Działania profilaktyczne wobec zagrożenia zdrowia lub życia
Zapobiegamy zagrożeniom zdrowia i życia
Opis projektu edukacyjnego z wychowania fizycznego, II etap edukacyjny
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
4. Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista. Uczeń:
4.1 omawia sposoby postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia;
Czas trwania projektu: 9 tygodni, kwiecień – pierwszy tydzień czerwca
Uczestnicy projektu:
realizatorzy – uczniowie klasy VI
beneficjenci – uczniowie klas IV‑VI
Cele projektu
Uczeń:
w zakresie wiadomości
zna sposoby postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia
wie, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia
zna numery alarmowe: policji, pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, WOPR‑u
i GOPR‑u
w zakresie umiejętności
unika zagrożeń wykorzystując zdobytą wiedzę
projektuje plakat
opracowuje zestaw pytań
w zakresie postaw
wykazuje gotowość do uczestnictwa w działaniu zespołowym
ma świadomość znaczenia zdobytej wiedzy i umiejętności w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia
wyraża gotowość do przyjęcia wzorców właściwych zachowań w sytuacjach niebezpiecznych
wykazuje gotowość do uczestnictwa w działaniu zespołowym
podporządkowuje się ustalonym regułom dla skutecznego działania.
Liczba i wielkość zespołów uczniowskich:
Projekt realizują uczniowie jednej klasy szóstej (max. 28 osób). Uczniowie dobierają się
w 4 zespoły zadaniowe.
Zadania dla zespołów:
zespół I
Zorganizowanie konkursu plastycznego pt. „Jak radzić sobie z zagrożeniami” – dla uczniów klas VI
Pomoc w zorganizowaniu spotkania ze specjalnym gościem – policjantem
Opracowanie pytań do zaproszonego gościa, przygotowanie miejsce spotkania, uczestnictwo w pokazie jako asystenci (jeżeli będzie taka potrzeba)
Relacja ze spotkania w formie artykułu do szkolnej gazetki
Przygotowanie plakatu promującego zasady bezpiecznego zachowania w domu
Przygotowanie wystawy plakatów na szkolną imprezę z okazji 1. czerwca
zespół II
Zorganizowanie konkursu muzycznego pt. „Piosenki bawią i uczą” – dla uczniów klas IV
Pomoc w zorganizowaniu spotkania ze specjalnym gościem – ratownikiem medycznym,
Opracowanie pytań do zaproszonego gościa, przygotowanie miejsce spotkania, uczestnictwo w pokazie jako asystenci (jeżeli będzie taka potrzeba)
Relacja ze spotkania w formie artykułu do szkolnej gazetki
Przygotowanie plakatu promującego zasady bezpiecznego zachowania w szkole
Rozdawanie uczniom zakładek z numerami alarmowymi poszczególnych służb ratunkowych podczas szkolnej imprezy z okazji 1. czerwca
zespół III
Zorganizowanie konkursu w formie literackiej pt. „Rymy wymyślamy – o zagrożeniach nie zapominamy” – dla uczniów klas V
Pomoc w zorganizowaniu spotkania ze specjalnym gościem – strażakiem
Opracowanie pytań do zaproszonego gościa, przygotowanie miejsce spotkania, uczestnictwo w pokazie jako asystenci (jeżeli będzie taka potrzeba)
Relacja ze spotkania w formie artykułu do szkolnej gazetki
Przygotowanie plakatu promującego zasady bezpiecznego zachowania na ulicy
Kolportaż specjalnego numeru gazetki szkolnej podczas szkolnej imprezy z okazji
1. czerwca
zespół IV
Przygotowanie dyplomów dla uczniów biorących udział w konkursach
Przygotowanie zakładki do książki z numerami alarmowymi poszczególnych służb ratunkowych
Pomoc w zorganizowaniu spotkania ze specjalnym gościem – ratownikiem WOPR
lub/i GOPR.Opracowanie pytań do zaproszonego gościa, przygotowanie miejsce spotkania, uczestnictwo w pokazie jako asystenci (jeżeli będzie taka potrzeba)
Relacja ze spotkania w formie artykułu do szkolnej gazetki
Przygotowanie plakatu promującego zasady zasad bezpiecznego zachowania na wakacjach
Dokumentowanie spotkań z zaproszonymi gośćmi (zdjęcia), dokumentowanie wręczania nagród w konkursach.
Wstępny harmonogram działań:
zadania | odpowiedzialni | czas/terminy |
| nauczyciel WF/ koordynator projektu | pierwszy tydzień kwietnia |
| nauczyciel WF/ koordynator projektu | drugi tydzień kwietnia 45 min. |
| nauczyciel WF/ koordynator projektu | trzeci tydzień kwietnia 45 min. |
(uczniowie konsultują się między sobą oraz z nauczycielem – koordynatorem i z nauczycielami według ustalonych na I spotkaniu reguł). | nauczyciel WF/ koordynator projektu nauczyciele: jęz. polskiego, plastyki, muzyki, zespoły projektowe nauczyciel WF/ koordynator projektu, zespoły projektowe nauczyciel WF/ koordynator projektu, nauczyciele: plastyki, jęz. polskiego, zespoły projektowe nauczyciel WF/ koordynator projektu, nauczyciele: plastyki, jęz. polskiego, zespoły projektowe | czwarty tydzień kwietnia 2 tygodnie maja trzeci tydzień maja czwarty tydzień maja |
| nauczyciel WF/ koordynator projektu, zespoły projektowe | 1. czerwca |
| nauczyciel WF/ koordynator projektu, nauczyciele: plastyki, muzyki i jęz. polskiego, zespoły projektowe | pierwszy tydzień czerwca |