Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dzieła, które zmieniły świat

Etap

II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(3.2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury oraz opisuje ich funkcje i cechy charakterystyczne na tle epoki (posługując się podstawowymi terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki).

Temat lekcji:

Dzieła, które zmieniły świat

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna przełomowe dla historii sztuki dzieła,

  • zna artystów zaliczanych do kamieni milowych w historii sztuki,

  • zna dorobek twórczy poznanych artystów,

  • wymienia epoki, w których tworzyli wskazani autorzy dzieł.

umiejętności – uczeń:

  • potrafi wymienić cechy charakterystyczne wskazanego dzieła,

  • przyporządkowuje budowlom, obrazom i rzeźbom nazwiska ich twórców,

  • dostrzega i potrafi określić wartość poznanych dzieł sztuki

  • wyjaśnia, dlaczego poznane dzieła mają charakter przełomowy.

postawy:

  • przygotowanie do odbioru sztuki,

  • wartościowanie zjawisk występujących w sztuce,

  • kształtowanie postawy podziwu i szacunku dla znaczących artystów.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, aktywizująca (burza mózgów)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

prezentacja multimedialna z dziełami przełomowymi dla poszczególnych stylów nowożytnych z zakresu malarstwa, architektury i rzeźby;

interaktywne zadanie sprawdzające umiejętność przyporządkowania dzieł sztuki do wybranych epok i stylów.

Materiały plastyczne:

Lekcja teoretyczna

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Rozmowa wprowadzająca – nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili znane im nazwiska artystów. Informuje, że niektórzy z twórców zasłużyli się dla sztuki.

  3. Nauczyciel wprowadza pojęcie artysty przełomowego, jako znaczącego, takiego, który wprowadził zmiany w pojęciu sztuki, zastosował nowe techniki, jest charakterystyczny dla epoki, okresu, w którym tworzył.

faza wprowadzająca:

(4 min.)

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną z dziełami przełomowymi dla poszczególnych stylów nowożytnych z zakresu malarstwa, architektury i rzeźby. Przy każdym dziele zatrzymuje się na chwilę, aby wskazać jego cechy.

  2. Uczniowie odpowiadają na pytania naprowadzające:

    1. Proszę odnaleźć w obrazie Masaccia Trójca Święta obecność perspektywy (po wskazaniu nauczyciel mówi, że jest to pierwszy obraz renesansu, w którym malarz zastosował perspektywę linearną).

    2. Jaki środek wyrazu plastycznego jest zauważalny w dziele Caravaggia Powołanie św. Mateusza? (Po wskazaniu ciemnego tła, z którego wyłaniają się postacie nauczyciel mówi, że malarz po raz pierwszy w sztuce zastosował tak silny światłocień).

  3. Jako wielkie dzieła architektury pojawiają się slajdy z Bazyliką św. Piotra w Rzymie, którą zaprojektował Michał Anioł oraz Kościół św. Karola przy Czterech Fontannach (San Carlo alle Quattro Fontane) Francesca Borrominiego. Nauczyciel mówi, że są to budowle znaczące ze względu na zawarte w nich cechy stylów nowożytnych. Szczególnie zwraca uwagę na budowlę barokową, w której architekt wypowiedział się za pomocą ornamentów, nieregularnej linii.

  4. W kolejnych slajdach pojawiają się dwie rzeźby ukazujące ten sam temat – postać Dawida. Pierwsza z rzeźb to posąg artysty renesansowego, Michała Anioła, drugą wyrzeźbił artysta barokowy – Bernini. Nauczyciel informuje uczniów, kim był Dawid.

  5. Nauczyciel prosi uczniów, aby doszukali się różnic pomiędzy sposobem ukazania postaci. Spośród pojawiających się wypowiedzi wybiera właściwe i zapisuje je na tablicy w formie tabeli porównawczej:

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. W celu utrwalenia wiadomości uczniowie wykonują zadanie interaktywne sprawdzające umiejętność przyporządkowania dzieł sztuki do wybranych epok i stylów.

  2. Nauczyciel ocenia uczniów, którzy wykazali się najlepszą aktywnością w zadaniu i podczas lekcji.

R1dmPl0U0Rtt7

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 85.50 KB w języku polskim
R5b3v7xvP5Ux1

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 49.01 KB w języku polskim