Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Działania na wyrażeniach algebraicznych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • zasady redukcji wyrazów podobnych,

  • sposób obliczania obwodu dowolnej figury,

  • kolejne etapy rozwiązywania zadań tekstowych.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wskazać wyrazy podobne,

  • wykonać redukcję wyrazów podobnych,

  • obliczyć obwód dowolnej figury,

  • przeczytać treść zadania ze zrozumieniem,

  • rozwiązać zadanie tekstowe,

  • poruszać się po „drzewku” poprawnie wypełniając odpowiednie pola,

  • uzasadnić swoją wypowiedź.

c) Postawy

Uczeń:

  • uczciwie ocenia pracę kolegów,

  • zgadza się z obiektywną oceną własnej pracy.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenie, praca z całą klasą, praca w parach, praca indywidualna, „Uczeń sprawdza Ucznia”.

3. Środki dydaktyczne

Janista W., Wędrówki matematyczne, Zbiór wiadomości i zadań dla klas I‑III gimnazjum, CROMA, Wrocław 2001.

Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, ćwiczenia do matematyki dla klasy 1 gimnazjum, zeszyt 2, ADAM, Warszawa 2000.

4. Przebieg lekcji

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cel zajęć.

  2. Uczniowie przypominają co to są wyrazy podobne i na czym polega redukcja wyrazów podobnych.

  3. Uczniowie w zeszytach ćwiczeń wykonują ćw.4 str.12 (mają wykonać redukcję wyrazów podobnych). Nauczyciel chodzi po klasie i indywidualnie pomaga, wyjaśnia wątpliwości.

  4. Wskazani przez nauczyciela uczniowie odczytują otrzymane po redukcji wyrażenia.

  5. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z zadaniami. (załącznik 1):

    • zad.1. – uczniowie rozwiązują samodzielnie (w zeszytach przedmiotowych) i chętni omawiają popełnione błędy – na czym polegał błąd, w którym miejscu został popełniony,

    • zad.2. – uczniowie pracują w parach ustalając najprostszą postać zapisu obwodu podanej figury. Wskazana para prezentuje swój zapis i wyjaśnia w wyniku jakich przekształceń go otrzymała,

    • zad.3. – uczniowie czytają treść zadania. Chętny uczeń na tablicy zapisuje nową cenę książki oraz udziela stosownych wyjaśnień,

    • Zad.4. – „drzewko wyrażeń” uczniowie uzupełniają samodzielnie, następnie stosując metodę „Uczeń sprawdza Ucznia”, wymieniają się kartami pracy z sąsiadem (np.: siedzącym z tyłu – za daną osobą) i sprawdzają sobie pracę wzajemnie.

  1. Nauczyciel ocenia aktywność uczniów oraz zadaje zadanie domowe.

5. Bibliografia

Janista W., Wędrówki matematyczne, Zbiór wiadomości i zadań dla klas I‑III gimnazjum, CROMA, Wrocław 2001.

Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, ćwiczenia do matematyki dla klasy 1 gimnazjum, zeszyt 2, ADAM, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy - załącznik 1

Zad.1.

W których przekształceniach popełniono błędy? Znajdź je i popraw.

a) 2x(4x+2y3)=2x+2y3

b) 4(a+1)(a+3)=4a2+16a+12

c) 2(x4)(x+4)(x28x+14)=x2+8x16

Zad.2.

Zapisz w jak najprostszej postaci obwody narysowanych figur.

RFYwIsvTnTdt8

Zad.3.

Cena książki wynosi x złotych. Obniżono ją o 15 %. Jak jest nowa cena tej książki?

Zad.4.

Uzupełnij „drzewko wyrażeń”

R14b6FEwUQ6bB

Zadanie domowe

Zeszyt ćwiczeń - ćw. 5 i 6 str.13

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R11s2ffL8A6Eh

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 288.63 KB w języku polskim
RpNSgwPqSMfd7

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 75.50 KB w języku polskim