Działania na wyrażeniach algebraicznych
Działania na wyrażeniach algebraicznych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
zasady redukcji wyrazów podobnych,
sposób obliczania obwodu dowolnej figury,
kolejne etapy rozwiązywania zadań tekstowych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wskazać wyrazy podobne,
wykonać redukcję wyrazów podobnych,
obliczyć obwód dowolnej figury,
przeczytać treść zadania ze zrozumieniem,
rozwiązać zadanie tekstowe,
poruszać się po „drzewku” poprawnie wypełniając odpowiednie pola,
uzasadnić swoją wypowiedź.
c) Postawy
Uczeń:
uczciwie ocenia pracę kolegów,
zgadza się z obiektywną oceną własnej pracy.
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenie, praca z całą klasą, praca w parach, praca indywidualna, „Uczeń sprawdza Ucznia”.
3. Środki dydaktyczne
Janista W., Wędrówki matematyczne, Zbiór wiadomości i zadań dla klas I‑III gimnazjum, CROMA, Wrocław 2001.
Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, ćwiczenia do matematyki dla klasy 1 gimnazjum, zeszyt 2, ADAM, Warszawa 2000.
4. Przebieg lekcji
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cel zajęć.
Uczniowie przypominają co to są wyrazy podobne i na czym polega redukcja wyrazów podobnych.
Uczniowie w zeszytach ćwiczeń wykonują ćw.4 str.12 (mają wykonać redukcję wyrazów podobnych). Nauczyciel chodzi po klasie i indywidualnie pomaga, wyjaśnia wątpliwości.
Wskazani przez nauczyciela uczniowie odczytują otrzymane po redukcji wyrażenia.
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z zadaniami. (załącznik 1):
zad.1. – uczniowie rozwiązują samodzielnie (w zeszytach przedmiotowych) i chętni omawiają popełnione błędy – na czym polegał błąd, w którym miejscu został popełniony,
zad.2. – uczniowie pracują w parach ustalając najprostszą postać zapisu obwodu podanej figury. Wskazana para prezentuje swój zapis i wyjaśnia w wyniku jakich przekształceń go otrzymała,
zad.3. – uczniowie czytają treść zadania. Chętny uczeń na tablicy zapisuje nową cenę książki oraz udziela stosownych wyjaśnień,
Zad.4. – „drzewko wyrażeń” uczniowie uzupełniają samodzielnie, następnie stosując metodę „Uczeń sprawdza Ucznia”, wymieniają się kartami pracy z sąsiadem (np.: siedzącym z tyłu – za daną osobą) i sprawdzają sobie pracę wzajemnie.
Nauczyciel ocenia aktywność uczniów oraz zadaje zadanie domowe.
5. Bibliografia
Janista W., Wędrówki matematyczne, Zbiór wiadomości i zadań dla klas I‑III gimnazjum, CROMA, Wrocław 2001.
Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, ćwiczenia do matematyki dla klasy 1 gimnazjum, zeszyt 2, ADAM, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy - załącznik 1
Zad.1.
W których przekształceniach popełniono błędy? Znajdź je i popraw.
a)
b)
c)
Zad.2.
Zapisz w jak najprostszej postaci obwody narysowanych figur.
Zad.3.
Cena książki wynosi x złotych. Obniżono ją o 15 %. Jak jest nowa cena tej książki?
Zad.4.
Uzupełnij „drzewko wyrażeń”
Zadanie domowe
Zeszyt ćwiczeń - ćw. 5 i 6 str.13
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak