O chlebie naszym powszednim - motyw chleba w kulturze i języku polskimWiększość z nas jada chleb codziennie. Podświadomie staramy się nie dopuścić do tego, aby się marnował i był wyrzucany na śmietnik. Zapewne widzieliśmy, jak niektórzy całują go
z uszanowaniem albo czynią na nim znak krzyża. Modląc się, prosimy o nasz chleb powszedni. Parę nowożeńców witamy chlebem i solą. Zaś dożynek nie możemy sobie wyobrazić bez okazałych bochnów chleba. Wszystkie te zachowania wynikają
z symbolicznej roli chleba utrwalonej w wierzeniach, przekonaniach, obrzędach i zwyczajach, dziś w większości zapomnianych, ale składających się na nasze dziedzictwo kulturowe. […]Chleb podobnie jak wiele innych przedmiotów czy zjawisk miał swoje miejsce w świecie prostego człowieka, który przypisywał mu swoiste znaczenia, wartości i funkcje. […]
To najprostsze i najważniejsze pożywienie człowieka traktowano jako dar bogów i ich ciało. Sądzono, że jedząc je, można komunikować się z bóstwem i uczestniczyć w jego potędze. […]
[…] chleb symbolizował najwyższą wartość, jaką jest życie.
[… ] Służył m.in. do komunikowania się z krainą zmarłych. Podczas Zaduszek przynoszono go na cmentarz jako ofiarę dla dusz przodków. Chleb był również eksponowany w obrzędach pogrzebowych. Odgrywał istotną rolę w przygotowaniu duszy
do ostatecznej podróży. Rozpowszechnione było przekonanie, że w zaświaty można przedostać się, wchodząc po drabinie, której szczeble zrobione są z bochenków chleba.[…] Bochenek chleba odgrywał jedną z głównych ról
w obrzędowości weselnej. Pojawiał się przy swatachswatach, zaręczynach, błogosławieństwie udzielanym młodej parze, wyjeździe do kościoła oraz wejściu do nowego, wspólnego domu. […]- Chleb spełniał funkcję magiczną jako element wielu wróżb, szczególnie dotyczących urodzaju, zdrowia i długości życia domowników. Zwracano uwagę na każde pęknięcie lub zdeformowanie pieczonego chleba i interpretowano je jako znak zapowiadający najbliższą przyszłość. Najbardziej rozpowszechnione były wróżby wigilijne i andrzejkowe.
- Chleb miał chronić i gwarantować bezpieczeństwo. Przed postawieniem domu w jego narożnikach układano kawałki chleba, pierwszą wnoszoną do izby rzeczą podczas przeprowadzki był bochenek chleba. Narzędzia służące do jego wypieku miały chronić przed gradem i piorunem. Wierzono, że poświęcony chleb zwiększa mleczność bydła, zabezpiecza ludzi przed bólem gardła, a zboże siewne - przed atakiem gryzoni.
- Chleb to także symbol wspólnoty i ważny element społecznej solidarności, najbardziej czytelny w geście dzielenia się chlebem lub opłatkiem.
- Właściwości chleba i przypisywane mu cechy sprawiały, że miał szerokie zastosowanie w lecznictwie, np. przy odczynianiu urokówuroków, przy suchotach, chorobach skórnych rąk, bólach głowy, oczu, zębów: 'Kto cierpi na zęby, niech jada ten chleb, który myszy nadgryzły, a nie będą go zęby bolały ani próchniały'. […]
[…] Szczególny status chleba można więc zauważyć m.in.
w rozpowszechnionych powiedzeniach i przysłowiach z członem chleb. […]Chleb oznacza życie bez głodu, stanowi podstawę ludzkiej fizycznej egzystencji. Bardzo czytelne jest to np. w przysłowiu Chleb i woda - nie ma głoda. Chleb, często w połączeniu z wodą, stał się synonimem życia skromnego, w niedostatku. Jest również tym, co umożliwia przeżycie w warunkach niewoli, np. (żyć)
o chlebie i wodzie, o suchym chlebie. […] Czasami, kiedy jesteśmy bardzo głodni, używamy określenia skórka (od) chleba, mając na myśli cokolwiek do jedzenia, co zaspokoi nasze łaknienie. Natomiast gdy ktoś grymasi, mówimy żartobliwie, że go chleb
w zęby kłuje. Obrazowe dzielić się z kimś ostatnim kawałkiem chleba stanowi metaforę wyrzeczenia się czegoś ważnego dla dobra innych. (Żartobliwe) powiedzenie głodnemu chleb na myśli stosuje się zazwyczaj jako komentarz czyjegoś postępowania: ktoś zachowuje się tak, jakby pragnął tego, o czym mowa. Ludowy zwyczaj gościnnego witania przybyszy zawarty jest
w wyrażeniu przyjmować kogoś chlebem i solą.
Przysłowie mówi: 'Jak chlebem powszednim dzielimy się w zgodzie, tak dobrymi słowami dzielmy się na co dzień'.
Czy znasz przykłady realizacji tego nakazu w polskich tradycjach? Opisz jedną z nich poniżej lub w zeszycie.
Zapoznaj się z nagraniem recytacji wiersza Anny Kamieńskiej Kamienny chleb lub przeczytaj zamieszczony poniżej utwór, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Kamienny chlebNa oknie bochen chleba leżał napoczęty,
Na liściu kapuścianym, pulchny i pęknięty.Szedł drogą głodny. Staje. Prosi gospodyni:
'Dajcie mi kromkę, kromka ubytku nie czyni.Jestem głodny, od wczoraj bez chleba i wody'.
'A cóż to, czy chleb piekę dla czyjej wygody?Nie dam wam, ani myślę dla was wstawać z ławy! –
FuknęłaFuknęła gospodyni. – Poszedł, jaki żwawyżwawy!'Za chwilę sama sobie chleb ukroić wstaje,
Ale nóż w chleb nie wchodzi, krajać się nie daje.Na oknie zamiast chleba zwykły kamień leży,
Choć jeszcze wczoraj ciasto rozczyniała w dzieżydzieży.
Określ, kim może być podmiot liryczny w wierszu Anny Kamieńskiej. Zapisz swoje wnioski poniżej.
Opisz zachowanie gospodyni, bohaterki wiersza, wobec głodnego gościa.
Zapisz cechy, które określają charakter gospodyni. Uzasadnij swój wybór.
Napisz, jaką nauczkę otrzymała gospodyni. Zapisz odpowiedź poniżej lub w zeszycie.
Zapisz swoje skojarzenia ze słowem 'chleb'. W odpowiedzi pomogą ci pytania: Jaki może być chleb? Jakie tradycje są z nim związane? Czego może być symbolem?
Jak sądzisz, dlaczego warto się dzielić z innymi? Podaj trzy powody, które uznajesz za słuszne.
Razem z kolegami i koleżankami z klasy dokonaj adaptacji teatralnej wiersza „Kamienny chleb”. Stwórzcie scenkę dramatyczną, napiszcie dialogi, przygotujcie rekwizyty i dekoracje. Zaprezentujcie efekty waszej pracy całej klasie.
Czy znasz akcje charytatywne polegające na dzieleniu się żywnością? Kogo i jak można w ten sposób wesprzeć? Jeśli nie znasz takich akcji, poszukaj w dostępnych źródłach wiadomości na ich temat.
Zapisz swoje skojarzenia ze słowem „chleb”.