| II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI |
| |
| |
| |
| (3.2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury oraz opisuje ich funkcje i cechy charakterystyczne na tle epoki (posługując się podstawowymi terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki). |
| |
| Dzieła, które zmieniły świat |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna przełomowe dla historii sztuki dzieła,
zna artystów zaliczanych do kamieni milowych w historii sztuki,
zna dorobek twórczy poznanych artystów,
wymienia epoki, w których tworzyli wskazani autorzy dzieł.
|
| umiejętności – uczeń:
potrafi wymienić cechy charakterystyczne wskazanego dzieła,
przyporządkowuje budowlom, obrazom i rzeźbom nazwiska ich twórców,
dostrzega i potrafi określić wartość poznanych dzieł sztuki
wyjaśnia, dlaczego poznane dzieła mają charakter przełomowy.
|
| postawy:
przygotowanie do odbioru sztuki,
wartościowanie zjawisk występujących w sztuce,
kształtowanie postawy podziwu i szacunku dla znaczących artystów.
|
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, aktywizująca (burza mózgów) |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | prezentacja multimedialna z dziełami przełomowymi dla poszczególnych stylów nowożytnych z zakresu malarstwa, architektury i rzeźby; interaktywne zadanie sprawdzające umiejętność przyporządkowania dzieł sztuki do wybranych epok i stylów. |
| |
| |
| |
|
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Rozmowa wprowadzająca – nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili znane im nazwiska artystów. Informuje, że niektórzy z twórców zasłużyli się dla sztuki.
Nauczyciel wprowadza pojęcie artysty przełomowego, jako znaczącego, takiego, który wprowadził zmiany w pojęciu sztuki, zastosował nowe techniki, jest charakterystyczny dla epoki, okresu, w którym tworzył.
|
faza wprowadzająca: (4 min.) | |
faza realizacyjna: (30 min.) |
Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną z dziełami przełomowymi dla poszczególnych stylów nowożytnych z zakresu malarstwa, architektury i rzeźby. Przy każdym dziele zatrzymuje się na chwilę, aby wskazać jego cechy.
Uczniowie odpowiadają na pytania naprowadzające:
Proszę odnaleźć w obrazie Masaccia Trójca Święta obecność perspektywy (po wskazaniu nauczyciel mówi, że jest to pierwszy obraz renesansu, w którym malarz zastosował perspektywę linearną).
Jaki środek wyrazu plastycznego jest zauważalny w dziele Caravaggia Powołanie św. Mateusza? (Po wskazaniu ciemnego tła, z którego wyłaniają się postacie nauczyciel mówi, że malarz po raz pierwszy w sztuce zastosował tak silny światłocień).
Jako wielkie dzieła architektury pojawiają się slajdy z Bazyliką św. Piotra w Rzymie, którą zaprojektował Michał Anioł oraz Kościół św. Karola przy Czterech Fontannach (San Carlo alle Quattro Fontane) Francesca Borrominiego. Nauczyciel mówi, że są to budowle znaczące ze względu na zawarte w nich cechy stylów nowożytnych. Szczególnie zwraca uwagę na budowlę barokową, w której architekt wypowiedział się za pomocą ornamentów, nieregularnej linii.
W kolejnych slajdach pojawiają się dwie rzeźby ukazujące ten sam temat – postać Dawida. Pierwsza z rzeźb to posąg artysty renesansowego, Michała Anioła, drugą wyrzeźbił artysta barokowy – Bernini. Nauczyciel informuje uczniów, kim był Dawid.
Nauczyciel prosi uczniów, aby doszukali się różnic pomiędzy sposobem ukazania postaci. Spośród pojawiających się wypowiedzi wybiera właściwe i zapisuje je na tablicy w formie tabeli porównawczej:
|
faza podsumowująca: (8 min.) |
W celu utrwalenia wiadomości uczniowie wykonują zadanie interaktywne sprawdzające umiejętność przyporządkowania dzieł sztuki do wybranych epok i stylów.
Nauczyciel ocenia uczniów, którzy wykazali się najlepszą aktywnością w zadaniu i podczas lekcji.
|