Działania na ułamkach dziesiętnych.
Autor/autorka
Dominika Gołda
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa V
2. Przedmiot
matematyka
3. Temat zajęć
Działania na ułamkach dziesiętnych.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie podczas lekcji TIK sprawia, że lekcja jest atrakcyjniejsza i uczniowie są bardziej zaangażowani w wykonywanie zadań.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń zna ułamki dziesiętne, potrafi wykonywać cztery działania na ułamkach dziesiętnych
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń potrafi wykonywać działania pisemne
uczeń potrafi wykonywać dodawanie, odejmowanie, mnożenie ułamków dziesiętnych
uczeń potrafi wykonywać dzielenie pisemne na ułamkach dziesiętnych przez liczby naturalne
9. Metody i formy pracy
Metody:
pogadanka
film
zadania interaktywne
praca samodzielna
praca w parach
10. Środki dydaktyczne
komputer z dostępem do Internetu
tablet bądź smartfon
quiz w postaci escape room
platforma pistacja.tv
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer z dostępem do internetu, tablet bądź smartfon
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Escape room
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel przekazuje uczniom link do quizu w postaci escape room - zadania związane są z wiadomości zdobytymi na poprzednich lekcjach związanymi z ułamkami dziesiętnymi.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf9XtWYPdA0aFALHuqFeai8anBMHaL6-SClnlr-uen58z3_iw/viewform
Uczniowie samodzielnie rozwiazują zadania na smartfonach.
Aktywność 2
Temat: Dyskusja
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Nauczyciel przeprowadza dyskusję z uczniami, na temat tego, co sprawiło im w zadaniach najwięcej problemów.
Aktywność 3
Temat: Teoria
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Nauczyciel wyświetla uczniom film na platformie pistacja.tv
https://pistacja.tv/film/mat00190-dzielenie-pisemne-liczb-dziesietnych-przez-liczby-naturalne?playlist=299
Po wyświetlonym filmie, nauczyciel rozmawia z uczniami, wyjaśnia niejasności oraz zapisuje na tablicy najważniejsze wiadomości, które należy zapamiętać.
Aktywność 4
Temat: Zadania - praktyka
Czas trwania: 15
Opis aktywności:
Nauczyciel dobiera uczniów w pary.
Uczniowie utrwalają poznaną teorię - rozwiązują zadania zamieszczone w formie ćwiczeń na platformie pistacja.tv
https://pistacja.tv/film/mat00190-dzielenie-pisemne-liczb-dziesietnych-przez-liczby-naturalne?exercise=mat00190_2_b
Uczniowie mają za zadanie zapis w zeszytach trudniejszych przykładów.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Jako ewaluację, uczniowie wypełniają formularz Forms https://forms.office.com/r/SiWc7AfrsB
Mogą to zrobić po lekcji.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna