Autor/autorka

Dorota Bujanowska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa II

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody

3. Temat zajęć

Dzień Królowej Nauk- Czy tylko matematyk korzysta z matematyki?

4. Czas trwania zajęć

135 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Inspiracją do zaplanowania w/w zajęcia stała się m.in. realizacja projektu edukacyjnego Uniwersytetu Dzieci pod tytułem „Matematyka - kto w pracy liczy, mierzy i waży?”. Ponadto w klasie II dodatkowo jest realizowana w tygodniu godzina zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia matematyczne. Projekt pokazuje uczniom, jak wykorzystywać w codziennym życiu wiadomości zdobyte w szkole! Podczas lekcji uczniowie sprawdzą, jak z matematyki korzystają przedstawiciele różnych zawodów, w tym ekspedient. Będą trenować projektowanie, wyobraźnię przestrzenną czy odmierzanie składników. Zobaczą również, jak wygląda praca w różnych profesjach, co pozwoli im zwiększyć świadomość, w jakich dziedzinach chcieliby się rozwijać. Temat zajęć jest zgodny z podstawą programową dla pierwszego etapu kształcenia. Wybrałam go kierując się tematyką projektu oraz obserwacją próby zakupów towarów dokonywane przez niektórych moich uczniów. Dzieci nie zawsze potrafią policzyć jaką kwotą dysponują, co mogą za nią kupić, ile zapłacą za zakupy i jaka będzie reszta. Są to umiejętności, które każdemu przydają się w życiu, więc warto je poćwiczyć. Lekcja omawia podstawowe zagadnienia związane z pieniądzem i jego znaczeniem w codziennym życiu. W trakcie zajęć uczniowie szukają odpowiedzi na pytania : – czy pieniądze są nam potrzebne, -dlaczego ludzie posługują się pieniędzmi, -skąd mają pieniądze? Wykonują zadania i rozwiązują problemy bliskie ich doświadczeniom, nabywają wiedzę dotyczącą funkcji pieniądza, wyglądu i nominałów polskich monet i banknotów, doskonalą umiejętności wykonywania prostych obliczeń pieniężnych, z którymi mogą się spotkać w sytuacjach codziennych, rozwijają umiejętności współpracy w grupie oraz uświadamiają sobie zależność pomiędzy pracą a zarabianiem.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Ćwiczenia interaktywne na materiale obrazkowym zawartym w grach pozwolą na lepsze zrozumienie zagadnienia obliczeń pieniężnych. Do opanowania umiejętności samodzielnego robienia zakupów przyczyni się też opracowany algorytm. postępowania. Wykorzystanie narzędzi TIK jest bardziej interesujące dla uczniów niż tradycyjnie stosowane pomoce dydaktyczne, zwiększa zaangażowanie uczniów w czasie lekcji, pozwala wszystkim uczniom na aktywny udział w zajęciach, uatrakcyjnia je. Stosowane technologie dają uczniom możliwość natychmiastowego sprawdzenia wykonanych zadań oraz poprawienia ewentualnych błędów. Dzięki użyciu TIK lekcja staje się bardziej atrakcyjna. Dla uczniów jest to forma zabawy i dodatkowa motywacja do nauki . To także możliwość wielokrotnego zastosowania tego zadania (nie tylko podczas zajęć z całą klasą, ale też w domu korzystając ponownie ze wskazanych stron internetowych.

7. Cel ogólny zajęć

Kształtowanie umiejętności dokonywania prostych obliczeń pieniężnych w zakresie 100 oraz związanych z  kupowaniem i ważeniem produktów .

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Poznanie historii pieniądza.

  2. Wskazanie siły nabywczej posiadanej kwoty i obliczanie kosztów dokonanych zakupów.

  3. Rozróżnianie nominałów pieniężnych.

  4. Przedstawianie podanej kwoty monetami i  banknotami o różnych nominałach.

  5. Rozpoznawanie i nazywanie różnych rodzajów wag.

  6. Odczytywanie oznaczeń odważników i wagi produktów.

  7. Określanie, co jest cięższe, co jest lżejsze.

  8. Wykonywanie prostych obliczeń pamięciowych na dodawanie w zakresie 100.

  9. Analizowanie treści zadania tekstowego i podanie do niego formuły matematycznej.

  10. Uczestniczenie w zabawach i grach .

  11. Współpraca w zespole podczas nauki i zabawy.

9. Metody i formy pracy

Podczas zajęć wykorzystano metody:
-aktywizująca: wykonywanie ćwiczeń interaktywnych,
-czynnościowa; praktycznego działania,
-problemowa: przedstawianie własnych propozycji wykonania zadania.

Na zajęciach preferowane są następujące formy pracy: indywidualna, grupowa,zbiorowa.

10. Środki dydaktyczne

*Ćwiczenia interaktywne z różnych platform edukacyjnych.
*Materiał z e‑podręcznika.
*Nagrania filmików i piosenki z You Tube.
*Wyznaczona kwota pieniędzy na zrobienie zakupów w sklepie.
Kartoniki z liczbami. Monety.

11. Wymagania w zakresie technologii

Do przeprowadzenia zajęć niezbędny jest komputer lub smartfon dla każdego dziecka. Do wyświetlenia materiałów z You Tube można wykorzystać tablicę interaktywną lub telewizor. Niezbędne jest łącze internetowe.

12. Przebieg zajęć

13. Sposób ewaluacji zajęć

Sposobem ewaluacji zajęć jest:
1. Rozmowa z dziećmi o tym, co się im podobało, a co nie.
Nauczyciel wiesza na tablicy walizkę i kosz. Prosi, aby na kartkach napisały swoją opinię i zawiesiły przy odpowiednich rysunkach.
WALIZKA‑podobało się
KOSZ- nie podobało się
2. Narysuj, jak czułeś się na zajęciach?
Uczniowie otrzymują szablony buziek i  dokonują samodzielnego wyboru.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Warto zaplanować przeprowadzenie takich lub podobnych zajęć z uczniami w trybie stacjonarnym. Niektóre ćwiczenia można także wykorzystać przy nauczaniu zdalnym.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna