Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dzień z życia sławnej osoby. Czasowniki zwrotne

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- poznaje czasowniki zwrotne,

- poszerza słownictwo,

- utrwala stosowanie określeń dotyczących czasu,

- poznaje rytm dnia w innych krajach,

- powtarza cyfry.

b) Umiejętności

Uczeń:

- umie opowiedzieć, jak spędza dzień,

- stosuje czasowniki opisujące czynności codzienne,

- umie opowiadać o swoich obowiązkach i o tym, jak spędza czas wolny,

- potrafi używać zwrotów niezbędnych w sytuacji komunikacji.

2. Metoda i forma pracy

Czytanie, mówienie, praca na forum klasy, praca indywidualna, praca w parach.

3. Środki dydaktyczne

- tablica,

- 2 słowniki: polsko‑francuski i francusko polski,

- kserokopia tekstu Une journée avec... , Taxi 1, leçon 16.,

- zdjęcia z gazet,

- fiszka nr 26 Une journée- activités lexicales 1,

- lista czasowników zwrotnych z przykładami, Vocabulaire progressif du français, niveau intermédiaire, str. 86,

- kserokopia ćwiczeń , czasowniki zwrotne Vocabulaire progressif du français, niveau intermédiaire, str. 87.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wita się w języku francuskim. Sprawdza obecność. Prezentuje zdjęcia wycięte z gazet (lub inne dokumenty) przedstawiające życie codzienne w Polsce i we Francji. Uczniowie opowiadają w parach, co widzą na zdjęciach, np.

  • Mężczyzna robi zakupy na targu.

  • Kobieta wchodzi do sklepu.

  • Dziewczyna czyta książkę.

  • Para Francuzów je obiad.

  • Licealista wchodzi do szkoły.

  • Rodzina je kolację.

b) Faza realizacyjna

  1. Praca indywidualna. Nauczyciel rozdaje tekst Une journée avec….(patrz Taxi 1), w którym sławna osoba, np. sportowiec, opowiada swój dzień. Upewnia się, czy klasa zna tę postać i wie o jej osiągnięciach. Lektura indywidualna. W czasie, gdy uczniowie czytają, nauczyciel sporządza na tablicy listę czasowników zwrotnych użytych w tekście oraz wzór odmiany czasowników zwrotnych.

  2. Nauczyciel pyta o słowa, które były niezrozumiałe, prosi kogoś z klasy o podanie znaczenia ewentualnie sam wyjaśnia. Następnie prezentuje czasowniki zwrotne i podaje przykład odmiany, np.: czasownik myć się –se laver. Zwraca uwagę na podwojenie zaimków – oddziela zaimki osobowe od zaimków zwrotnych i tłumaczy różnicę, między ich użyciem w języku polskim i francuskim. Po wyjaśnieniu słówek rozdaje listę pytań dotyczących tekstu. Na pytania uczniowie odpowiadają: prawda - vrai, fałsz - faux.

  3. Następnie nauczyciel prosi, by uczniowie cytowali wszystkie określenia dotyczące czasu, które zostały użyte w tekście. Podaje przykład: A 8 heures il se lève. Vers 8.30, il se lave. A midi, il mange.

  4. Uczniowie w parach pracują nad sporządzeniem pytań do przeczytanego tekstu. Wchodzą w rolę dziennikarza, który zadaje pytania gwieździe, by następnie otrzymać odpowiedź, którą znają z tekstu.

  5. Prezentacja pytań na forum klasy. Odmiana trudniejszych czasowników na tablicy.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel rozdaje kopię prezentującą czasowniki dotyczące rytmu dnia (Actions quotidienes, Vocabulaire progressif du français, niveau intermédiaire, str 86). Uczniowie w parach opowiadają o swoim rytmie dnia od rana do wieczora. Nauczyciel zaznacza, że należy jak najczęściej stosować czasowniki zwrotne. Przykład: „Wstaję o... Myję się... Potem jadę do szkoły”. Nauczyciel chodzi po klasie i kontroluje poprawne wykonanie ćwiczenia.

  2. Nauczyciel prosi, by każdy powiedział na forum klasy jedno zdanie o przyzwyczajeniach swego sąsiada z ławki. Paweł se couche à minuit. Zamiana 1 os. l. poj. na 3 os. l.poj. jest w tym przypadku bardzo korzystna.

  3. Nauczyciel podaje zadanie domowe.

5. Bibliografia

  1. Capelle G., Menand R., Taxi! méthode de français 1, Hachette Livre 2003.

  2. Leroy Miquel C., Goliot‑Lété A., Vocabulaire progressif du français, niveau intermédiaire, CLE International/SEJER 2004.

  3. Vincent É., activités lexicales 1, Pierre Bordas et fils, Eli 2002.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Kopia fiszki nr 26 Une journée, activités lexicales 1.

Ćwiczenie 1- ułóż chronologicznie momenty dnia,

Ćwiczenie 2 –Umieść pod rysunkiem właściwy czasownik z listy.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Można kontynuować temat po wprowadzeniu passé composé. Wtedy dowolny tekst opowiadający rytm dnia bohatera można przekształcić w tekst w czasie przeszłym.

RotaTrhQ4k12y

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 108.31 KB w języku polskim
R11lJ2Ycg0b3f

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim