie cyfry liczby pod sobą
Iloczyn dwóch ułamków dziesiętnych ma tyle miejsc po przecinku ile ich ma:
pierwszy czynnik
drugi czynnik
razem oba czynniki
Zadanie domowe: wybieramy zadanie z podręcznika lub zbioru zadań.
Lekcja 2
Faza przygotowawcza
Uczniowie wyjmują podręczniki i zeszyty. Nauczyciel sprawdza wykonanie pracy domowej przez uczniów. Wybrany uczeń ustnie przypomina zasady wykonywania działań na ułamkach dziesiętnych i wykonuje na tablicy przykłady:
4,35 + 93 + 0,358 = 12 – 7,33 =
14,8 : 8 =
Pozostali uczniowie również wykonują te przykłady w zeszycie przedmiotowym.
Faza realizacyjna
Na tablicy chętni uczniowie wykonują przykłady (plansza z treścią zadań na tablicy). Nauczyciel zwraca uwagę na obliczanie pierwiastków – wyniki całkowite i odpowiednie ułamki.
działanie | wynik | działanie | wynik | działanie | wynik |
(2,5)Indeks górny 22 | |||||
(1,3)Indeks górny 11 | |||||
(0,2)Indeks górny 33 | |||||
(2,25)Indeks górny 00 |
Uczniowie, jak na poprzedniej lekcji, w parach rozwiązują i podobnie sprawdzają prawidłowość wykonania – wymieniając się kartami. Na podstawie wyniku obu kart pracy (nr 1 i 2) nauczyciel wystawia ocenę pracy grupowej każdej parze uczniów. Punktacja do tych kart jest podana na karcie pracy 2.
Faza podsumowująca
Rozwiązywanie testu: zakreśl kółkiem prawidłowe wyniki (nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi ten test. Trzej uczniowie, którzy jako pierwsi wykonają test poprawnie – otrzymują odpowiednio po: 3 pkt., 2 pkt., 1 pkt do oceny aktywności (każde 10pkt za aktywność to ocena bdb).
działanie | a | b | c | |
1 | 4,3 + 1,9 | 0,62 | 6,2 | 6,1 |
2 | 4,4 : 4 | 1,1 | 0,11 | 11 |
3 | 0,2Indeks górny 22 | 0,2 | 0,4 | 0,04 |
4 | 6 | 0,6 | 0,06 | |
5 | 12 – 11,8 | 0,2 | 2 | 1,2 |
6 | 4,2 – 3,6 | 16 | 0,6 | 1,6 |
7 | 39 | 0,39 | 3,9 | |
8 | 12 | 1,2 | 0,12 | |
9 | 4,3 : 0,1 | 4,3 | 43 | 0,43 |
Zadanie domowe : wybieramy z podręcznika lub zbioru zadań
Bibliografia:
Podręcznik i zbiór zadań – Matematyka wokół nas – WSiP.