Działanie tlenku metalu na kwas
Działanie tlenku metalu na kwas
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jaki charakter chemiczny mają tlenki,
wie, jakie są produkty reakcji tlenków metali z kwasami.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi przeprowadzić reakcję tlenku metalu z kwasem,
umie zapisać reakcję tlenku metalu z kwasem,
potrafi zaproponować substraty reakcji otrzymywania soli na podstawie jej wzoru.
2. Metoda i forma pracy
Praktyczna – ćwiczenia uczniowskie, słowna – pogadanka.
3. Środki dydaktyczne
Sprzęt laboratoryjny: probówki
Odczynniki: roztwór HCl, tlenek magnezu, tlenek miedzi (II)
Karteczki ze wzorami soli
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed lekcją nauczyciel przygotowuje karty pracy.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące budowy soli i poznanych metod ich otrzymywania.
Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania, np. Czy tlenki metali można wykorzystywać do otrzymywania soli? Jakiego drugiego substratu należy użyć?
Nauczyciel przypomina uczniom o zasadach bezpieczeństwa podczas pracy z chemikaliami.
Uczniowie z pomocą nauczyciela wykonują doświadczenie: Reakcja tlenku magnezu i tlenku miedzi (II) z kwasem solnym, a następnie zapisują równania reakcji otrzymanych soli.
Uczniowie na podstawie obserwacji doświadczenia uzupełniają tekst.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy.
Każda grupa uczniów losuje karteczki ze wzorami soli.
Nauczyciel podaje treść polecenia: Z którego tlenku i z którego kwasu można otrzymać wylosowaną przez was sól?
Uczniowie zapisują równanie reakcji, wzór strukturalny soli oraz nazwy substratów i produktów.
Po rozwiązaniu zadań grupy wymieniają się kartami z rozwiązanymi zadaniami, uczniowie sprawdzają zadania według rozwiązań na foliogramie.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie losują z koperty słowny zapis równania rekcji otrzymywania soli. Zapisują równania reakcji według następującego schematu: Tlenek metalu + kwas → sól + woda.
Nauczyciel zbiera kartki z zapisanymi równaniami reakcji i poddaje ocenie.
5. Bibliografia
Kulawik J., Kulawik T., Litwin.M., Chemia dla gimnazjum, część 2, Nowa Era, Warszawa 2003.
Kulawik T., Litwin M., Ćwiczenia z chemii dla gimnazjum, część 2, Nowa Era, Warszawa 2003.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Podaj równanie reakcji otrzymywania soli siarczanu (VI) glinu, wykorzystując metodę poznaną na lekcji.
Rozwiąż zadanie 24., str. 60. z zeszytu ćwiczeń.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak