Dzielenie sposobem pisemnym przez liczby dwucyfrowe
Dzielenie sposobem pisemnym przez liczby dwucyfrowe
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna pojęcie ilorazu, dzielnej, dzielnika.
Uczeń zna algorytm dzielenia sposobem pisemnym przez liczby dwucyfrowe.
Uczeń wie, jakie pytania zadajemy przy porównywaniu ilorazowym.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi dzielić sposobem pisemnym przez liczby dwucyfrowe.
Uczeń potrafi sprawdzić poprawność wykonanego dzielenia.
Uczeń rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem dzielenia pisemnego przez liczby dwucyfrowe.
b) Postawy
Uczeń współpracuje w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Metody
metoda czynnościowa
Formy
praca z całą klasą
praca w grupach dwuosobowych
praca indywidualna
3. Środki dydaktyczne
plansza z działaniem dzielenia pisemnego
kartki z zadaniami
karteczki z „plusami”
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
N – nauczyciel, U – uczniowie
N – Odwołuje się do lekcji o liczbach na osi liczbowej i pyta, kto pamięta, ile jest liczb jednocyfrowych, a ile dwucyfrowych
U – Podają przykłady liczb, wymieniają najmniejszą i największą z każdego zbioru.
N – Informuje, że celem lekcji będzie zdobycie umiejętności dzielenia pisemnego przez liczby dwucyfrowe.
U – Zapisują temat lekcji: „Dzielenie sposobem pisemnym przez liczby dwucyfrowe”.
b) Faza realizacyjna
N – Pokazuje planszę z działaniem dzielenia pisemnego 375 : 15.
U – Analizują, wykonują działanie w zeszycie. Sprawdzają, mnożąc pisemnie.
N – Poleca wykonać dzielenie 324 przez 12.
U – Wykonują obliczenia ze sprawdzeniem.
N – Informuje, że przewidywany koszt wycieczki całej klasy do Wieliczki wynosi 1248 zł. Jak obliczyć koszt wycieczki dla jednego ucznia w klasie?
U – Wykonują dzielenie 1248 : 24 ze sprawdzeniem.
N – Podaje, że przewidywany koszt wyjazdu całej klasy na tygodniowy obóz w góry wynosi 7416 zł. Poleca obliczyć koszt wyjazdu dla jednego ucznia.
U – Wykonują działanie dzielenia przez 24, zwracając uwagę na środkowe zero w ilorazie.
N – Opisuje sytuację: W październiku pan Kowalski dostał 1720 zł wypłaty, a za abonament telefoniczny zapłacił 20 razy mniej niż wyniosła jego wypłata. Ile złotych zapłacił pan Kowalski za telefon w październiku?
U – Przypominają sobie o opuszczaniu zer przy dzieleniu przez 10. Analogicznie skreślają zera przy dzieleniu przez 20.
N – Rozdaje na każdą ławkę kartki z zadaniami (załącznik 1) i poleca rozwiązać zadania.
U – Rozwiązują zadania, konsultują wyniki.
c) Faza podsumowująca
N – Losowo rozdaje kartki z liczbami trzy- i czterocyfrowymi zakończonymi zerami. Prosi o podanie liczb 10 i 20 razy mniejszych.
N – Ocenia pracę uczniów na lekcji. Zadaje pracę domową. Każdego, kto umie dzielić pisemnie przez liczbę dwucyfrową i będzie umiał samodzielnie odrobić pracę domową, prosi o przypięcie na tablicy korkowej karteczki ze swoim imieniem.
5. Bibliografia
H. Lewicka, E. Rosłon, Matematyka wokół nas. Podręcznik dla klasy czwartej, WSiP, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
1. Kierowca przejechał 675 kilometrów, pokonując średnio w ciągu godziny 75 km . Oblicz, w jakim czasie kierowca pokonał tę trasę.
2. W jednej bombonierce mieści się 25 czekoladek. Ile opakowań trzeba przygotować do zapakowania 1 950 czekoladek?
3. Odbiornik telewizyjny kosztuje 1 599 zł. Przy zakupie na raty doliczona zostanie do ceny kwota 300 zł. Oblicz wysokość miesięcznej raty, przy spłacie odbiornika w ciągu jednego roku kalendarzowego.
4. Uczniowie klasy czwartej wpłacili w jednym miesiącu 242 zł do SKO. Ile złotych średnio wpłacił każdy z 22 uczniów należących do SKO? Jak zmieniłaby się średnia, gdyby dwóch uczniów nienależących początkowo do kasy wpłaciło w tym samym miesiącu 46 zł?
b) Karta pracy dla uczniów pracujących w szybkim tempie
Problem str. 120 z podręcznika.
b) Zadanie domowe
Zadania 3, 6 str. 119 oraz 12, 15 str. 122.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji matematyki „Dzielenie sposobem pisemnym przez liczby dwucyfrowe” z działu „Rozszerzenie zakresu liczbowego” jest przeznaczony do realizacji w klasie czwartej szkoły podstawowej, pracującej z podręcznikiem H. Lewickiej i E. Rosłon Matematyka wokół nas.
Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania i przerobienia przykładów z matematycznej czytanki zamieszczonej przed zadaniami.
W trakcie lekcji stosujemy ocenianie cząstkowe, wręczając uczniom karteczki z „plusem”. Dziesięć karteczek uczeń może wymienić na ocenę bardzo dobrą.