Scenariusz lekcji – Działania na ułamkach dziesiętnych (1)

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości

Utrwalenie pojęcia ułamka dziesiętnego oraz sposobów wykonywania działań na ułamkach dziesiętnych.

  1. Umiejętności

Po lekcjach uczeń:

  • rozróżnia ułamki dziesiętne,

  • wykonuje 4 podstawowe działania na ułamkach dziesiętnych,

  • oblicza proste potęgi i pierwiastki na ułamkach dziesiętnych,

  • wykonuje proste działania łączne na ułamkach dziesiętnych,

  • rozwiązuje proste zadania tekstowe na ułamkach dziesiętnych.

  1. Postawy

Uczeń w trakcie zajęć:

  • prawidłowo wykonuje polecenia i zadania,

  • jest zdyscyplinowany na zajęciach,

  • dobrze współpracuje z innymi uczniami i jest aktywny.

  1. Metoda i forma pracy

Praca w małych grupach, praca z kalkulatorem lub komputerem (kalkulator).

  1. Środki dydaktyczne

Karty pracy 1 i 2, zbiór zadań i podręcznik „Matematyka wokół nas” (WSiP), test do wykonania przez uczniów na lekcji drugiej.

Plansze z zadaniami wprowadzającymi lub foliogramy.

  1. Przebieg lekcji

Lekcja 1

  1. Faza przygotowawcza

Uczniowie wyjmują podręczniki i zeszyty. Wspólnie na tablicy śledzą wykonywanie ćwiczeń wprowadzających. Ćwiczenia te wykonują wylosowani uczniowie, jeżeli oni będą mieli problemy z wykonaniem zadania – nauczyciel wybiera uczniów wśród osób zgłaszających się.

Ćw. 1. Dopasuj do cyfrowego zapisu ułamka jego zapis słowny (skreśl zapis niewłaściwy).

1,5

piętnaście setnych

jeden i pięć dziesiątych

0,35

trzydzieści pięć setnych

trzydzieści pięć dziesiątych

24,25

dwadzieścia cztery i dwadzieścia pięć dziesiątych

dwadzieścia cztery i dwadzieścia pięć setnych

2,125

dwa i sto dwadzieścia pięć tysięcznych

dwa i sto dwadzieścia pięć setnych

4,2356

cztery i dwa tysiące trzysta pięćdziesiąt sześć tysięcznych

cztery i dwa tysiące trzysta pięćdziesiąt sześć dziesięciotysięcznych

Ćw. 2. Uzupełnij schemat zapisu według wzoru: (plansza dużego formatu widoczna dla wszystkich uczniów)

  1. Faza realizacyjna

  1. Uczniowie najpierw samodzielnie, potem na tablicy (dla sprawdzenia i omówienia) rozwiązują przykłady:

.... ....

4,25 + 18 + 22,9 = 81,27 – 37,4 = 12,3 : 4 =

5,85 : 2,5 = 125 : 1000 =

Po wykonaniu ćwiczeń samodzielnie przez uczniów, nauczyciel sprawdza prawidłowość ich wykonania, potem dopiero rozwiązujemy na tablicy te przykłady, z którymi uczniowie mieli problemy.

  1. Uczniowie w parach wykonują zadania z „Karty pracy 1”. Po ich wykonaniu wymieniają się kartami z innym zespołem i według otrzymanych prawidłowych odpowiedzi sprawdzają i korygują wyniki (kolorowym długopisem). Przyznają odpowiednie punkty.

  1. Faza podsumowująca

Rozwiązywanie testu (treść na ekranie lub na monitorze komputera)

  1. Ułamek dziesiętny to:

    1. każdy ułamek zwykły

    2. ułamek o mianowniku 2,4,6,8 itd

    3. ułamek o mianowniku 10,100,1000 itd

  2. Liczbę 4,85 czytamy jako:

    1. cztery i osiemdziesiąt pięć setnych

    2. czterysta osiemdziesiąt pięć dziesiątych

    3. cztery i osiemdziesiąt pięć tysięcznych

  3. Żeby dodać dwa ułamki dziesiętne należy:

    1. podpisać je „przecinek pod przecinkiem”

    2. podpisać je w dowolny sposób

    3. podpisać ostatnie cyfry liczby pod sobą

  4. Żeby pomnożyć dwa ułamki dziesiętne należy:

    1. podpisać je „przecinek pod przecinkiem”

    2. podpisać je w dowolny sposób

    3. podpisać ostatnie cyfry liczby pod sobą

  5. Iloczyn dwóch ułamków dziesiętnych ma tyle miejsc po przecinku ile ich ma:

    1. pierwszy czynnik

    2. drugi czynnik

    3. razem oba czynniki

Zadanie domowe: wybieramy zadanie z podręcznika lub zbioru zadań.

Lekcja 2

  1. Faza przygotowawcza

Uczniowie wyjmują podręczniki i zeszyty. Nauczyciel sprawdza wykonanie pracy domowej przez uczniów. Wybrany uczeń ustnie przypomina zasady wykonywania działań na ułamkach dziesiętnych i wykonuje na tablicy przykłady:

4,35 + 93 + 0,358 = 12 – 7,33 =

14,8 : 8 =

Pozostali uczniowie również wykonują te przykłady w zeszycie przedmiotowym.

  1. Faza realizacyjna

  1. Na tablicy chętni uczniowie wykonują przykłady (plansza z treścią zadań na tablicy). Nauczyciel zwraca uwagę na obliczanie pierwiastków – wyniki całkowite i odpowiednie ułamki.

działanie

wynik

działanie

wynik

działanie

wynik

(2,5)Indeks górny 2

(1,3)Indeks górny 1

(0,2)Indeks górny 3

(2,25)Indeks górny 0

  1. Uczniowie, jak na poprzedniej lekcji, w parach rozwiązują i podobnie sprawdzają prawidłowość wykonania – wymieniając się kartami. Na podstawie wyniku obu kart pracy (nr 1 i 2) nauczyciel wystawia ocenę pracy grupowej każdej parze uczniów. Punktacja do tych kart jest podana na karcie pracy 2.

  1. Faza podsumowująca

Rozwiązywanie testu: zakreśl kółkiem prawidłowe wyniki (nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi ten test. Trzej uczniowie, którzy jako pierwsi wykonają test poprawnie – otrzymują odpowiednio po: 3 pkt., 2 pkt., 1 pkt do oceny aktywności (każde 10pkt za aktywność to ocena bdb).

działanie

a

b

c

1

4,3 + 1,9

0,62

6,2

6,1

2

4,4 : 4

1,1

0,11

11

3

0,2Indeks górny 2

0,2

0,4

0,04

4

6

0,6

0,06

5

12 – 11,8

0,2

2

1,2

6

4,2 – 3,6

16

0,6

1,6

7

39

0,39

3,9

8

12

1,2

0,12

9

4,3 : 0,1

4,3

43

0,43

Zadanie domowe : wybieramy z podręcznika lub zbioru zadań

  1. Bibliografia:

Podręcznik i zbiór zadań – Matematyka wokół nas – WSiP.

R2Xw9EHsXuhxu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 105.38 KB w języku polskim