Dzielenie liczb naturalnych w zakresie 100.
Autor/autorka
Lucyna Radoń
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Dzielenie liczb naturalnych w zakresie 100.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z obowiązująca podstawą programową dla uczniów klas I‑III. Tabliczka mnożenia i dzielenia jest nieodłączną częścią matematyki i odgrywa ważną rolę w życiu każdego człowieka.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Lekcja będzie prowadzona w systemie zdalnym. Zastosowane technologie informatyczne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci, są atrakcyjniejsze niż nauka stacjonarna i pozwalają na sprawniejsze posługiwanie się komputerem.
7. Cel ogólny zajęć
Wykonam działania mnożenia i dzielenia w zakresie 100.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń zna pojęcia: dzielna , dzielnik i iloraz.
Uczeń zna zasadę dzielenia liczby przez 1 i przez samą siebie.
Wie, że nie wolno dzielić przez 0.
Potrafi sprawnie wykonywać dzielenie w pamięci w zakresie 100.
Uczeń potrafi rozwiązywać zadania z treścią na mnożenie i dzielenie w zakresie 100.
Sprawnie posługuje się komputerem i internetem.
9. Metody i formy pracy
1.Słowna - pogadanka, burza mózgów
2.Wykorzystanie TIK
3.Praca z e‑podręcznikiem
4.Oglądowa- film na youtube, ilustracje demonstracyjne
5.Ćwiczen praktycznych
6.Praca indywidualna i zbiorowa
10. Środki dydaktyczne
1.Rozsypanka sylabowa
2. Film na Youtube
3. E‑podrecznik
4. Platforma LearningApss
5.Strona internetowa „Matematyczne zoo”
6.Liczmany- cukierki, kamyczki, monety itp.
11. Wymagania w zakresie technologii
Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym. Każdy uczeń ma dostęp do komputera z internetem. Każdy uczeń jest zalogowany na platformir Discord, używa kanału głosowego i tekstowego.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Eksperyment
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Uczniowie na wstepie układają liczby podane przez nauczyciela od najmniejszej do największej. Na odwrocie napisany jest temat zajęć za pomocą sylab: „Mnożymy i dzielimy”. Następnie uczniowie oglądają filmik na youtube pt. „ Co to jest dzielenie”. https://www.youtube.com/watch?v=OR8lETdQMXc
Z filmiku dowiadują się,że każda liczba podzielona przez 1 daje samą siebie, podzielona przez samą siebie daje wynik 1, oraz poznają zasadę, że dzielenie przez 0 jest zabronione. Przypomną sobie równiez pojęcia: dzielna, dzielnik i iloraz.
Następnie uczniowie eksperymentują z cukierkami lub innymi liczmanami. Rozdzielają po równonp. 12 cukierków rozdzielają po równo między 3 dzieci, potem między 4 dzieci itp.i zapisują do tego działania - dzielenie np.12:3=, 12:4= itp.
Aktywność 2
Temat: Refleksja.
Czas trwania: 3 minuty
Opis aktywności:
Uczniowie wypowiadają się na temat wykonywanych doświadczeń. Dochodzą do wniosku, że przez 0 nie da sie dzielić oraz, że najłatwiej jest dzielić przez 1 lub przez tę samą liczbę. Stwierdzają również,że dzielenie jest ściśle powiązane z mnożeniem i aby potrafić dzielić, trzeba umieć dobrze mnożyć.
Aktywność 3
Temat: Teoria- zbieramy fakty
Czas trwania: 18 minut
Opis aktywności:
Uczniowie otwierają e‑podręczniki https://epodreczniki.pl/a/dzielenie-pamieciowe-liczb-naturalnych/DMgk4HL0F
i wspolnie z nauczycielem analizują przykład 1 i 2, aby lepiej zrozumiec sens dzielenia i mnożenia. Z kolei z tej samej strony uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wykonuą zadania : 1, 2, 4, 7 i 13. Zadania te maja na celu utrwalenie tabliczki mnożenia i dzielenia. Po wykonaniu zadań uczniowie czytają i podają wyniki, pozostałe dzieci sprawwdzaja swoje wyniki i ewentualnie nanoszą poprawki.
Aktywność 4
Temat: Wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce.
Czas trwania: 14 minut
Opis aktywności:
Po zdobytej i utrwalonej wiedzy na temat dzielenia i jego związku z mnożeniem, uczniowie przechodza do pracy indywidualnej, czyli sprawdzenia stopnia opanowania wiadomości i umiejetności .
Otwierają stronę internetową https://www.matzoo.pl/klasa3/dzielenie-w-zakresie-100_14_58 i dokonują obliczeń w czasie 6 minut. Wygrywa to dziecko, które wykona najwięcej poprawnych działań, przy najmniejszej liczbie pomyłek. Z kolei przechodza na platformę LearningApss https://learningapps.org/2873992 i wykonują test jednokrotnego wyboru oraz na stronie https://learningapps.org/6526261 grupują ilorazy do odpowiednich pudełek.
Na stronie https://learningapps.org/5894526 uczniowie obliczają ilorazy i łączą działanie z odpowiednum wynikiem na osi liczbowej.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Po zakończonej lekcji uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
Czy podobała wam się dzisiejsza lekcja?
Czego nauczyliście sie na dzisiejszej lekcji?
Co wam się najbardziej podobało?
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna