Dzieje geologiczne obszaru Polski przed czwartorzędem
Scenariusz lekcji − Dzieje geologiczne obszaru Polski przed czwartorzędem
uczeń zna terminy: zapadlisko, orogeneza, skamieniałość przewodnia, tablica stratygraficzna
uczeń zna i wymienia najważniejsze orogenezy
uczeń potrafi wymienić skamieniałości przewodnie ery paleozoicznej i mezozoicznej.
uczeń potrafi odczytać z mapy geologicznej nazwy głównych jednostek tektonicznych
uczeń wskazuje na mapie i nazywa górotwory kaledońskie, hercyńskie i alpejskie
uczeń omawia warunki powstania złóż węgla, soli kamiennej, siarki i wapieni.
Metoda i forma pracy
Formy pracy: praca w grupach; Metody: karty pracy, praca z podręcznikiem do geografii, praca ze słownikiem pojęć geograficznych, praca z mapą.
Środki dydaktyczne
Podręcznik do geografii: Planeta 3, wyd. M. Rożak ( tekst str. 13‑16), mapa geologiczna Polski lub mapa geologiczna w atlasie geograficznym, Szkolny słownik geograficzny, J. Flis, Encyklopedia PWN, karty pracy.
Przebieg lekcji
Uwaga: podział na poszczególne fazy jest opcjonalny
Faza przygotowawcza
część organizacyjna ( powitanie, sprawdzenie obecności)
nauczyciel zadaje pytania utrwalające wiadomości z poprzedniej lekcji o położeniu Polski.
następnie dzieli klasę na 4 grupy (np. uczniowie odliczają od 1‑4)
uczniowie grupują się w wyznaczonych miejscach.
nauczyciel przedstawia klasie temat, który będzie przedmiotem ich rozważań: „Dzieje geologiczne obszaru Polski przed czwartorzędem”. Omawia cele lekcji, a następnie rozdaje każdej grupie karty pracy.
nauczyciel poleca zapoznać się z tekstem na str. 13‑16
nauczyciel rozdaje poszczególnym grupom odpowiednie karty pracy i prosi o ich uzupełnienie
nauczyciel podaje czas na wykonywanie zadania (ok. 10 min.). Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, pomaga i wyjaśnia ewentualne problemy
praca w grupach nad zadaniem – wypisanie na kartach pracy rozwiązań
grupy prezentują swoje karty pracy ( byłoby dobrze, aby każdy uczeń mógł zreferować jedno zadanie, dzięki czemu będzie łatwiej ocenić pracę każdego ucznia).
Faza podsumowująca
nauczyciel ocenia pracę grup
uczniowie wykonują zadanie 1, 2 w zeszycie ćwiczeń z geografii.
Atlas geograficzny – Polska, kontynenty, świat. Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna, Wrocław 2005.
Ćwiklińska Ewa, Wawrzykiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii Planeta 3 Geografia fizyczna i społeczno – ekonomiczna Polski. Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk –Straszyn 2004.
Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum część I i II. SOP Toruń 1999.
Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.
Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum. Wydawnictwo Rożak, Gdańsk‑Straszyn 2006.
Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk -Straszyn 2004
Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii Planeta3 .Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski (str. 13‑16) Wyd. M. Rożak, Gdańsk –Straszyn 2004.
Karta pracy ucznia
Jest to karta z zadaniami dla czterech grup uczniów do samodzielnego wykonania w czasie lekcji.
Opr.: Urszula Różycka‑Nocuń