Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Robert Klęczar

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Działanie algorytmu Euklidesa w wersji iteracyjnej z odejmowaniem.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zgodny z podstawa programową w klasach VII, VIII, uczeń stosuje przy rozwiązywaniu problemów podstawowe algorytmy.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń stosuje przy rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin algorytmy poznane w szkole podstawowej, stosuje przy tym instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, testuje poprawność programów dla różnych danych.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. definiuje pojęcie: największy wspólny dzielnik (NWD),

  2. omawia działanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem,

  3. tworzy i testuje algorytm obliczający NWD w wersji z odejmowaniem,

  4. wykorzystuje Internet do pracy w wirtualnym środowisku,

9. Metody i formy pracy

pokaz z objaśnieniem
pogadanka
praca z podręcznikiem
praca z komputerem
praca indywidualna

10. Środki dydaktyczne

podręcznik,
komputer z dostępem do internetu,
tablica multimedialna,
platformy: zpe.gov.pl, developers.google.com/blockly

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer, tablet z dostępem do Internetu 
Tablica multimedialna
platformy: zpe.gov.pl, developers.google.com/blockly

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Przypomnienie wiadomości na temat NWD.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Aby przypomnieć sobie w jaki sposób obliczamy NWD uczniowie wchodzą na stronę https://zpe.gov.pl/a/obliczanie-nwd/D1DjFP0gD.

  • Aktywność 2

    • Temat: Analiza obliczania NWD ze strony zpe.gov.pl

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel prowadzi pogadankę z uczniami na temat sposobu obliczania NWD zaprezentowanego na platformie zpe.gov.pl. Zadaje pytania: 

      ·         Co to jest NWD?
      ·         W jaki sposób wyszukano NWD?
      ·         Na czym polega algorytm rozkładu na czynniki pierwsze?
      ·         Czy ktoś zna inny sposób obliczania NWD?

  • Aktywność 3

    • Temat: Poznanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel prezentuje schemat blokowy. Omawia poszczególne elementy schematu blokowego. Wyjaśnia znaczenie i zastosowanie pętli w algorytmie. Definiuje pojęcie algorytmu iteracyjnego. Razem z klasą analizuje kolejne kroki algorytmu, dopytując: Jakie dane wprowadzamy do algorytmu, czy mogą być to dowolne dane, jaki jest pierwszy krok obliczeń, która liczba jest zastępowana przez różnicę, jak długo będzie działał algorytm, co powinno być wynikiem algorytmu?

  • Aktywność 4

    • Temat: Zbudowanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem.

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie przechodzą na platformę https://developers.google.com/blockly i starają się zbudować algorytm Euklidesa. Nauczyciel kontroluje postępy uczniów, pomaga w wykonaniu zadania. Po wykonaniu zadania, uczniowie testują algorytm na znanych sobie przykładowych liczbach. Gdy stwierdzą poprawność wykonanego zadania, obliczają NWD dla różnych liczb, w tym zera. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają stworzony algorytm.
      Nauczyciel informuje, że jest także druga wersja algorytmu Euklidesa bazująca na podzielności liczb i poznamy ją na kolejnych zajęciach.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wypowiadaja się na temat przeprowadzonej lekcji.
Mówią o swoich spostrzeżeniach i trudnościach.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna