Działania w zbiorze liczb rzeczywistych
Działania w zbiorze liczb rzeczywistych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna kolejność wykonywania działań,
zna sposób dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia ułamków zwykłych,
zna sposób dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia ułamków dziesiętnych,
rozumie co wpływa na znak działania.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wykonywać działania na ułamkach zwykłych,
potrafi wykonywać działania na ułamkach dziesiętnych,
przestrzega kolejności wykonywania działań,
potrafi określić znak działania,
zdobywa umiejętność uzasadniania swoich odpowiedzi.
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenie, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy z przykładami i krzyżówką.
Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, podręcznik do kl. 1 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.
Łęska W., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, materiały pomocnicze do kl. 1 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.
4. Przebieg lekcji
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cel zajęć. Rozdaje karty pracy (załącznik 1).
Uczniowie czytają polecenie i wspólnie z nauczycielem wyjaśniają na czym polega zadanie.
Uczniowie samodzielnie, w zeszytach przedmiotowych, wykonują poszczególne działania.
Otrzymane wyniki uczniowie wpisują w odpowiednie miejsce w krzyżówce.
Nauczyciel zadaje zadanie domowe (załącznik 2). Omawia je oraz uczniowie, jako przykład, rozwiązują pierwszy podpunkt. Pozostałe przykłady uczniowie wykonują samodzielnie w domu.
5. Bibliografia
Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, podręcznik do kl. 1 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.
Łęska W., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, materiały pomocnicze do kl. 1 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia - załącznik 1
Wykonaj podane działania i rozwiąż krzyżówkę.
POZIOMO: PIONOWO:
2,55 : ( 8,2 : 4 – 2 ) B)
48 : 8) C)
10 : D)
G) F)
H)
I) 37,1 : (4 – 3,9)
J)
0,232 : 0,4
b) Zadanie domowe - załącznik 2
Czy liczba x jest dodatnia, czy ujemna? Odpowiedź uzasadnij.
a) ...................................................................
...............................................................................................
b) ....................................................................
...............................................................................................
c) ....................................................................
...............................................................................................
d) ..................................................................
..............................................................................................
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Uczniowie mogą poszczególne działania wykonywać samodzielnie (indywidualnie) w zeszytach, albo nauczyciel może zastosować metodę „uczeń przy tablicy”, czyli wskazani lub chętni uczniowie rozwiązują poszczególne przykłady na tablicy.
Nauczyciel omawiając zadania domowe zwraca szczególną uwagę na drugą część polecenia do zadania: „Odpowiedź uzasadnij”.