Ciekawy sposób obliczeń pisemnych opracowano dla dzielenia. Przy dzieleniu sposobem pisemnym musimy umieć odejmować niewielkie liczby, znać tabliczkę mnożenia i w prostych przykładach – dzielić z resztą. Bardzo ważny jest schemat zapisywania liczb pojawiających się podczas dzielenia. Sposób pisemnego dzielenia, którego się nauczysz, stosowany jest w wielu krajach świata, ale nie we wszystkich.

Przykład 1

25:7=3 r 4

R1KVTyQHo3ejE1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1
R1R6gHFPCgCdr1
Wykonaj dzielenie i uzupełnij. 16:3=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnij·Tu uzupełnij+Tu uzupełnij=Tu uzupełnij 37:5=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnij·Tu uzupełnij+Tu uzupełnij=Tu uzupełnij 59:7=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnij·Tu uzupełnij+Tu uzupełnij=Tu uzupełnij 77:8=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij, ponieważ Tu uzupełnij·Tu uzupełnij+Tu uzupełnij=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R1GAGQpfhsUk7
Wykonaj dzielenie i uzupełnij luki. 59:7=Tu uzupełnij r , ponieważ 8·Tu uzupełnij+3=Tu uzupełnij 77:4=Tu uzupełnij r , ponieważ 4· Tu uzupełnij+1=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 2
25:7=3 r 4,

ponieważ

3·7+4=25
R1Ew5Kl5g6gpr1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

W puste kratki na ilustracjach wpisz brakujące liczby, tak aby otrzymane działania były prawdziwe.

  1. 16:3=5 r 1

    ROjuOXQDMEDpm
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    ponieważ 5·3+1=16

  2. 37:5=7 r 2

    RczPc9busRZ7Q
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    ponieważ 7·5+2=37

  3. 59:7=8 r 3

    R1ZfmVVTlGYoh
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    ponieważ 8·7+3=59

  4. 77:8=9 r 5

    RGbKuUGVBx5pY
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    ponieważ 9·8+5=77

W puste kratki wpisz brakujące liczby, tak aby otrzymane działania były prawdziwe.

  1. 16:3=5 r 1

    RyGCbAdV5xZYu
    zapis pisemny wierszami wiersz wyniku5wiersz działania głównego16:3wiersz z wynikiem całkowitym dzielenia liczb działania głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbąTu uzupełnijdzielna odjąć liczba całkowita z dzielenia, czyli reszta z dzielenia1
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    ponieważ 5·3+1=16

  2. 37:5=7 r 2

    R1CideUgcKAGQ
    zapis pisemny wierszami wiersz wyniku7wiersz działania głównego37:5liczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbąTu uzupełnijdzielna odjąć liczba całkowita, czyli reszta z dzielenia2
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    ponieważ 7·5+2=37

  3. 59:7=8 r 3

    RhIyeAgkKfeYy
    zapis pisemny wierszami wiersz wyniku8wiersz działania głównego59:7liczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbąTu uzupełnijreszta z dzielenia3
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    ponieważ 8·7+3=59

  4. 77:8=9 r 5

    RyfudCy7CjB9b
    zapis pisemny wierszami wiersz wyniku9wiersz działania głównego77:8liczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbąTu uzupełnijreszta z dzielenia5
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    ponieważ 9·8+5=77

2
Ćwiczenie 4

W puste kratki na ilustracjach wpisz brakujące liczby, tak aby otrzymane działania były prawdziwe.

  1. RytnG01Bn3bD9
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  2. RP6pelvAPb8B7
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  3. RWdCvc3vFfEBF
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  4. RbKzT39f78m2z
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  5. Ri6RxAKq6Kztx
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

W puste kratki wpisz brakujące liczby, tak aby otrzymane działania były prawdziwe.

1.

R9GTGlrkqsJZ4
19:5=Tu uzupełnij r.Tu uzupełnij, ponieważ

Sprawdzenie sposobem pisemnym.

RuZ3ItyeGXNVR
wiersz wynikuTu uzupełnij
wiersz działania głównegoTu uzupełnij
liczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbąTu uzupełnij
reszta z dzieleniaTu uzupełnij

2.

R1SWqakMJemts
37:5=Tu uzupełnij r.Tu uzupełnij, ponieważ 4·Tu uzupełnij+Tu uzupełnij=Tu uzupełnij

Sprawdzenie sposobem pisemnym.

R19hd6EZKityX
wiersz wynikuTu uzupełnij
wiersz działania głównegoTu uzupełnij
liczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbąTu uzupełnij
reszta z dzieleniaTu uzupełnij

3.

