Działanie algorytmu Euklidesa w wersji iteracyjnej z odejmowaniem.
Autor/autorka
Robert Klęczar
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Działanie algorytmu Euklidesa w wersji iteracyjnej z odejmowaniem.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawa programową w klasach VII, VIII, uczeń stosuje przy rozwiązywaniu problemów podstawowe algorytmy.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń stosuje przy rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin algorytmy poznane w szkole podstawowej, stosuje przy tym instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, testuje poprawność programów dla różnych danych.
8. Cele szczegółowe zajęć
definiuje pojęcie: największy wspólny dzielnik (NWD),
omawia działanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem,
tworzy i testuje algorytm obliczający NWD w wersji z odejmowaniem,
wykorzystuje Internet do pracy w wirtualnym środowisku,
9. Metody i formy pracy
pokaz z objaśnieniem
pogadanka
praca z podręcznikiem
praca z komputerem
praca indywidualna
10. Środki dydaktyczne
podręcznik,
komputer z dostępem do internetu,
tablica multimedialna,
platformy: zpe.gov.pl, developers.google.com/blockly
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer, tablet z dostępem do Internetu
Tablica multimedialna
platformy: zpe.gov.pl, developers.google.com/blockly
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Przypomnienie wiadomości na temat NWD.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Aby przypomnieć sobie w jaki sposób obliczamy NWD uczniowie wchodzą na stronę https://zpe.gov.pl/a/obliczanie-nwd/D1DjFP0gD.
Aktywność 2
Temat: Analiza obliczania NWD ze strony zpe.gov.pl
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel prowadzi pogadankę z uczniami na temat sposobu obliczania NWD zaprezentowanego na platformie zpe.gov.pl. Zadaje pytania:
· Co to jest NWD?
· W jaki sposób wyszukano NWD?
· Na czym polega algorytm rozkładu na czynniki pierwsze?
· Czy ktoś zna inny sposób obliczania NWD?
Aktywność 3
Temat: Poznanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel prezentuje schemat blokowy. Omawia poszczególne elementy schematu blokowego. Wyjaśnia znaczenie i zastosowanie pętli w algorytmie. Definiuje pojęcie algorytmu iteracyjnego. Razem z klasą analizuje kolejne kroki algorytmu, dopytując: Jakie dane wprowadzamy do algorytmu, czy mogą być to dowolne dane, jaki jest pierwszy krok obliczeń, która liczba jest zastępowana przez różnicę, jak długo będzie działał algorytm, co powinno być wynikiem algorytmu?
Aktywność 4
Temat: Zbudowanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Uczniowie przechodzą na platformę https://developers.google.com/blockly i starają się zbudować algorytm Euklidesa. Nauczyciel kontroluje postępy uczniów, pomaga w wykonaniu zadania. Po wykonaniu zadania, uczniowie testują algorytm na znanych sobie przykładowych liczbach. Gdy stwierdzą poprawność wykonanego zadania, obliczają NWD dla różnych liczb, w tym zera. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają stworzony algorytm.
Nauczyciel informuje, że jest także druga wersja algorytmu Euklidesa bazująca na podzielności liczb i poznamy ją na kolejnych zajęciach.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypowiadaja się na temat przeprowadzonej lekcji.
Mówią o swoich spostrzeżeniach i trudnościach.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna