Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dzielenie z resztą

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • tabliczkę mnożenia i dzielenia,

  • metodę wykonania dzielenia z resztą,

  • sposób zapisu wyniku dzielenia z resztą,

  • sposób sprawdzenia poprawności wykonania działania.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wykonać dzielenie z resztą,

  • poprawnie zapisać wynik dzielenia z resztą,,

  • potrafi sprawdzić poprawność wykonania działania.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenie, praca z tekstem, praca całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Praca zbiorowa, Matematyka 2001, podręcznik dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.

Praca zbiorowa, Matematyka 2001 zeszyt ćwiczeń dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.

4. Przebieg lekcji

  1. Uczniowie otwierają podręczniki na str.86. i wskazany uczeń czyta tekst nad obrazkiem.

  2. Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające zrozumienie tekstu.

  3. Kolejny uczeń czyta pytania pod tekstem i zgłaszający się uczniowie na nie odpowiadają.

  4. Uczniowie zapisują w zeszytach temat lekcji i samodzielnie czytają treść zad.1.str.87.

  5. Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające zrozumienie tekstu.

  6. Wskazani przez nauczyciela uczniowie czytają kolejne pytania i odpowiadają na nie. Pozostali uczniowie odpowiedzi zapisują w zeszycie.

  7. Uczniowie samodzielnie rozwiązują zad.5. str.87. Następnie wskazani przez nauczyciela odczytują swoje odpowiedzi.

  8. Nauczyciel działanie obrazujące sytuację przedstawioną w podpunkcie 5b zapisuje na tablicy. Tym samym pokazuje uczniom jak zapisuje się wynik dzielenia z resztą oraz jak wykonać sprawdzenie poprawności działania.

dzielna dzielnik iloraz

100:12=8reszta4,bo812+4=96+4=100

W skrócie można zapisać: 100:12=8r4

  1. Uczniowie w zeszytach rozwiązują przykłady z zad.2. str. 87. Dla sprawdzenia wskazani uczniowie wykonują obliczenia ze sprawdzeniem na tablicy.

  2. Uczniowie rozwiązują zad.3. str. 87. Kolejni uczniowie odczytują jakimi liczbami uzupełnili zaznaczone miejsca.

  3. Nauczyciel podaje zadanie domowe.

5. Bibliografia

Praca zbiorowa, Matematyka 2001, podręcznik dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.

Praca zbiorowa, Matematyka 2001 zeszyt ćwiczeń dla 4 klasy szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2005.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Zeszyt ćwiczeń:

  • ćw. A1, A2. str.62,

  • ćw. B1. str.63 – dla chętnych.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

  1. Nauczyciel zwraca uwagę, aby odpowiedzi w zad.1 i 5 uczniowie pisali pełnymi zdaniami.

  2. Do każdego przykładu zarówno w zad.2. jak i zad.3. uczniowie wykonują sprawdzenie.

R1NrvzOjLnP7t

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 109.40 KB w języku polskim
RLI0qw7IGVLP1

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim