Przypomnijmy, jak wykonujemy dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych.

Przykład 1

Na swoje urodziny Ania przygotowała dwie, jednakowej wielkości pizze. Pierwszą pizzę podzieliła na osiem kawałków, a drugą pizzę na sześć kawałków. Zuzia, koleżanka Ani, zjadła dwa kawałki z pierwszej pizzy i jeden kawałek z drugiej.

Obliczmy, jaką część jednej pizzy zjadła Zuzia. Zuzia poczęstowała się dwoma kawałkami z pierwszej pizzy, która była podzielona na osiem części, zatem zjadła

28

pierwszej pizzy. Poczęstowała się również jednym kawałkiem z drugiej pizzy, która była podzielona na sześć części, zatem zjadła

16

drugiej pizzy.

Aby obliczyć, jaką część pizzy zjadła Zuzia, musimy dodać do siebie te dwa ułamki:

28+16.

Najpierw jednak skrócimy pierwszy ułamek przez dwa, a następnie sprowadzimy obydwa ułamki do wspólnego mianownika. Będzie nim liczba 12:

14+16=312+212.

A teraz dodamy do siebie liczniki tych ułamków, a mianownik pozostawimy bez zmian:

14+16=312+212=512.

Zuzia zjadła 512 pizzy.

Przykład 2

Policzymy teraz, jaka część z obydwu pizz przygotowanych przez Anię pozostała jeszcze dla innych gości. Aby obliczyć, jaka część obydwu pizz pozostała, musimy od dwóch pizz odjąć części pizzy, które zjadła Zuzia:

2-512.

Najpierw liczbę 2 musimy zamienić na ułamek niewłaściwy:

2=21.

Podobnie jak przy dodawaniu, aby odjąć od siebie dwa ułamki, sprowadzamy je najpierw do wspólnego mianownika, a następnie odejmujemy liczniki. Wspólnym mianownikiem będzie 12. Czyli mamy dwadzieścia cztery dwunaste

21=2412,
21-512=2412-512=1912,

po wyłączeniu całości otrzymamy 1712.

Pozostało jeszcze 1712 pizzy.

Przykład 3

Spróbujmy teraz od trzy i jedna czwarta odjąć jeden i dwie trzecie. Nie możemy odjąć od siebie całości, a dopiero potem zająć się ułamkami, ponieważ jedna czwarta jest mniejsza od dwóch trzecich.

14<23,

ponieważ

14=312, 23=812.

Musimy odejmowanie zapisać w postaci:

314-123=254-123=21512-1812=1712.

Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
RrlAiAMeDHrp81
Animacja o dodawaniu ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach na przykładach pizzy.
R1d4erriYthoC1
Animacja o odejmowaniu zwykłych ułamków o jednakowych mianownikach.

Odejmowanie liczb mieszanych

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
R1IIpMPFeNGib1
Animacja o odejmowaniu liczb mieszanych
R156LykWcysqD11
Ćwiczenie 1
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 23+13=1. 13, 2. 714, 3. 515, 4. 2, 5. 513, 6. 14, 7. 712, 8. 113, 9. 614, 10. 523, 11. 23, 12. 525, 13. 114, 14. 718, 15. 515, 16. 1
24+34=1. 13, 2. 714, 3. 515, 4. 2, 5. 513, 6. 14, 7. 712, 8. 113, 9. 614, 10. 523, 11. 23, 12. 525, 13. 114, 14. 718, 15. 515, 16. 1
315+1215=1. 13, 2. 714, 3. 515, 4. 2, 5. 513, 6. 14, 7. 712, 8. 113, 9. 614, 10. 523, 11. 23, 12. 525, 13. 114, 14. 718, 15. 515, 16. 1
323+123=1. 13, 2. 714, 3. 515, 4. 2, 5. 513, 6. 14, 7. 712, 8. 113, 9. 614, 10. 523, 11. 23, 12. 525, 13. 114, 14. 718, 15. 515, 16. 1
19+29+39=1. 13, 2. 714, 3. 515, 4. 2, 5. 513, 6. 14, 7. 712, 8. 113, 9. 614, 10. 523, 11. 23, 12. 525, 13. 114, 14. 718, 15. 515, 16. 1
138+248+358=1. 13, 2. 714, 3. 515, 4. 2, 5. 513, 6. 14, 7. 712, 8. 113, 9. 614, 10. 523, 11. 23, 12. 525, 13. 114, 14. 718, 15. 515, 16. 1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RRsYC0KxDhj2311
Ćwiczenie 2
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 35-15=1. 25, 2. 2, 3. 1, 4. 1112, 5. 245, 6. 2112, 7. 15, 8. 235, 9. 323, 10. 45, 11. 223
1712-512-112=1. 25, 2. 2, 3. 1, 4. 1112, 5. 245, 6. 2112, 7. 15, 8. 235, 9. 323, 10. 45, 11. 223
323-123=1. 25, 2. 2, 3. 1, 4. 1112, 5. 245, 6. 2112, 7. 15, 8. 235, 9. 323, 10. 45, 11. 223
3-112-12=1. 25, 2. 2, 3. 1, 4. 1112, 5. 245, 6. 2112, 7. 15, 8. 235, 9. 323, 10. 45, 11. 223
313-23=1. 25, 2. 2, 3. 1, 4. 1112, 5. 245, 6. 2112, 7. 15, 8. 235, 9. 323, 10. 45, 11. 223
515-235=1. 25, 2. 2, 3. 1, 4. 1112, 5. 245, 6. 2112, 7. 15, 8. 235, 9. 323, 10. 45, 11. 223
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1N1JMCjG8egE11
Ćwiczenie 3
Połącz w pary wyniki i odpowiadające im działania. 316 Możliwe odpowiedzi: 1. 313-134, 2. 425-217, 3. 10-213, 4. 316-238-12, 5. 518-434-18, 6. 523-212 2935 Możliwe odpowiedzi: 1. 313-134, 2. 425-217, 3. 10-213, 4. 316-238-12, 5. 518-434-18, 6. 523-212 723 Możliwe odpowiedzi: 1. 313-134, 2. 425-217, 3. 10-213, 4. 316-238-12, 5. 518-434-18, 6. 523-212 1712 Możliwe odpowiedzi: 1. 313-134, 2. 425-217, 3. 10-213, 4. 316-238-12, 5. 518-434-18, 6. 523-212 14 Możliwe odpowiedzi: 1. 313-134, 2. 425-217, 3. 10-213, 4. 316-238-12, 5. 518-434-18, 6. 523-212 724 Możliwe odpowiedzi: 1. 313-134, 2. 425-217, 3. 10-213, 4. 316-238-12, 5. 518-434-18, 6. 523-212
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R10mMZpLW604f21
Ćwiczenie 4
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź.
Liczba 213 jest wynikiem działania: Możliwe odpowiedzi: 1. 1 1 12 + 1 1 12 , 2. 2 1 2 + 1 6 , 3. 3 - 1 6 , 4. 6 5 6 - 4 1 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R13yfykZbypDA21
Ćwiczenie 5
Na działce rosną róże i tulipany. Uprawa róż zajmuje 23 całej działki, a 14 działki zajmują tulipany. Jaką część powierzchni całej działki zajmują kwiaty? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 1 12 , 2. 1 6 , 3. 11 12 , 4. 2 7
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RGhiAfFcSsGjT21
Ćwiczenie 6
Przy planowaniu trasy wycieczki klasowej okazało się, że 512 liczby wszystkich uczniów zwiedzało już Gdańsk, lecz nie było w Krakowie, a  14 liczby uczniów chciałaby pojechać do Gdańska, bo było już w Krakowie. Jaka część klasy nie widziała żadnego z tych miast? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 2 3 , 2. 1 3 , 3. 1 6 , 4. 1 4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RtUivEFcoIUEu21
Ćwiczenie 7
Od sumy liczb 234125 odjęto liczbę 320. Jaki wynik otrzymano? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 4, 2. 4320, 3. 31720, 4. 414
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RF1HiVWLbopve21
Ćwiczenie 8
Suma trzech liczb wynosi 534. Druga z nich to 113, a pierwsza jest o 1112 mniejsza od drugiej. Jaką wartość przyjmuje trzecia liczba? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 416, 2. 414, 3. 314, 4. 312
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RcRrKwNOYM8wA21
Ćwiczenie 9
W pierwszej klasie gimnazjum przeprowadzono wśród uczniów ankietę na temat spędzania wolnego czasu. Spośród ankietowanych 34 lubi oglądać filmy, a 13 uczniów preferuje długie spacery. Czy są w klasie osoby, które wybrały obie formy spędzania wolnego czasu? Jeśli tak, to jaka to część wszystkich uczniów? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, są w klasie osoby, które wybrały obie te formy spędzania wolnego czasu. Jest takich osób co najmniej 112 i co najwyżej 13., 2. Nie, nie ma w tej klasie osób, które wybrały obie te formy spędzania wolnego czasu., 3. Tak, są w klasie osoby, które wybrały obie te formy spędzania wolnego czasu. Jest takich osób co najmniej 212 i co najwyżej 312., 4. Tak, są w klasie osoby, które wybrały obie te formy spędzania wolnego czasu. Jest takich osób co najmniej 16 i co najwyżej 23.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 10
R1AN05NExCV2P21
Tomek opowiedział kolegom, jak zazwyczaj wydaje swoje kieszonkowe: Na słodycze przeznaczam 13 kieszonkowego, 25 kieszonkowego wydaję na karnet na siłownię. Na zakup gazet wydaję 16 kwoty, za wstęp na pływalnię płacę 30 złotych, 112 kwoty przeznaczam na zakup karmy dla kota. Na kosmetyki zostaje mi 15 kieszonkowego. Uzupełnij poniższe zdania podanymi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną wartość. Tomek 1. 11160, 2. niemożliwe, 3. możliwe, 4. nie mówi prawdy, 5. 34, 6. 5360, 7. mówi prawdę, 8. 56, gdyż twierdzi, że wykorzystał 1. 11160, 2. niemożliwe, 3. możliwe, 4. nie mówi prawdy, 5. 34, 6. 5360, 7. mówi prawdę, 8. 56 kieszonkowego i płaci jeszcze 30 złotych za pływalnię, co jest 1. 11160, 2. niemożliwe, 3. możliwe, 4. nie mówi prawdy, 5. 34, 6. 5360, 7. mówi prawdę, 8. 56.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Qbc9skYSvtm21
Ćwiczenie 11
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 23·2=1. 2, 2. 29, 3. 124, 4. 412, 5. 89, 6. 223, 7. 3, 8. 34, 9. 23, 10. 18, 11. 123, 12. 113, 13. 214, 14. 13
13·23=1. 2, 2. 29, 3. 124, 4. 412, 5. 89, 6. 223, 7. 3, 8. 34, 9. 23, 10. 18, 11. 123, 12. 113, 13. 214, 14. 13
43·23=1. 2, 2. 29, 3. 124, 4. 412, 5. 89, 6. 223, 7. 3, 8. 34, 9. 23, 10. 18, 11. 123, 12. 113, 13. 214, 14. 13
113·2=1. 2, 2. 29, 3. 124, 4. 412, 5. 89, 6. 223, 7. 3, 8. 34, 9. 23, 10. 18, 11. 123, 12. 113, 13. 214, 14. 13
12·13·14=1. 2, 2. 29, 3. 124, 4. 412, 5. 89, 6. 223, 7. 3, 8. 34, 9. 23, 10. 18, 11. 123, 12. 113, 13. 214, 14. 13
112·112=1. 2, 2. 29, 3. 124, 4. 412, 5. 89, 6. 223, 7. 3, 8. 34, 9. 23, 10. 18, 11. 123, 12. 113, 13. 214, 14. 13
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Rfq7bjsP5nd21
Ćwiczenie 12
Połącz w pary wyniki i odpowiadające im działania. 15 Możliwe odpowiedzi: 1. 113·227·78, 2. 35·23·12, 3. 12·34·56, 4. 43·712, 5. 234·113·211, 6. 137·2 79 Możliwe odpowiedzi: 1. 113·227·78, 2. 35·23·12, 3. 12·34·56, 4. 43·712, 5. 234·113·211, 6. 137·2 267 Możliwe odpowiedzi: 1. 113·227·78, 2. 35·23·12, 3. 12·34·56, 4. 43·712, 5. 234·113·211, 6. 137·2 516 Możliwe odpowiedzi: 1. 113·227·78, 2. 35·23·12, 3. 12·34·56, 4. 43·712, 5. 234·113·211, 6. 137·2 223 Możliwe odpowiedzi: 1. 113·227·78, 2. 35·23·12, 3. 12·34·56, 4. 43·712, 5. 234·113·211, 6. 137·2 23 Możliwe odpowiedzi: 1. 113·227·78, 2. 35·23·12, 3. 12·34·56, 4. 43·712, 5. 234·113·211, 6. 137·2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1RHBPfXiVbys21
Ćwiczenie 13
Oblicz w pamięci, a następnie uzupełnij luki odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej równości. 12:12=1. 116, 2. 2, 3. 12, 4. 14, 5. 18, 6. 34, 7. 23, 8. 123, 9. 4, 10. 37, 11. 13, 12. 1, 13. 3
34:3=1. 116, 2. 2, 3. 12, 4. 14, 5. 18, 6. 34, 7. 23, 8. 123, 9. 4, 10. 37, 11. 13, 12. 1, 13. 3
43:13=1. 116, 2. 2, 3. 12, 4. 14, 5. 18, 6. 34, 7. 23, 8. 123, 9. 4, 10. 37, 11. 13, 12. 1, 13. 3
14:4=1. 116, 2. 2, 3. 12, 4. 14, 5. 18, 6. 34, 7. 23, 8. 123, 9. 4, 10. 37, 11. 13, 12. 1, 13. 3
112:2=1. 116, 2. 2, 3. 12, 4. 14, 5. 18, 6. 34, 7. 23, 8. 123, 9. 4, 10. 37, 11. 13, 12. 1, 13. 3
4:12:4=1. 116, 2. 2, 3. 12, 4. 14, 5. 18, 6. 34, 7. 23, 8. 123, 9. 4, 10. 37, 11. 13, 12. 1, 13. 3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Vu2jTHJV83X21
Ćwiczenie 14
Połącz w pary wyniki i odpowiadające im działania. 3 Możliwe odpowiedzi: 1. 32:89, 2. 34:116, 3. 34:12:13, 4. 35:213, 5. 313:212, 6. 32:12 12 Możliwe odpowiedzi: 1. 32:89, 2. 34:116, 3. 34:12:13, 4. 35:213, 5. 313:212, 6. 32:12 935 Możliwe odpowiedzi: 1. 32:89, 2. 34:116, 3. 34:12:13, 4. 35:213, 5. 313:212, 6. 32:12 113 Możliwe odpowiedzi: 1. 32:89, 2. 34:116, 3. 34:12:13, 4. 35:213, 5. 313:212, 6. 32:12 36 Możliwe odpowiedzi: 1. 32:89, 2. 34:116, 3. 34:12:13, 4. 35:213, 5. 313:212, 6. 32:12 412 Możliwe odpowiedzi: 1. 32:89, 2. 34:116, 3. 34:12:13, 4. 35:213, 5. 313:212, 6. 32:12
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RtQb5iaNLwzeu2
Ćwiczenie 15
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź.
Liczba 2,5 jest wynikiem działania: Możliwe odpowiedzi: 1. 2 5 · 5 , 2. 25 · 1 5 , 3. 1 2 · 5 , 4. 25 · 1 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RDumy7ZQndf732
Ćwiczenie 16
Janek, idąc do szkoły, pokonuje 384 metry. Długość drogi Julka do szkoły stanowi trzecią część długości drogi Janka. Ile metrów wynosi droga, którą pokonuje Julek idąc do szkoły? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 1152 metry, 2. 128 metrów, 3. 192 metry, 4. 768 metrów
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Pk6eAcohHXd2
Ćwiczenie 17
Ania poprosiła mamę o 30  na bilet do kina. Ile złotych kieszonkowego dostaje Ania, jeżeli cena biletu stanowi 35 kieszonkowego Ani? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 20 , 2. 30 , 3. 40 , 4. 50 
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rsnk47EFie8ef2
Ćwiczenie 18
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Jeżeli za 3 4 kilograma cukierków zapłacimy 24 , to kilogram tych cukierków kosztuje 18 , 2. Połowa z połowy liczby 5 to 5 4 , 3. Liczba a = 4 , a liczba b = 12 . Zatem liczba a stanowi 1 3 liczby b , 4. Jeżeli najmniejszą liczbę pierwszą podzielimy przez najmniejszą liczbę złożoną, to otrzymamy 1 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RzGX9MmrjFJ5h31
Ćwiczenie 19
Uzupełnij zdanie o szukaną liczbę. Iloczyn liczb 1123 jest większy od ilorazu tych liczb Tu uzupełnij razy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R6kNQpH07j4Gv31
Ćwiczenie 20
W klasie pierwszej gimnazjum jest 24 uczniów. Liczba dziewcząt stanowi 14 liczby wszystkich uczniów klasy. Uzupełnij luki w odpowiedzi o szukane liczby. Odpowiedź: W klasie tej jest Tu uzupełnij dziewcząt i Tu uzupełnij chłopców. Stosunek liczby chłopców do liczby dziewcząt wynosi 3:Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 21
R1eDaIAoKuNUc31
W sklepie warzywnym było 240 kg pomarańczy. Pierwszego dnia sprzedano 38 wszystkich pomarańczy, drugiego 35 pozostałych, a trzeciego dnia resztę. Uzupełnij zdania o szukane liczby. Pierwszego dnia sprzedano Tu uzupełnijkg pomarańczy, drugiego Tu uzupełnij kg, natomiast trzeciego Tu uzupełnij kg.Pierwszego i drugiego dnia cena brutto była o 40 groszy wyższa od ceny netto, a trzeciego dnia cena brutto była o 30 groszy wyższa od ceny netto. Zysk ze sprzedaży pomarańczy wynosił Tu uzupełnij .Cena netto pomarańczy wynosiła 3  za kilogram. Stosunek zysku ze sprzedaży pomarańczy do ceny ich zakupu w hurtowni wynosi 1:Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Poszukaj w dostępnych źródłach wiedzy, co to są ułamki egipskie. Przedstaw ułamek 7760 jako sumę ułamków egipskich.

RElubs896cIqp
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.