Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Lucyna Radoń

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa III

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody

3. Temat zajęć

Dzielenie liczb naturalnych w zakresie 100.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat jest zgodny z obowiązująca podstawą programową dla uczniów klas I‑III. Tabliczka mnożenia i dzielenia jest nieodłączną częścią matematyki i odgrywa ważną rolę w życiu każdego człowieka.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Lekcja będzie prowadzona w systemie zdalnym. Zastosowane technologie informatyczne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci, są atrakcyjniejsze niż nauka stacjonarna i pozwalają na sprawniejsze posługiwanie się komputerem.

7. Cel ogólny zajęć

Wykonam działania mnożenia i dzielenia w zakresie 100.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń zna pojęcia: dzielna , dzielnik i iloraz.

  2. Uczeń zna zasadę dzielenia liczby przez 1 i przez samą siebie.

  3. Wie, że nie wolno dzielić przez 0.

  4. Potrafi sprawnie wykonywać dzielenie w pamięci w zakresie 100.

  5. Uczeń potrafi rozwiązywać zadania z treścią na mnożenie i dzielenie w zakresie 100.

  6. Sprawnie posługuje się komputerem i internetem.

9. Metody i formy pracy

1.Słowna - pogadanka, burza mózgów

2.Wykorzystanie TIK

3.Praca z e‑podręcznikiem

4.Oglądowa- film na youtube, ilustracje demonstracyjne

5.Ćwiczen praktycznych

6.Praca indywidualna i zbiorowa

10. Środki dydaktyczne

1.Rozsypanka sylabowa

2. Film na Youtube

3. E‑podrecznik

4. Platforma LearningApss

5.Strona internetowa „Matematyczne zoo”

6.Liczmany- cukierki, kamyczki, monety itp.

11. Wymagania w zakresie technologii

Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym. Każdy uczeń ma dostęp do komputera z internetem. Każdy uczeń jest zalogowany na platformir Discord, używa kanału głosowego i tekstowego.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Eksperyment

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie na wstepie układają liczby podane przez nauczyciela od najmniejszej do największej. Na odwrocie napisany jest temat zajęć za pomocą sylab: „Mnożymy i dzielimy”. Następnie uczniowie oglądają filmik na youtube pt. „ Co to jest dzielenie”. https://www.youtube.com/watch?v=OR8lETdQMXc

      Z filmiku dowiadują się,że każda liczba podzielona przez 1 daje samą siebie, podzielona przez samą siebie daje wynik 1, oraz poznają zasadę, że dzielenie przez 0 jest zabronione. Przypomną sobie równiez pojęcia: dzielna, dzielnik i iloraz.

      Następnie uczniowie eksperymentują z cukierkami lub innymi liczmanami. Rozdzielają po równonp. 12 cukierków rozdzielają po równo między 3 dzieci, potem między 4 dzieci itp.i zapisują do tego działania - dzielenie np.12:3=, 12:4=   itp.

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja.

    • Czas trwania: 3 minuty

    • Opis aktywności:

      Uczniowie wypowiadają się na temat wykonywanych doświadczeń. Dochodzą do wniosku, że przez 0 nie da sie dzielić oraz, że najłatwiej jest dzielić przez 1 lub przez tę samą liczbę. Stwierdzają również,że dzielenie jest ściśle powiązane z mnożeniem i aby potrafić dzielić, trzeba umieć dobrze mnożyć.

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria- zbieramy fakty

    • Czas trwania: 18 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie otwierają e‑podręczniki https://epodreczniki.pl/a/dzielenie-pamieciowe-liczb-naturalnych/DMgk4HL0F

      i wspolnie z nauczycielem analizują przykład 1 i 2, aby lepiej zrozumiec sens dzielenia i mnożenia. Z kolei z tej samej strony uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wykonuą zadania : 1, 2, 4, 7 i 13. Zadania te maja na celu utrwalenie tabliczki mnożenia i dzielenia. Po wykonaniu zadań uczniowie czytają i podają wyniki, pozostałe dzieci sprawwdzaja swoje wyniki i ewentualnie nanoszą poprawki.

  • Aktywność 4

    • Temat: Wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce.

    • Czas trwania: 14 minut

    • Opis aktywności:

      Po zdobytej i utrwalonej wiedzy na temat dzielenia i jego związku z mnożeniem, uczniowie przechodza do pracy indywidualnej, czyli sprawdzenia stopnia opanowania wiadomości i umiejetności .

      Otwierają  stronę internetową https://www.matzoo.pl/klasa3/dzielenie-w-zakresie-100_14_58 i dokonują obliczeń w czasie 6 minut. Wygrywa to dziecko, które wykona najwięcej poprawnych działań, przy najmniejszej liczbie pomyłek. Z kolei przechodza na platformę LearningApss   https://learningapps.org/2873992 i wykonują test jednokrotnego wyboru oraz na stronie https://learningapps.org/6526261 grupują ilorazy do odpowiednich pudełek.

      Na stronie https://learningapps.org/5894526 uczniowie obliczają ilorazy i łączą działanie z odpowiednum wynikiem na osi liczbowej.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Po zakończonej lekcji uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

  1. Czy podobała wam się dzisiejsza lekcja?

  2. Czego nauczyliście sie na dzisiejszej lekcji?

  3. Co wam się najbardziej podobało?

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna