Działanie tlenku metalu na kwas

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jaki charakter chemiczny mają tlenki,

  • wie, jakie są produkty reakcji tlenków metali z kwasami.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi przeprowadzić reakcję tlenku metalu z kwasem,

  • umie zapisać reakcję tlenku metalu z kwasem,

  • potrafi zaproponować substraty reakcji otrzymywania soli na podstawie jej wzoru.

2. Metoda i forma pracy

Praktyczna – ćwiczenia uczniowskie, słowna – pogadanka.

3. Środki dydaktyczne

Sprzęt laboratoryjny: probówki

Odczynniki: roztwór HCl, tlenek magnezu, tlenek miedzi (II)

Karteczki ze wzorami soli

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed lekcją nauczyciel przygotowuje karty pracy.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące budowy soli i poznanych metod ich otrzymywania.

  2. Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania, np. Czy tlenki metali można wykorzystywać do otrzymywania soli? Jakiego drugiego substratu należy użyć?

  3. Nauczyciel przypomina uczniom o zasadach bezpieczeństwa podczas pracy z chemikaliami.

  4. Uczniowie z pomocą nauczyciela wykonują doświadczenie: Reakcja tlenku magnezu i tlenku miedzi (II) z kwasem solnym, a następnie zapisują równania reakcji otrzymanych soli.

  5. Uczniowie na podstawie obserwacji doświadczenia uzupełniają tekst.

  6. Nauczyciel dzieli klasę na grupy.

  7. Każda grupa uczniów losuje karteczki ze wzorami soli.

  8. Nauczyciel podaje treść polecenia: Z którego tlenku i z którego kwasu można otrzymać wylosowaną przez was sól?

  9. Uczniowie zapisują równanie reakcji, wzór strukturalny soli oraz nazwy substratów i produktów.

  10. Po rozwiązaniu zadań grupy wymieniają się kartami z rozwiązanymi zadaniami, uczniowie sprawdzają zadania według rozwiązań na foliogramie.

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie losują z koperty słowny zapis równania rekcji otrzymywania soli. Zapisują równania reakcji według następującego schematu: Tlenek metalu + kwas → sól + woda.

  2. Nauczyciel zbiera kartki z zapisanymi równaniami reakcji i poddaje ocenie.

5. Bibliografia

  1. Kulawik J., Kulawik T., Litwin.M., Chemia dla gimnazjum, część 2, Nowa Era, Warszawa 2003.

  2. Kulawik T., Litwin M., Ćwiczeniachemii dla gimnazjum, część 2, Nowa Era, Warszawa 2003.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Podaj równanie reakcji otrzymywania soli siarczanu (VI) glinu, wykorzystując metodę poznaną na lekcji.

  2. Rozwiąż zadanie 24., str. 60. z zeszytu ćwiczeń.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1I97YNO2QFuS

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.21 KB w języku polskim
RS6OKzCWBo7XY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim