Materiał zawiera przykłady sposobów budowania liczb z wykorzystaniem cyfr w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Rozwiązując zamieszczone tu ćwiczenia, wykorzystasz zdobytą wiedzę np. określając pozycję cyfry w liczbie czy tworząc liczby o danych własnościach.
Przykład 1
Klient chce pobrać z konta bankowego . Zażyczył sobie, aby kwotę tę wypłacono mu takimi banknotami, żeby było jak najwięcej banknotów stuzłotowych. Ile i jakie banknoty otrzymał?
Ry4Q71DyYOae61
Animacja pokazuje, jak w życiu codziennym korzystamy z dziesiątkowego systemu pozycyjnego, na przykład podczas wypłaty pieniędzy.
Animacja pokazuje, jak w życiu codziennym korzystamy z dziesiątkowego systemu pozycyjnego, na przykład podczas wypłaty pieniędzy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia, że na dziesiątkowym systemie pozycyjnym są również oparte różne waluty, na przykład euro.
Ważne!
W naszym systemie liczenia
dziesiątka to jedności,
setka to dziesiątek,
tysiąc to setek,
dziesiątka tysięcy to tysięcy.
Możemy zatem powiedzieć, że dziesięć jednostek rzędu niższego tworzy jedną jednostkę rzędu następującego po nim. Z tego powodu nasz system zapisywania liczb nazywamy dziesiątkowym.
Dziesiątkowy pozycyjny system zapisywania liczb jest obecnie na świecie podstawowym systemem używanym niemal we wszystkich krajach. Od wieku stosowany jest powszechnie obok systemu rzymskiego. Czasami używa się też nazw
a) 51 - cyfra 5 to cyfra ......................
b) 145 - cyfra 5 to cyfra ......................
c) 578 - cyfra 5 to cyfra ......................
d) 5908 - cyfra 5 to cyfra ......................
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RyrGI32Hvv54Z1
Ćwiczenie 2
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby dwucyfrowe: w których cyfra dziesiątek jest o większa od cyfry jedności: Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnijw których cyfra jedności jest razy większa od cyfry dziesiątek: Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby dwucyfrowe: w których cyfra dziesiątek jest o większa od cyfry jedności: Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnijw których cyfra jedności jest razy większa od cyfry dziesiątek: Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby dwucyfrowe
a) w których cyfra dziesiątek jest o 2 większa od cyfry jedności ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
b) w których cyfra jedności jest 3 razy większa od cyfry dziesiątek ............ ............ ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1XRrgn2HWaip2
Ćwiczenie 3
Znajdź liczbę, w której cyfra dziesiątek jest trzy razy większa od cyfry jedności, a cyfra setek jest trzy razy większa od cyfry dziesiątek. Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Szukaną liczbą jest Tu uzupełnij
Znajdź liczbę, w której cyfra dziesiątek jest trzy razy większa od cyfry jedności, a cyfra setek jest trzy razy większa od cyfry dziesiątek. Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Szukaną liczbą jest Tu uzupełnij
Znajdź liczbę, w której cyfra dziesiątek jest trzy razy większa od cyfry jedności, a cyfra setek jest trzy razy większa od cyfry dziesiątek.
............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R8243pTrqiodr2
Ćwiczenie 4
Pewna liczba jest większa od a mniejsza od . Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź; Cyfrą setek tej liczby jest Tu uzupełnij.
Pewna liczba jest większa od a mniejsza od . Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź; Cyfrą setek tej liczby jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1SCBupFAC3w32
Ćwiczenie 5
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Największą liczbą jednocyfrową jest Tu uzupełnij.Największą liczbą dwucyfrową jest Tu uzupełnij.Największą liczbą trzycyfrową jest Tu uzupełnij.
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Największą liczbą jednocyfrową jest Tu uzupełnij.Największą liczbą dwucyfrową jest Tu uzupełnij.Największą liczbą trzycyfrową jest Tu uzupełnij.
Podaj największą liczbę
a) jednocyfrową ............
b) dwucyfrową ............
c) trzycyfrową ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R17ldklcpeijj2
Ćwiczenie 6
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: , i . Cyfry mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: , i . Cyfry mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: 4, 5 i 0. Cyfry mogą się powtarzać.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
W matematyce na ogół nie zapisujemy liczb wielocyfrowych z zerem na początku.
Nie stosujemy zapisów , itp.
Jednak czasami używamy zera na początku w takich zapisach, jak
dla oznaczenia miesiąca w dacie,
, gdy zapisujemy godzinę,
wpisując jako kod do domofonu,
kodując swój numer z dziennika lekcyjnego, np. .
RDVPYzrDqAdS43
Ćwiczenie 7
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: , i .
Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. Cyfry nie mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnijCyfry mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: , i .
Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. Cyfry nie mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnijCyfry mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: 2, 3 i 8.
a) cyfry nie mogą się powtarzać ............ ............ ............ ............ ............ ............
b) cyfry mogą się powtarzać ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 8
Zapisz pięć czterocyfrowych liczb, w których suma cyfr wynosi .
R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Do zapisywania liczb używamy dziesięciu cyfr: , , , , , , , , , . Przykładem czterocyfrowej liczby, w której suma cyfr wynosi jest , ponieważ .
Przykładowe liczby: , , , , .
Ważne!
Już wiesz, że nasz system zapisywania liczb jest pozycyjny, gdyż znaczenie cyfry w liczbie zależy od położenia (miejsca, pozycji), które zajmuje w liczbie.
RcmgLfau2WhUS3
Ćwiczenie 9
Zapisz liczby w postaci sumy tysięcy, setek, dziesiątek i jedności.
Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij 1035=1·1000+0· Tu uzupełnij +3· Tu uzupełnij +5· Tu uzupełnij 6007=6· Tu uzupełnij +0· Tu uzupełnij +0· Tu uzupełnij +7· Tu uzupełnij
Zapisz liczby w postaci sumy tysięcy, setek, dziesiątek i jedności.
Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. 567=5· Tu uzupełnij +6· Tu uzupełnij +7· Tu uzupełnij 789= Tu uzupełnij ·100+ Tu uzupełnij ·10+ Tu uzupełnij ·11035=1·1000+0· Tu uzupełnij +3· Tu uzupełnij +5· Tu uzupełnij 6007=6· Tu uzupełnij +0· Tu uzupełnij +0· Tu uzupełnij +7· Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1bPchOpxQUjO3
Ćwiczenie 10
Liczby przedstawione w postaci sumy zapisz w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.
Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. 7·1000+8·100+5·10+8·1= Tu uzupełnij 6·1000+7·10+5·1= Tu uzupełnij 2·1000+6·100+7·1=Tu uzupełnij 3·100+2·10= Tu uzupełnij 8·1000+6= Tu uzupełnij
Liczby przedstawione w postaci sumy zapisz w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.
Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. 7·1000+8·100+5·10+8·1= Tu uzupełnij 6·1000+7·10+5·1= Tu uzupełnij 2·1000+6·100+7·1=Tu uzupełnij 3·100+2·10= Tu uzupełnij 8·1000+6= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.