Scenariusz lekcji − Dzieje geologiczne obszaru Polski przed czwartorzędem

  • uczeń zna terminy: zapadlisko, orogeneza, skamieniałość przewodnia, tablica stratygraficzna

  • uczeń zna i wymienia najważniejsze orogenezy

  • uczeń potrafi wymienić skamieniałości przewodnie ery paleozoicznej i mezozoicznej.

  • uczeń potrafi odczytać z mapy geologicznej nazwy głównych jednostek tektonicznych

  • uczeń wskazuje na mapie i nazywa górotwory kaledońskie, hercyńskie i alpejskie

  • uczeń omawia warunki powstania złóż węgla, soli kamiennej, siarki i wapieni.

Metoda i forma pracy

Formy pracy: praca w grupach; Metody: karty pracy, praca z podręcznikiem do geografii, praca ze słownikiem pojęć geograficznych, praca z mapą.

Środki dydaktyczne

Podręcznik do geografii: Planeta 3, wyd. M. Rożak ( tekst str. 13‑16), mapa geologiczna Polski lub mapa geologiczna w atlasie geograficznym, Szkolny słownik geograficzny, J. Flis, Encyklopedia PWN, karty pracy.

Przebieg lekcji

Uwaga: podział na poszczególne fazy jest opcjonalny

Faza przygotowawcza

  • część organizacyjna ( powitanie, sprawdzenie obecności)

  • nauczyciel zadaje pytania utrwalające wiadomości z poprzedniej lekcji o położeniu Polski.

  • następnie dzieli klasę na 4 grupy (np. uczniowie odliczają od 1‑4)

  • uczniowie grupują się w wyznaczonych miejscach.

    • nauczyciel przedstawia klasie temat, który będzie przedmiotem ich rozważań: „Dzieje geologiczne obszaru Polski przed czwartorzędem”. Omawia cele lekcji, a następnie rozdaje każdej grupie karty pracy.

    • nauczyciel poleca zapoznać się z tekstem na str. 13‑16

    • nauczyciel rozdaje poszczególnym grupom odpowiednie karty pracy i prosi o ich uzupełnienie

    • nauczyciel podaje czas na wykonywanie zadania (ok. 10 min.). Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, pomaga i wyjaśnia ewentualne problemy

    • praca w grupach nad zadaniem – wypisanie na kartach pracy rozwiązań

grupy prezentują swoje karty pracy ( byłoby dobrze, aby każdy uczeń mógł zreferować jedno zadanie, dzięki czemu będzie łatwiej ocenić pracę każdego ucznia).

Faza podsumowująca

  • nauczyciel ocenia pracę grup

  • uczniowie wykonują zadanie 1, 2 w zeszycie ćwiczeń z geografii.

    1. Atlas geograficzny – Polska, kontynenty, świat. Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna, Wrocław 2005.

    2. Ćwiklińska Ewa, Wawrzykiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii Planeta 3 Geografia fizyczna i społeczno – ekonomiczna Polski. Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk –Straszyn 2004.

    3. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum część I i II. SOP Toruń 1999.

    4. Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.

    5. Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum. Wydawnictwo Rożak, Gdańsk‑Straszyn 2006.

    6. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk -Straszyn 2004

    7. Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii Planeta3 .Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski (str. 13‑16) Wyd. M. Rożak, Gdańsk –Straszyn 2004.

Karta pracy ucznia

Jest to karta z zadaniami dla czterech grup uczniów do samodzielnego wykonania w czasie lekcji.

Opr.: Urszula Różycka‑Nocuń

RYlutOZlYPLj7

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 44.00 KB w języku polskim