Dzieciństwo za dorosłość. Rozmawiamy o coraz szybszym starcie w dorosłe życie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zalety i wady dzieciństwa oraz dorosłości,

  • zna wyniki badań statystycznych wykazujących, że uczniowie w gimnazjach coraz częściej decydują się na współżycie seksualne, palenie papierosów, picie alkoholu lub opuszczenie domu rodzinnego, często identyfikując powyższe zachowania z dorosłością,

  • zna obowiązki dorosłego.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wyrazić własną opinię na temat coraz szybszego dorastania społeczeństwa oraz wymienić przyczyny tego zjawiska,

  • potrafi wypowiadać swoje zdanie i bronić go.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, burza mózgów.

3. Środki dydaktyczne

  1. Przyniesione przez uczniów rekwizyty symbolizujące dzieciństwo i dorosłość.

  2. Szarfy, włóczka lub sznurki, którymi można wyznaczyć na podłodze trzy duże okręgi.

  3. Kilka flamastrów – po jednym na każdą pięcioosobową grupę.

  4. Kartki A4.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel informuje o tematyce i celu lekcji. Prosi uczniów, by rozstawili ławki tak, aby środek klasy został pusty. Na podłodze, za pomocą sznurka, zostają wytyczone dwa okręgi. Jeden z nich symbolizuje dzieciństwo, drugi dorosłość. Uczniowie dookoła obręczy układają przedmioty przyniesione z domu.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie przyglądają się przedmiotom. Następnie formułują grupy pięcioosobowe i starają się zgromadzić słownictwo (przymiotniki, rzeczowniki) odpowiadające na pytania:

    • Jakie jest dzieciństwo?

    • Jaka jest dorosłość?

  2. Skojarzenia zapisują na kartkach A4, dużymi literami, tak, by po położeniu w kręgach były doskonale widoczne.

  3. Przedstawiciele grup odczytują zgromadzone słownictwo. Zaakceptowane określenia pojawiają się w okręgach na podłodze.

  4. Uczniowie odpowiadają na kartce na pytania:

  • Co podobało ci się najbardziej w dzieciństwie?

  • Czego bardzo nie lubiłeś lub lubiłaś w dzieciństwie?

  • Jakie są zalety bycia dorosłym?

  • Jakie są wady bycia dorosłym?

Należy zasugerować uczniom szczerość i zagwarantować prawo do nieczytania swojej wypowiedzi, jeśli okaże się ona zbyt intymna. Tylko szczere spojrzenie na zagadnienie przyniesie uczniom korzyści.

  1. Wybrani uczniowie odczytują swoje wypowiedzi. Jeśli zaistnieje taka potrzeba, powinny zostać poddane pod dyskusję lub skomentowane przez nauczyciela.

  2. Zaznaczamy, że obecnie uczniowie są na etapie poprzedzającym całkowitą dorosłość. Za pomocą sznurka zaznaczamy trzeci okrąg. Prosimy uczniów, by przenieśli do niego słowa z kół istniejących już na podłodze i dopisali takie, które dodatkowo scharakteryzowałyby ich obecny etap życia. Np.: zakazy, niewinność, brak (korygujemy na niewiele) obowiązków, nauka, rodzina, brak własnych pieniędzy, niesamodzielność, brak odpowiedzialności prawnej, brak praw i obowiązków obywatelskich.

c) Faza podsumowująca

Informujemy uczniów, że młodzi ludzie coraz szybciej wchodzą w dorosłe życie poprzez rozpoczęcie współżycia, porzucenie nauki i podjęcie pracy, założenie rodzin i opuszczenie rodzinnych domów.

Nauczyciel proponuje burzę mózgów na temat: Dlaczego tak szybko dorastamy?

W trakcie rozmowy można skłonić uczniów do refleksji nad właściwym wiekiem podjęcia dorosłego życia.

5. Bibliografia

Według własnego pomysłu.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RoLgnMVXy5Jai

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 130.60 KB w języku polskim
R1FORpDrIEQgC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 264.50 KB w języku polskim