R14OragGBJyif
56:6=Tu uzupełnij r.Tu uzupełnij, ponieważ 8·Tu uzupełnij+Tu uzupełnij=Tu uzupełnij

Sprawdzenie sposobem pisemnym.

R1NA0PRjPhzZb
wiersz wynikuTu uzupełnij
wiersz działania głównegoTu uzupełnij
liczba całkowita z dzielenia głównego: uzupełnij dwucyfrową liczbąTu uzupełnij
reszta z dzieleniaTu uzupełnij
Przykład 3
RUFMgkZuPNgVA1
Animacja przedstawia kolejne etapy dzielenia pisemnego przez liczbę jednocyfrową.
Przykład 4
R1c9XVMpnSjnB1
Animacja przedstawia kolejne etapy dzielenia pisemnego przez liczbę jednocyfrową.
Ważne!

Jeżeli w dzieleniu sposobem pisemnym, w wyniku odejmowania, otrzymamy zero, to na ogół go nie zapisujemy. Często zamiast zera wpisuje się znak =. Spójrz, jak może wyglądać zapis.

RdtDXl5ghXsIe1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5

W puste kratki na ilustracjach wpisz brakujące liczby, tak aby otrzymane działania były prawdziwe.

  1. R32QBEgqjA2hd
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  2. RKz6P9tDPiZWc
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  3. R3CLbpWlED1qO
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  4. RGdKTVS99H4CS
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

R23LeqFQUdfry
Wykonaj działania sposobem pisemnym, a następnie połącz je z odpowiednimi wynikami. 59:3= Możliwe odpowiedzi: 1. 32 r 1, 2. 19 r 2, 3. 20 r 1, 4. 18 r 4 61:3= Możliwe odpowiedzi: 1. 32 r 1, 2. 19 r 2, 3. 20 r 1, 4. 18 r 4 97:3= Możliwe odpowiedzi: 1. 32 r 1, 2. 19 r 2, 3. 20 r 1, 4. 18 r 4 94:5= Możliwe odpowiedzi: 1. 32 r 1, 2. 19 r 2, 3. 20 r 1, 4. 18 r 4
2
Ćwiczenie 6
RdarHUbyytcYc2
Wykonaj dzielenie i uzupełnij puste luki. 86:2=  Tu uzupełnij r  Tu uzupełnij 48:4=  Tu uzupełnij r  Tu uzupełnij 57:5=  Tu uzupełnij r  Tu uzupełnij 74:7=  Tu uzupełnij r  Tu uzupełnij 43:2=  Tu uzupełnij r  Tu uzupełnij 54:3=  Tu uzupełnij r  Tu uzupełnij 69:4=  Tu uzupełnij r  Tu uzupełnij 73:5=  Tu uzupełnij r  Tu uzupełnij 57:2=  Tu uzupełnij r  Tu uzupełnij 64:3=  Tu uzupełnij r  Tu uzupełnij 74:3=  Tu uzupełnij r  Tu uzupełnij 97:3=  Tu uzupełnij r  Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 5
Rj4XmCleQcj9j1
Animacja przedstawia kolejne etapy dzielenia pisemnego przez liczbę jednocyfrową.
Przykład 6

Sposobem pisemnym obliczamy iloraz 243:9.

R1CUoQmCKG5Pc1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Ponieważ 27·9=243.

21
Ćwiczenie 7

W puste kratki na ilustracjach wpisz brakujące liczby, tak aby otrzymane działania były prawdziwe.

  1. R13EL5pVKIXUv
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  2. R1XmW65x9WgLp
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  3. RnOEtGihg2Rpz
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

  4. R18z2UzHyDT3s
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

R8KukdGMbVzNd
  1. 237:5=Tu uzupełnij r.Tu uzupełnij, ponieważ 47·Tu uzupełnij+Tu uzupełnij=Tu uzupełnij. Podczas wykonywania dzielenie sposobem pisemnym w pierwszym wierszu pod wynikiem wpisujemy liczbę Tu uzupełnij.
  2. 382:8=Tu uzupełnij r.Tu uzupełnij, ponieważ 47·Tu uzupełnij+Tu uzupełnij=Tu uzupełnij. Podczas wykonywania dzielenie sposobem pisemnym w drugim wierszu pod wynikiem wpisujemy liczbę Tu uzupełnij.
  3. 648:5=Tu uzupełnij r.Tu uzupełnij, ponieważ 129·Tu uzupełnij+Tu uzupełnij=Tu uzupełnij. Podczas wykonywania dzielenie sposobem pisemnym w pierwszym wierszu pod wynikiem wpisujemy liczbę Tu uzupełnij.
  4. 725:3=Tu uzupełnij r.Tu uzupełnij, ponieważ 241·Tu uzupełnij+Tu uzupełnij=Tu uzupełnij
2
Ćwiczenie 8
R11a23po1CbTP1
Wykonaj dzielenie i uzupełnij luki. 232:7=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij 387:3=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij 433:5=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij 444:3=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij 529:6=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij 789:4=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij 798:4=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij 670:4=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij 708:9=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij 500:3=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij 499:7=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij 555:2=Tu uzupełnij r Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 7

