Działania na ułamkach zwykłych
Przypomnijmy, jak wykonujemy dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych.
Na swoje urodziny Ania przygotowała dwie, jednakowej wielkości pizze. Pierwszą pizzę podzieliła na osiem kawałków, a drugą pizzę na sześć kawałków. Zuzia, koleżanka Ani, zjadła dwa kawałki z pierwszej pizzy i jeden kawałek z drugiej.
Obliczmy, jaką część jednej pizzy zjadła Zuzia. Zuzia poczęstowała się dwoma kawałkami z pierwszej pizzy, która była podzielona na osiem części, zatem zjadła
pierwszej pizzy. Poczęstowała się również jednym kawałkiem z drugiej pizzy, która była podzielona na sześć części, zatem zjadła
drugiej pizzy.
Aby obliczyć, jaką część pizzy zjadła Zuzia, musimy dodać do siebie te dwa ułamki:
Najpierw jednak skrócimy pierwszy ułamek przez dwa, a następnie sprowadzimy obydwa ułamki do wspólnego mianownika. Będzie nim liczba :
A teraz dodamy do siebie liczniki tych ułamków, a mianownik pozostawimy bez zmian:
Zuzia zjadła pizzy.
Policzymy teraz, jaka część z obydwu pizz przygotowanych przez Anię pozostała jeszcze dla innych gości. Aby obliczyć, jaka część obydwu pizz pozostała, musimy od dwóch pizz odjąć części pizzy, które zjadła Zuzia:
Najpierw liczbę musimy zamienić na ułamek niewłaściwy:
Podobnie jak przy dodawaniu, aby odjąć od siebie dwa ułamki, sprowadzamy je najpierw do wspólnego mianownika, a następnie odejmujemy liczniki. Wspólnym mianownikiem będzie . Czyli mamy dwadzieścia cztery dwunaste
po wyłączeniu całości otrzymamy .
Pozostało jeszcze pizzy.
Spróbujmy teraz od trzy i jedna czwarta odjąć jeden i dwie trzecie. Nie możemy odjąć od siebie całości, a dopiero potem zająć się ułamkami, ponieważ jedna czwarta jest mniejsza od dwóch trzecich.
ponieważ
Musimy odejmowanie zapisać w postaci:
Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RrlAiAMeDHrp8
Animacja o dodawaniu ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach na przykładach pizzy.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1d4erriYthoC
Animacja o odejmowaniu zwykłych ułamków o jednakowych mianownikach.
Odejmowanie liczb mieszanych

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1IIpMPFeNGib
Animacja o odejmowaniu liczb mieszanych
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11.
Połącz w pary.
<span aria-label="dziesięć, minus, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka" role="math"><math><mn>10</mn><mo>-</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka, minus, jeden początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>1</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="pięć początek ułamka, jeden, mianownik, osiem, koniec ułamka, minus, cztery początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, minus, początek ułamka, jeden, mianownik, osiem, koniec ułamka" role="math"><math><mn>5</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>8</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>4</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>-</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>8</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, jeden, mianownik, sześć, koniec ułamka, minus, dwa początek ułamka, trzy, mianownik, osiem, koniec ułamka, minus, początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>6</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>8</mn></mfrac><mo>-</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="pięć początek ułamka, dwa, mianownik, trzy, koniec ułamka, minus, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mn>5</mn><mfrac><mn>2</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="cztery początek ułamka, dwa, mianownik, pięć, koniec ułamka, minus, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, siedem, koniec ułamka" role="math"><math><mn>4</mn><mfrac><mn>2</mn><mn>5</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>7</mn></mfrac></math></span>
Liczba jest wynikiem działania: Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Przy planowaniu trasy wycieczki klasowej okazało się, że liczby wszystkich uczniów zwiedzało już Gdańsk, lecz nie było w Krakowie, a liczby uczniów chciałaby pojechać do Gdańska, bo było już w Krakowie. Jaka część klasy nie widziała żadnego z tych miast?
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14.
Połącz w pary.
<span aria-label="jeden początek ułamka, trzy, mianownik, siedem, koniec ułamka, razy, dwa" role="math"><math><mn>1</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>7</mn></mfrac><mo>·</mo><mn>2</mn></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, cztery, mianownik, trzy, koniec ułamka, razy, początek ułamka, siedem, mianownik, dwanaście, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>4</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>7</mn><mn>12</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, pięć, koniec ułamka, razy, początek ułamka, dwa, mianownik, trzy, koniec ułamka, razy, początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>5</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>2</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="dwa początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, razy, jeden początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka, razy, początek ułamka, dwa, mianownik, jedenaście, koniec ułamka" role="math"><math><mn>2</mn><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>·</mo><mn>1</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>2</mn><mn>11</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="jeden początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka, razy, dwa początek ułamka, dwa, mianownik, siedem, koniec ułamka, razy, początek ułamka, siedem, mianownik, osiem, koniec ułamka" role="math"><math><mn>1</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>·</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>2</mn><mn>7</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>7</mn><mn>8</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, razy, początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, razy, początek ułamka, pięć, mianownik, sześć, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>·</mo><mfrac><mn>5</mn><mn>6</mn></mfrac></math></span>
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13.
Połącz w pary.
<span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, dwa, koniec ułamka, podzielić na, początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>2</mn></mfrac><mo>:</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, podzielić na, początek ułamka, jeden, mianownik, szesnaście, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>:</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>16</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka, podzielić na, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>:</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, cztery, koniec ułamka, podzielić na, początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, podzielić na, początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>:</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac><mo>:</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, trzy, mianownik, pięć, koniec ułamka, podzielić na, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mn>3</mn><mn>5</mn></mfrac><mo>:</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="trzydzieści dwa, podzielić na, początek ułamka, osiem, mianownik, dziewięć, koniec ułamka" role="math"><math><mn>32</mn><mo>:</mo><mfrac><mn>8</mn><mn>9</mn></mfrac></math></span>
Liczba jest wynikiem działania: Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
- metry
- metrów
- metry
- metrów
- Jeżeli za kilograma cukierków zapłacimy , to kilogram tych cukierków kosztuje .
- Połowa z połowy liczby to .
- Liczba , a liczba . Zatem liczba stanowi liczby .
- Jeżeli najmniejszą liczbę pierwszą podzielimy przez najmniejszą liczbę złożoną, to otrzymamy .
Poszukaj w dostępnych źródłach wiedzy, co to są ułamki egipskie. Przedstaw ułamek jako sumę ułamków egipskich.