Dzień odkrywców. Cztery pory roku
Autor/autorka
Marzena Chmielewska‑Bryła
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – artystyczna
3. Temat zajęć
Dzień odkrywców. Cztery pory roku
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat realizowany zgodnie z podstawą programową i rozkładem materiału w kl.1
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie technologii pozwala uczniom dostrzec różnice miedzy porami roku. Pozwala też w dokładniej określić cechy charakterystyczne dla kolejnej pory roku oraz kolejność jej występowania w roku kalendarzowym. Dzięki zastosowaniu TIK uczniowie w atrakcyjny i ciekawy sposób przyswoją i utrwalą zdobywaną wiedzę.
7. Cel ogólny zajęć
Ukazanie pór roku, ich nazw, kolejności występowania i charakterystycznych cech dla każdej pory.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń bierze udział w tworzeniu i opowiadaniu historyjki o porach roku.
Potrafi dokonać charakterystyki pór roku.
Tworzy rodzinę wyrazów -pór roku.
Bierze udział w quizie przyrodniczym
9. Metody i formy pracy
-Pogadanka,
-metoda aktywizująca z wykorzystaniem TIK
-zabawa naśladowcza (drama)
- oglądowa
- zbiorowa, indywidualna, grupowa
10. Środki dydaktyczne
e‑podręczniki
you tube
wordwall.net
learningapps.org
miastodzieci.pl
11. Wymagania w zakresie technologii
Dostęp do komputera
2. Dostęp do Internetu.
3. Tablica multimedialna
4. Projektor
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do tematu
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Pogadanka na temat znajomości pór roku przez dzieci
2. Uzupełnienie wiedzy, skąd się biorą pory roku-
oglądanie filmu edukacyjnego.
https://www.youtube.com/watch?v=wQWgVoFnHwU
Aktywność 2
Temat: Cechy charakterystyczne dla danej pory roku
Czas trwania: 8 minut
Opis aktywności:
Jakie zalety posiada każda pora roku?
2. W jaki sposób można aktywnie spędzać czas w różnych porach roku, jak się wtedy ubieramy?
3.Fragment bajki (3,29 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=UyjuC3w2tG0
lub krótki filmik
www.youtube.com/watch?v=yYva6w_cZ8A/watch?v=yYva6w_cZ8Ahttps://www.youtube.com/watch?v=yYva6w_cZ8Ahttps://www.youtube.com/watch?v=yYva6w_cZ8A
Aktywność 3
Temat: Rodzina wyrazów
Czas trwania: 12min
Opis aktywności:
Dobieranie i zgadywanie pór roku - gry dydaktyczne
https://learningapps.org/18617744
https://learningapps.org/1143396
2. Tworzenie rodzin wyrazów od nazw pór roku (praca w grupach)
zapisanie do zeszytu
ZIMA - zimny, zimno, zimować, zimnica
WIOSNA - wiosenna, wiosenka, przedwiośnie, wiosenny
LATO - latem, letni, letnisko, letnio, letnia
JESIEŃ - jesienią, jesienny, jesienne, jesionka
Aktywność 4
Temat: Utrwalenie
Czas trwania: 6 minut
Opis aktywności:
1.Utrwalenie, zgadywanie
Gry sprawdzające- czego nauczyłem się na lekcji
https://wordwall.net/pl/resource/1337454/pory-roku-cechy-charakterystyczne
2.To już umiem to już wiem
https://wordwall.net/pl/resource/738953/przyroda/4-pory-roku-klasa-1
13. Sposób ewaluacji zajęć
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Materiały interaktywne można traktować wybiórczo lub wykorzystać w pełni w zależności od stopnia zaawansowania uczniów.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna