Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane scenariusza/artykułu

ID

matematyka_scenariusz_szkoła_podstawowa

Tytuł

Dzielenie liczb naturalnych – algorytm dzielenia

Przedmiot

matematyka

Autor (imię i nazwisko)

Elżbieta Brożyńska

Autor (ulica, nr domu)

Autor (kod, miejscowość)

Autor (login w Scholaris)

elab

Abstrakt

przypomnienie algorytmu dzielenia pisemnego liczb, kształcenie umiejętności pisemnego dzielenia liczb

Wydawca

Osi CompuTrain

Źródło

Matematyka 2001 wyd. WSiP Warszawa 2006 – podręcznik dla klasy 5 oraz zeszyt ćwiczeń

Odnośniki

Etap edukacyjny

kl. 4‑6 szkoła podstawowa

Informacje o prawach

Słowa kluczowe

dzielenie liczb, iloraz, algorytm dzielenia

UDC

Czas trwania lekcji

45 minut

Uwagi

Scenariusz lekcji

Dzielenie liczb naturalnych - algorytmy działań

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  1. Algorytm dzielenia liczb naturalnych;

  2. Sposób dzielenia liczb zakończonych zerami.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Zapisać właściwie liczby;

  2. Wykonać dzielenie liczb naturalnych sposobem pisemnym.

2. Metoda i forma pracy

  1. Praca równym frontem,

  2. Praca indywidualna,

  3. Elementy gry dydaktycznej,

  4. Dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

  1. Podręcznik,

  2. Plansza, pionki do gry i kartoniki z działaniami,

  3. Test sprawdzający.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Sprawdzenie listy obecności, pracy domowej.

Przypomnienie algorytmu dzielenia liczb naturalnych na przykładach rozwiązywanych przez uczniów na tablicy zadań:

  1. W schronisku młodzieżowym jest 267 miejsc w pokojach trzyosobowych. Ile jest takich pokoi w schronisku?

  2. W wycieczce biorą udział 162 osoby. Na kolację na Morskim Oku mają pojechać bryczkami. Każda bryczka zabiera za jednym razem 9 osób. Ile bryczek należy zamówić, aby wszyscy mogli jechać jednym kursem?

  3. W szkole jest 540 uczniów. Ilu uczniów urodziło się średnio w wybranym miesiącu roku?

  4. Rok szkolny trwa około 300 dni. Ile to tygodni?

  5. Szkolne koło sportowe kupiło 1,5 m tkaniny o szerokości 160 cm. Ile z tej tkaniny można uszyć półtorametrowych szarf, jeśli na jedną potrzebny jest pasek materiału 8 cm na 150 cm? Zapisanie tematu lekcji.

b) Faza realizacyjna

1. Zadanie 12 str. 17 podręcznik

Oblicz 324:3 5628:14 3280:205 24308:59

Uczniowie samodzielnie wykonują zadanie w zeszytach. Nauczyciel kontroluje postęp pracy wśród uczniów. Uczniowie kontrolują poprawność, wykonując mnożenie ilorazu przez dzielnik. Po wykonaniu zadania bezwzględnie prawidłowe rozwiązania uczniowie prezentują na tablicy. Uczniowie, którzy popełnili błędy, poprawiają własne obliczenia.

Nauczyciel zadaje pytania dotyczące poprzedniego zadania: Ile razy większa jest dzielna od dzielnika?

Ile razy dzielnik jest mniejszy od dzielnej?

Ile razy iloraz jest mniejszy od dzielnej?

Ile razy dzielna jest większa od ilorazu?

Ile razy iloczyn jest większy od czynnika?

2. Rozwiązywanie zadania 16 str. 18 z podręcznika

a) iloczyn jest 37 razy większy niż jeden czynnik i 18 razy większy niż drugi. Ile wynosi ten iloczyn?

b) iloraz jest 16 razy mniejszy niż dzielna, a dzielna jest 4 razy większa niż dzielnik. Jaki jest iloraz?

Po wcześniejszych pytaniach uczniowie powinni bardzo szybko znaleźć właściwe rozwiązanie.

3. Gra dydaktyczna – planszowa (załącznik a).

W grze może brać udział do 8 graczy. Uczniowie losują kolejność. Uczniowie ustawiają pionki w środku planszy, a następnie poruszają się po planszy ten sposób, aby wyjść z planszy. Stając na polu losują kartonik z działaniem. Jeśli działanie wykonają bezbłędnie mogą przesunąć się o tyle pół ile wynosi cyfra jedności w wyniku działania. Jeśli zadanie wykonają błędnie, cofają się o tyle samo pól wstecz. Wygrywa ten, kto pierwszy wyjdzie z planszy. Na lekcji wprowadzamy limit czasu, zatem wygrywa ten, kto najdalej wyszedł z środka planszy.

4. Rozwiązanie zadania 17 str. 18 z podręcznika

Adam pomnożył 7826 i 264, po czym zorientował się, że miał pomnożyć pierwszą z tych liczb przez 265. Czy może otrzymać poprawny wynik, nie wykonując ponownego mnożenia?

Kolejną pomyłkę Adam popełnił przy dzieleniu. Zamiast podzielić 65 792 przez256, podzielił 65 792 przez 128. Czy może ten wynik wykorzystać do znalezienia właściwego ilorazu?

W podpunkcie a) wystarczy dodać do otrzymanego iloczynu 78256, w podpunkcie b) należy zauważyć, że 256=2∙128 zatem wynik dzielenia 65 792:128 musi być dwa razy większy niż iloraz65 792:256.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie pracy na ostatnich trzech lekcjach dotyczących mnożenia i dzielenia liczb. Przypomnienie zasad pamięciowego mnożenia i dzielenia liczb.

Test sprawdzający (załącznik b)

5. Bibliografia

1. Matematyka 2001 wyd. WSiP Warszawa 2006 – podręcznik dla klasy 5 oraz zeszyt ćwiczeń

6. Załączniki

a) Gra dydaktyczna

b) Test sprawdzający

c) Zadanie domowe

Zapisanie i omówienie pracy domowej: Ćwiczenia A7 strona 12 i A8 strona 14 zeszyt ćwiczeń

Opracowała:

Elżbieta Brożyńska

R1amPHR5j7GDD

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 69.00 KB w języku polskim