Wirtualny spacer po muzeum... i ... fantastyczna wyobraźnia Vincenta van Gogha
RAYvM39pX0iAJ
Pejzaż górski. W centrum obrazu trzy budynki o stromych dachach, przed nimi dwie młode brzozy. Po lewej stronie, na zboczu stoi baca, który pilnuje pasących się owiec. W oddali widać kolorowo ubrane kobiety zajęte pracą w polu. Za budynkami widać zalesione wzgórza i kilka drzew pokrytych brązowymi liśćmi. Na prawo od zabudowań przez pole biegnie ścieżka, idzie po niej mężczyzna, obok koń ciągnie drzewo. Ścieżka prowadzi do małego domku usytuowanego na dalszym planie. W oddali widać kolejne domy i gospodarstwa.
Pejzaż górski. W centrum obrazu trzy budynki o stromych dachach, przed nimi dwie młode brzozy. Po lewej stronie, na zboczu stoi baca, który pilnuje pasących się owiec. W oddali widać kolorowo ubrane kobiety zajęte pracą w polu. Za budynkami widać zalesione wzgórza i kilka drzew pokrytych brązowymi liśćmi. Na prawo od zabudowań przez pole biegnie ścieżka, idzie po niej mężczyzna, obok koń ciągnie drzewo. Ścieżka prowadzi do małego domku usytuowanego na dalszym planie. W oddali widać kolejne domy i gospodarstwa.
Opis dzieła sztuki
Pogodne życie
Źródło: Rafał Malczewski, 1927, olej na sklejce, domena publiczna.
Warto wiedzieć!
Dzieło malarskie jest efektem artystycznego odzwierciedlenia rzeczywistości, inaczej mówiąc, przedstawia świat widziany oczami artysty. Obcowanie ze sztuką daje nam możliwość zatrzymania się i refleksji nad otaczającym nas światem. Przyglądając się pogodnym pejzażom, scenom rodzajowym, dostojnym portretom doświadczamy emocji. Jedne dzieła poruszają nas, inne nie robią na nas żadnego wrażenia. Niezależnie jednak od tematyki obrazu, warto znać i posługiwać się terminami dotyczącymi jego opisu.
Opisobrazu to specyficzna odmiana tekstu. Za pomocą słów prezentowana jest zawartość dzieła malarskiego, a następnie przedstawiana jego interpretacja.
Ważne!
Autor opisu powinien uwzględnić to, co obraz przedstawia (tematobrazu) oraz to, w jaki sposób malarz utrwalił swoją wizję rzeczywistości (formadzieła), zaś opis elementów obrazu powinien stanowić punkt wyjścia do jego interpretacji.
Ćwiczenie 1
R1UW16x01JQEE
Zadanie interaktywne polegające na ułożeniu z 12 kwadratów obrazu Pogodne życie Rafała Malczewskiego. Po ułożeniu wygląda następująco: Pejzaż górski. W centrum obrazu trzy budynki o stromych dachach, przed nimi dwie młode brzozy. Po lewej stronie, na zboczu, stoi baca, który pilnuje pasących się owiec. W oddali widać kolorowo ubrane kobiety zajęte pracą w polu. Za budynkami widać zalesione wzgórza i kilka drzew pokrytych brązowymi liśćmi. Na prawo od zabudowań przez pole biegnie ścieżka, idzie po niej mężczyzna, obok koń ciągnie drzewo. Ścieżka prowadzi do małego domku usytuowanego na dalszym planie. W oddali widać kolejne domy i gospodarstwa.
Zadanie interaktywne polegające na ułożeniu z 12 kwadratów obrazu Pogodne życie Rafała Malczewskiego. Po ułożeniu wygląda następująco: Pejzaż górski. W centrum obrazu trzy budynki o stromych dachach, przed nimi dwie młode brzozy. Po lewej stronie, na zboczu, stoi baca, który pilnuje pasących się owiec. W oddali widać kolorowo ubrane kobiety zajęte pracą w polu. Za budynkami widać zalesione wzgórza i kilka drzew pokrytych brązowymi liśćmi. Na prawo od zabudowań przez pole biegnie ścieżka, idzie po niej mężczyzna, obok koń ciągnie drzewo. Ścieżka prowadzi do małego domku usytuowanego na dalszym planie. W oddali widać kolejne domy i gospodarstwa.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1TgPLNP9L5eS
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich odpowiedników z kolumny prawej.
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich odpowiedników z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RiZeoumWMQ4bK
Rysunek uśmiechniętej dziecięcej głowy. Ma przymknięte oczy i otwarte usta, przy których jest dymek z następującą treścią: Zapamiętaj! Analiza obrazu wymaga: wyjaśnienia, w jaki sposób malarz przedstawiał temat obrazu, opisania wyglądu, zachowania postaci oraz innych elementów przedstawionych na obrazie, określenia emocji, które w odbiorcy wywołuje dzieło.
Analiza obrazu
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Dokonaj analizy obrazu Pogodne życie, wykonując poniższe ćwiczenia.
1
Ćwiczenie 2
Nazwij porę roku oraz elementy krajobrazu ukazane na obrazie Pogodne życie. Uzasadnij swoją odpowiedź.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na czynności wykonywane przez ludzi. Przypomnij sobie, co musi pojawić się na obrazie, aby można było mówić, że przedstawia krajobraz.
Obraz Pogodne życie ukazuje szerokie pola zbóż oraz fragmenty zielonych lasów. Dzieło Rafała Malczewskiego przedstawia lato, ponieważ ukazane na obrazie postaci są w trakcie zbioru plonów z pól.
1
Ćwiczenie 2
Wymień elementy, które powinny pojawić się na obrazie, aby można było mówić, że przedstawia krajobraz.
uzupełnij treść
Przypomnij sobie, czym jest krajobraz.
Na obrazie powinna pojawić się roślinność, np. : lasy, pola, łąki, jeziora, aby można było nazwać dzieło krajobrazem.
1
Ćwiczenie 3
Wskaż oś symetrii obrazu, a następnie wymień elementy umieszczone symetrycznie na obrazie.
uzupełnij treść
Pamiętaj, że oś symetrii to kompozycyjna linia, wzdłuż której organizuje się przestrzeń na obrazie.
Oś symetrii przebiega pionowo przez środek obrazu. Po obu jej stronach umieszczone zostały fragmenty lasu (z zielonymi i czerwonymi liśćmi), żółte pola, a także wiejska chata.
1
Ćwiczenie 3
Omów, w jakich miejscach malarz może umieścić oś symetrii na obrazie.
uzupełnij treść
Pamiętaj, że oś symetrii to kompozycyjna linia, wzdłuż której organizuje się przestrzeń na obrazie. W razie konieczności poszukaj informacji w dostępnych źródłach.
Malarz może umieścić oś symetrii pionowo, poziomo lub skośnie. Przebiega ona najczęściej przez środek obrazu.
1
Ćwiczenie 4
Nazwij rodzaj perspektywy. Wyjaśnij wybór malarza.
uzupełnij treść
Pamiętaj, że wyróżniamy:
perspektywę bocianią (z lotu ptaka), a więc taką, w której malarz ukazuje scenę z pewnej wysokości;
perspektywę żabią, w której oko malarza umieszczone jest poniżej przedstawianej sceny.
Malarz wybrał perspektywę bocianią, dzięki czemu mógł ukazać większy obszar wiejski i zróżnicowanie jego terenu.
1
Ćwiczenie 4
Podaj rodzaje perspektywy, które może zastosować malarz.
uzupełnij treść
Pamiętaj, że perspektywa to sposób ukazania sceny z różnej odległości i pod różnym kątem. W razie konieczności poszukaj informacji w dostępnych źródłach.
Malarz może zastosować perspektywę bocianią (z lotu ptaka) lub żabią.
1
Ćwiczenie 5
Wymień kolory dominujące na obrazie i uzasadnij taki dobór barw.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na kolor, który pojawia się na obrazie najczęściej. Przypomnij, co przedstawia obraz i czy ma to jakiś związek z użytymi przez malarza kolorami.
Na obrazie dominują odcienie żółci, które służą ukazaniu rozległych pól zbóż. Pojawiają się również odcienie zieleni, czerwieni i brązu. Malarz zdecydował się na takie barwy, ponieważ są one najbardziej zbliżone do ukazania krajobrazu wiejskiego podczas żniw.
1
Ćwiczenie 5
Wymień barwy, które najczęściej dominują na obrazie przedstawiającym wieś.
uzupełnij treść
Przypomnij sobie, co znajduje się na wsi.
Na obrazie przedstawiającym wieś mogą dominować odcienie żółci (zboże), zieleni (łąki i lasy), błękitu (niebo, jeziora, rzeki).
Ćwiczenie 6
Zastanów się i napisz, jakie elementy dzieła (obrazu, filmu, utworu muzycznego) tworzą jego nastrój.
R8t9liAMaczCm
Miejsce na notatki
Odpowiedź: Na przykład w filmie za nastrój mogą odpowiadać: muzyka, oświetlenie, montaż.
1
Ćwiczenie 6
Opisz nastrój panujący na obrazie. Wymień elementy, które go tworzą.
uzupełnij treść
Przy opisywaniu nastroju obrazu można posłużyć się pojęciami: radosny, pogodny, błogi, tajemniczy, przygnębiający, smutny. Za elementy obrazu tworzące nastrój można uznać np.: kolorystykę, światło, zachowanie przedstawionych postaci, sposób zestawienia ze sobą świata przyrody i świata ludzi.
Na obrazie panuje nastrój spokojny, pogodny i sielankowy. Tworzą go jasne i ciepłe barwy, sposób ukazania przyrody jako malowniczej, ale i przyjaznej dla mieszkańców.
1
Ćwiczenie 6
Opisz nastrój, jaki może panować na obrazie przedstawiającym krajobraz wiejski.
uzupełnij treść
Przy opisywaniu nastroju obrazu można posłużyć się pojęciami: radosny, pogodny, błogi, tajemniczy, przygnębiający, smutny.
Na obrazie przedstawiającym krajobraz wiejski może panować spokojny, pogodny i sielankowy nastrój.
Ćwiczenie 7
RtPSkNA5GLk4H
Ćwiczenie interaktywne, które polega na przeciągnięciu określeń w ramkach w odpowiednie miejsca na obrazie (Mokra Wieś Władysława Podkowińskiego).
Ćwiczenie interaktywne, które polega na przeciągnięciu określeń w ramkach w odpowiednie miejsca na obrazie (Mokra Wieś Władysława Podkowińskiego).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R17gwiD2LiHma
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
R10has0i7FL2n
tematyka, rodzaj dzieła Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 5, 2. pejzaż, 3. element 1 grupy 3, 4. element 1 grupy 5, 5. element 3 grupy 2, 6. tło, 7. element 2 grupy 5, 8. drugi plan, 9. element 3 grupy 4, 10. element 2 grupy 3, 11. pierwszy plan, 12. scena rodzajowa, 13. portret, 14. element 3 grupy 3, 15. martwa natura, 16. element 1 grupy 2, 17. element 2 grupy 4, 18. element 1 grupy 4, 19. element 2 grupy 2 kompozycja Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 5, 2. pejzaż, 3. element 1 grupy 3, 4. element 1 grupy 5, 5. element 3 grupy 2, 6. tło, 7. element 2 grupy 5, 8. drugi plan, 9. element 3 grupy 4, 10. element 2 grupy 3, 11. pierwszy plan, 12. scena rodzajowa, 13. portret, 14. element 3 grupy 3, 15. martwa natura, 16. element 1 grupy 2, 17. element 2 grupy 4, 18. element 1 grupy 4, 19. element 2 grupy 2 kolorystyka Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 5, 2. pejzaż, 3. element 1 grupy 3, 4. element 1 grupy 5, 5. element 3 grupy 2, 6. tło, 7. element 2 grupy 5, 8. drugi plan, 9. element 3 grupy 4, 10. element 2 grupy 3, 11. pierwszy plan, 12. scena rodzajowa, 13. portret, 14. element 3 grupy 3, 15. martwa natura, 16. element 1 grupy 2, 17. element 2 grupy 4, 18. element 1 grupy 4, 19. element 2 grupy 2 nastrój Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 5, 2. pejzaż, 3. element 1 grupy 3, 4. element 1 grupy 5, 5. element 3 grupy 2, 6. tło, 7. element 2 grupy 5, 8. drugi plan, 9. element 3 grupy 4, 10. element 2 grupy 3, 11. pierwszy plan, 12. scena rodzajowa, 13. portret, 14. element 3 grupy 3, 15. martwa natura, 16. element 1 grupy 2, 17. element 2 grupy 4, 18. element 1 grupy 4, 19. element 2 grupy 2 grupa 5 Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 5, 2. pejzaż, 3. element 1 grupy 3, 4. element 1 grupy 5, 5. element 3 grupy 2, 6. tło, 7. element 2 grupy 5, 8. drugi plan, 9. element 3 grupy 4, 10. element 2 grupy 3, 11. pierwszy plan, 12. scena rodzajowa, 13. portret, 14. element 3 grupy 3, 15. martwa natura, 16. element 1 grupy 2, 17. element 2 grupy 4, 18. element 1 grupy 4, 19. element 2 grupy 2 grupa 2 Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 5, 2. pejzaż, 3. element 1 grupy 3, 4. element 1 grupy 5, 5. element 3 grupy 2, 6. tło, 7. element 2 grupy 5, 8. drugi plan, 9. element 3 grupy 4, 10. element 2 grupy 3, 11. pierwszy plan, 12. scena rodzajowa, 13. portret, 14. element 3 grupy 3, 15. martwa natura, 16. element 1 grupy 2, 17. element 2 grupy 4, 18. element 1 grupy 4, 19. element 2 grupy 2
tematyka, rodzaj dzieła Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 5, 2. pejzaż, 3. element 1 grupy 3, 4. element 1 grupy 5, 5. element 3 grupy 2, 6. tło, 7. element 2 grupy 5, 8. drugi plan, 9. element 3 grupy 4, 10. element 2 grupy 3, 11. pierwszy plan, 12. scena rodzajowa, 13. portret, 14. element 3 grupy 3, 15. martwa natura, 16. element 1 grupy 2, 17. element 2 grupy 4, 18. element 1 grupy 4, 19. element 2 grupy 2 kompozycja Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 5, 2. pejzaż, 3. element 1 grupy 3, 4. element 1 grupy 5, 5. element 3 grupy 2, 6. tło, 7. element 2 grupy 5, 8. drugi plan, 9. element 3 grupy 4, 10. element 2 grupy 3, 11. pierwszy plan, 12. scena rodzajowa, 13. portret, 14. element 3 grupy 3, 15. martwa natura, 16. element 1 grupy 2, 17. element 2 grupy 4, 18. element 1 grupy 4, 19. element 2 grupy 2 kolorystyka Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 5, 2. pejzaż, 3. element 1 grupy 3, 4. element 1 grupy 5, 5. element 3 grupy 2, 6. tło, 7. element 2 grupy 5, 8. drugi plan, 9. element 3 grupy 4, 10. element 2 grupy 3, 11. pierwszy plan, 12. scena rodzajowa, 13. portret, 14. element 3 grupy 3, 15. martwa natura, 16. element 1 grupy 2, 17. element 2 grupy 4, 18. element 1 grupy 4, 19. element 2 grupy 2 nastrój Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 5, 2. pejzaż, 3. element 1 grupy 3, 4. element 1 grupy 5, 5. element 3 grupy 2, 6. tło, 7. element 2 grupy 5, 8. drugi plan, 9. element 3 grupy 4, 10. element 2 grupy 3, 11. pierwszy plan, 12. scena rodzajowa, 13. portret, 14. element 3 grupy 3, 15. martwa natura, 16. element 1 grupy 2, 17. element 2 grupy 4, 18. element 1 grupy 4, 19. element 2 grupy 2 grupa 5 Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 5, 2. pejzaż, 3. element 1 grupy 3, 4. element 1 grupy 5, 5. element 3 grupy 2, 6. tło, 7. element 2 grupy 5, 8. drugi plan, 9. element 3 grupy 4, 10. element 2 grupy 3, 11. pierwszy plan, 12. scena rodzajowa, 13. portret, 14. element 3 grupy 3, 15. martwa natura, 16. element 1 grupy 2, 17. element 2 grupy 4, 18. element 1 grupy 4, 19. element 2 grupy 2 grupa 2 Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 grupy 5, 2. pejzaż, 3. element 1 grupy 3, 4. element 1 grupy 5, 5. element 3 grupy 2, 6. tło, 7. element 2 grupy 5, 8. drugi plan, 9. element 3 grupy 4, 10. element 2 grupy 3, 11. pierwszy plan, 12. scena rodzajowa, 13. portret, 14. element 3 grupy 3, 15. martwa natura, 16. element 1 grupy 2, 17. element 2 grupy 4, 18. element 1 grupy 4, 19. element 2 grupy 2
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9
RFU4EGF7mzVH3
Miejsce na notatki
Skorzystaj ze słownika wyrazów bliskoznacznych.
Przykłady:
w tle: w głębi, na horyzoncie, w oddali,
obok: przy, w pobliżu, w niewielkiej odległości,
w centrum: pośrodku, na wprost, centralnie,
namalował: ukazał, uwiecznił, zobrazował,
niżej: pod, poniżej, pod spodem, na dole,
na drugim planie: tuż za, nieco dalej, dalszoplanowo.
Sprawdź, czy umiesz!
Ćwiczenie 10
R11mOfRCqEMBf
wyszedł spod pędzla Możliwe odpowiedzi: 1. element 5 prawy, 2. element 2 prawy, 3. element 1 prawy, 4. element 4 prawy, 5. element 3 prawy coś zeszło na drugi plan Możliwe odpowiedzi: 1. element 5 prawy, 2. element 2 prawy, 3. element 1 prawy, 4. element 4 prawy, 5. element 3 prawy sztuka dla sztuki Możliwe odpowiedzi: 1. element 5 prawy, 2. element 2 prawy, 3. element 1 prawy, 4. element 4 prawy, 5. element 3 prawy jeleń na rykowisku Możliwe odpowiedzi: 1. element 5 prawy, 2. element 2 prawy, 3. element 1 prawy, 4. element 4 prawy, 5. element 3 prawy element 5 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. element 5 prawy, 2. element 2 prawy, 3. element 1 prawy, 4. element 4 prawy, 5. element 3 prawy
wyszedł spod pędzla Możliwe odpowiedzi: 1. element 5 prawy, 2. element 2 prawy, 3. element 1 prawy, 4. element 4 prawy, 5. element 3 prawy coś zeszło na drugi plan Możliwe odpowiedzi: 1. element 5 prawy, 2. element 2 prawy, 3. element 1 prawy, 4. element 4 prawy, 5. element 3 prawy sztuka dla sztuki Możliwe odpowiedzi: 1. element 5 prawy, 2. element 2 prawy, 3. element 1 prawy, 4. element 4 prawy, 5. element 3 prawy jeleń na rykowisku Możliwe odpowiedzi: 1. element 5 prawy, 2. element 2 prawy, 3. element 1 prawy, 4. element 4 prawy, 5. element 3 prawy element 5 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. element 5 prawy, 2. element 2 prawy, 3. element 1 prawy, 4. element 4 prawy, 5. element 3 prawy