Dzień Życzliwości i Pozdrowień
Autor/autorka
Agata Lech
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – artystyczna
3. Temat zajęć
Dzień Życzliwości i Pozdrowień
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
,,Życie nie składa się tylko z wielkich poświęceń i obowiązków, ale przede wszystkim z drobiazgów. Uśmiechy i życzliwość rozdawane na co dzień są tym, co zdobywa i zatrzymuje serca i daje pocieszenie” (Humphrey Davy).
Rozmawiając z dziećmi o emocjach, rozwijamy u nich samoświadomość siebie, dzieci lepiej rozumieją rzeczywistość, poszerzamy ich słownik emocji, budujemy więź emocjonalną, która jest bardzo ważna dla zdrowego rozwoju psychicznego oraz społeczno‑emocjonalnego dziecka.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Nabywanie wiedzy i umiejętności przez uczniów przy użyciu nowoczesnych technologii jest w stanie zapewnić im lepszą jakość nauki dostosowaną do ich potrzeb rozwojowych i zainteresowań.
7. Cel ogólny zajęć
Wzmacnianie postaw opierających się na życzliwości i uprzejmości wobec innych. Upowszechnianie życzliwości jako zasady – filaru współżycia społecznego.
8. Cele szczegółowe zajęć
nauka poszanowania dla indywidualności każdego człowieka;
stworzenie w grupie atmosfery bezpieczeństwa, akcepcji i życzliwości w stosunku do kolegów i koleżanek;
wyrażenie serdeczności, radości, spontaniczności wypływającej z faktu wspólnego spotkania = zbudowanie atmosfery życzliwości.
9. Metody i formy pracy
pogadanka,
zabawa grupowa,
działalnośc praktyczna z wykorzystaniem TiK,
poglądowa.
10. Środki dydaktyczne
komputer z dostępem do internetu,
e - podręcznik (ed. wczesnoszkolna - kl. II) www.epodreczniki.pl,
platforma learningapps
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do internetu, głośniki, tablica multimedialna.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: O czym będziemy dziś rozmawiać? Wykonaj zadanie, które będzie wprowadzeniem do zajęć.
Czas trwania: 5 min.
Opis aktywności:
Uczniowie mają za zadanie wykonać polecenie na platformie LearningApss https://learningapps.org/10541795.
Opisujemy życzliwość - zabawa na zasadzie popularnej gry ,,Memory”. Zadaniem dzieci jest połączenie haseł i pasujących do nich obrazków.
Aktywność 2
Temat: Życzliwość – jak ją okazywać?
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Uczniowie wysłuchują krótkiego opowiadania pt. ,,Nowa koleżanka” klasa 2. Blok 6. Jesteśmy koleżeńscy, temat 30 – Jesteśmy otwarci na innych: https://epodreczniki.pl/wczesnoszkolna/KL2_ORE_V9_JESIEN_2_1_06_030_p1
Pogadanka: Czyją historię poznaliśmy w opowiadaniu? Jak dzieci przyjęły nową koleżankę?
Co to znaczy być życzliwym dla innych? W czym przykładowo objawia się ludzka życzliwość?
Co zyskujemy będąc życzliwymi osoba?Proponujemy dzieciom, aby przygotowały obłoczki z kartki – ozdobiły je według własnych preferencji – oraz by zapisały na nich swoje propozycje na zachowania, które świadczą o życzliwości.
Aktywność 3
Temat: Życzliwość – czy jej potrzebujemy ?
Czas trwania: 5 min.
Opis aktywności:
Projekcja krótkiego filmiku edukacyjnego https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2018/11/20/zyczliwosc-czy-jest-jeszcze-komus-potrzebna/
Co pomaga nam w byciu życzliwym?
Czy życzliwość jest cechą wrodzoną, czy możemy się jej nauczyć?
Czy życzliwość jest nam potrzebna?
Kiedy stajemy się bardziej, kiedy mniej życzliwi?
Aktywność 4
Temat: Dzień Życzliwości
Czas trwania: 25 min.
Opis aktywności:
Metodą kolażu uczniowie wykonują plakat z okazji Dnia Życzliwości, który zostanie umieszczony na szkolnym korytarzu obok wejścia do świetlicy. W tle odtwarzamy dzieciom utwory Mozarta https://www.youtube.com/watch?v=jbvF7DxCo94
13. Sposób ewaluacji zajęć
Na koniec zajęć nauczyciel zadaje dzieciom pytania:
Czym jest dla mnie życzliwość?
Co mogę dziś zrobić dla kogoś by okazać mu swoją życzliwość?
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć