Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
Aby obliczyć wartość wyrażenia, w którym występują ułamki zwykłe i ułamki dziesiętne, należy te ułamki doprowadzić do tej samej postaci, czyli ułamki zwykłe zamienić na dziesiętne lub odwrotnie, a potem wykonać działania.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R110QziRswoGp
Animacja przedstawia dodawanie ułamków zwykłych i dziesiętnych.
Każdy ułamek dziesiętny skończony lub okresowy można zapisać za pomocą ułamka zwykłego, ale nie każdy ułamek zwykły można zapisać za pomocą ułamka dziesiętnego skończonego.
Przeciągnij i upuść.
3,25, , 1, 0,75, 0, 0,15
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
e) ............
f) ............
Połącz w pary.
<span aria-label="trzy początek ułamka, dwa, mianownik, trzy, koniec ułamka, plus, jeden kropka dwa pięć" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>2</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>+</mo><mn>1</mn><mo>,</mo><mn>25</mn></math></span>, <span aria-label="cztery początek ułamka, jeden, mianownik, sześć, koniec ułamka, plus, jeden kropka trzy" role="math"><math><mn>4</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>6</mn></mfrac><mo>+</mo><mn>1</mn><mo>,</mo><mn>3</mn></math></span>, <span aria-label="dwa kropka dziewięć dwa, plus, trzy początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mn>2</mn><mo>,</mo><mn>92</mn><mo>+</mo><mn>3</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="pięć początek ułamka, dwadzieścia siedem, mianownik, sto, koniec ułamka, minus, dwa kropka trzy" role="math"><math><mn>5</mn><mfrac><mn>27</mn><mn>100</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>2</mn><mo>,</mo><mn>3</mn></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, pięć, mianownik, sześć, koniec ułamka, minus, zero kropka cztery" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>5</mn><mn>6</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>0</mn><mo>,</mo><mn>4</mn></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, jeden, mianownik, osiem, koniec ułamka, minus, zero kropka dwa pięć" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>8</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>0</mn><mo>,</mo><mn>25</mn></math></span>
Połącz w pary.
<span aria-label="trzy początek ułamka, dwa, mianownik, pięć, koniec ułamka, podzielić na, zero kropka dwa" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>2</mn><mn>5</mn></mfrac><mo>:</mo><mn>0</mn><mo>,</mo><mn>2</mn></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka, razy, dwa kropka pięć" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>·</mo><mn>2</mn><mo>,</mo><mn>5</mn></math></span>, <span aria-label="jeden początek ułamka, jeden, mianownik, cztery, koniec ułamka, razy, cztery" role="math"><math><mn>1</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>·</mo><mn>4</mn></math></span>, <span aria-label="dziesięć kropka pięć, podzielić na, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, cztery, koniec ułamka" role="math"><math><mn>10</mn><mo>,</mo><mn>5</mn><mo>:</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>4</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="dwa kropka pięć, podzielić na, jeden początek ułamka, jeden, mianownik, pięć, koniec ułamka" role="math"><math><mn>2</mn><mo>,</mo><mn>5</mn><mo>:</mo><mn>1</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>5</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="dwa kropka sześć, razy, początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka" role="math"><math><mn>2</mn><mo>,</mo><mn>6</mn><mo>·</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac></math></span>
Iloczyn liczb i zmniejszony o wynosi
Litr mleka waży ok . Ile waży litra mleka?
Z domu do szkoły Julek pokonuje drogę długości , zaś Damian długości drogi Julka. Obaj chłopcy przez dwa dni, idąc do szkoły i z powrotem, pokonają
Kilogram jabłek i kilogram gruszek kosztują razem . Cena kilograma jabłek stanowi trzecią część ceny kilograma gruszek. Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
- Kilogram gruszek kosztuje .
- Kilogram jabłek kosztuje .
- Za kilograma gruszek zapłacimy .
- Za kilograma jabłek i kilograma gruszek zapłacimy .
Odpowiedz na poniższe pytania i uzupełnij luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Której dziewczynce zostało najmniej stron do przeczytania?
Odpowiedź: 1. , 2. Kasi, 3. Patrycji, 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Julce, 9. , 10. zostało najmniej stron do przeczytania.Ile stron przeczytała każda z dziewczynek, jeżeli książka ma stron?
Odpowiedź: Kasia przeczytała 1. , 2. Kasi, 3. Patrycji, 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Julce, 9. , 10. strony, Julka 1. , 2. Kasi, 3. Patrycji, 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Julce, 9. , 10. strony, a Patrycja 1. , 2. Kasi, 3. Patrycji, 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Julce, 9. , 10. stron.Jaki jest stosunek nieprzeczytanych stron do przeczytanych w książce Patrycji?
Odpowiedź: Stosunek stron nieprzeczytanych stron do przeczytanych wynosi 1. , 2. Kasi, 3. Patrycji, 4. , 5. , 6. , 7. , 8. Julce, 9. , 10. .