Sposób zapisywania kolejnych obliczeń jest taki sam jak przy mniejszych dzielnych, tylko zapis się nieco wydłuży.

R1YpuMtOQtXcY1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Wykonaj dzielenie. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową odpowiedź.

RrDw6GhN29ksc
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RoU5q3HeHCwqT3
Oblicz. Wynik wpisz w pustą lukę.
3 480:5= 1. 8 953, 2. 1826, 3. 696, 4. 1024, 5. 1, 6. 2753, 7. 37 037, 8. 125 000, 9. 6 873, 10. 6, 11. 2101, 12. 603, 13. 826, 14. 11809:3= 1. 8 953, 2. 1826, 3. 696, 4. 1024, 5. 1, 6. 2753, 7. 37 037, 8. 125 000, 9. 6 873, 10. 6, 11. 2101, 12. 603, 13. 826, 14. 18 192:8= 1. 8 953, 2. 1826, 3. 696, 4. 1024, 5. 1, 6. 2753, 7. 37 037, 8. 125 000, 9. 6 873, 10. 6, 11. 2101, 12. 603, 13. 826, 14. 124 777:9= 1. 8 953, 2. 1826, 3. 696, 4. 1024, 5. 1, 6. 2753, 7. 37 037, 8. 125 000, 9. 6 873, 10. 6, 11. 2101, 12. 603, 13. 826, 14. 110 505:5= 1. 8 953, 2. 1826, 3. 696, 4. 1024, 5. 1, 6. 2753, 7. 37 037, 8. 125 000, 9. 6 873, 10. 6, 11. 2101, 12. 603, 13. 826, 14. 135 812:4= 1. 8 953, 2. 1826, 3. 696, 4. 1024, 5. 1, 6. 2753, 7. 37 037, 8. 125 000, 9. 6 873, 10. 6, 11. 2101, 12. 603, 13. 826, 14. 1111 111:3= 1. 8 953, 2. 1826, 3. 696, 4. 1024, 5. 1, 6. 2753, 7. 37 037, 8. 125 000, 9. 6 873, 10. 6, 11. 2101, 12. 603, 13. 826, 14. 1 3 653:2= 1. 8 953, 2. 1826, 3. 696, 4. 1024, 5. 1, 6. 2753, 7. 37 037, 8. 125 000, 9. 6 873, 10. 6, 11. 2101, 12. 603, 13. 826, 14. 1 r 1. 8 953, 2. 1826, 3. 696, 4. 1024, 5. 1, 6. 2753, 7. 37 037, 8. 125 000, 9. 6 873, 10. 6, 11. 2101, 12. 603, 13. 826, 14. 1 5 788:7= 1. 8 953, 2. 1826, 3. 696, 4. 1024, 5. 1, 6. 2753, 7. 37 037, 8. 125 000, 9. 6 873, 10. 6, 11. 2101, 12. 603, 13. 826, 14. 1 r 1. 8 953, 2. 1826, 3. 696, 4. 1024, 5. 1, 6. 2753, 7. 37 037, 8. 125 000, 9. 6 873, 10. 6, 11. 2101, 12. 603, 13. 826, 14. 1 41 239:6= 1. 8 953, 2. 1826, 3. 696, 4. 1024, 5. 1, 6. 2753, 7. 37 037, 8. 125 000, 9. 6 873, 10. 6, 11. 2101, 12. 603, 13. 826, 14. 1 r 1. 8 953, 2. 1826, 3. 696, 4. 1024, 5. 1, 6. 2753, 7. 37 037, 8. 125 000, 9. 6 873, 10. 6, 11. 2101, 12. 603, 13. 826, 14. 1 1 000 000:8= 1. 8 953, 2. 1826, 3. 696, 4. 1024, 5. 1, 6. 2753, 7. 37 037, 8. 125 000, 9. 6 873, 10. 6, 11. 2101, 12. 603, 13. 826, 14. 1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.