Materiał zawiera przykłady sposobów budowania liczb z wykorzystaniem cyfr w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Rozwiązując zamieszczone tu ćwiczenia, wykorzystasz zdobytą wiedzę np. określając pozycję cyfry w liczbie czy tworząc liczby o danych własnościach.
Przykład 1
Klient chce pobrać z konta bankowego 930 zł . Zażyczył sobie, aby kwotę tę wypłacono mu takimi banknotami, żeby było jak najwięcej banknotów stuzłotowych. Ile i jakie banknoty otrzymał?
Ry4Q71DyYOae6 1 Animacja pokazuje, jak w życiu codziennym korzystamy z dziesiątkowego systemu pozycyjnego, na przykład podczas wypłaty pieniędzy.
Animacja pokazuje, jak w życiu codziennym korzystamy z dziesiątkowego systemu pozycyjnego, na przykład podczas wypłaty pieniędzy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/Ry4Q71DyYOae6
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja pokazuje, jak w życiu codziennym korzystamy z dziesiątkowego systemu pozycyjnego, na przykład podczas wypłaty pieniędzy.
Zauważmy, że oprócz dziewięciu banknotów stuzłotowych klient mógł otrzymać jeden banknot dwudziestozłotowy i jeden dziesięciozłotowy.
Już wiecie, że do zapisywania liczb używamy dziesięciu cyfr: 0 , 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 .
Pozycja cyfry w liczbie, czyli miejsce, jakie ona zajmuje w zapisie liczby, jest bardzo ważna.
Przykład 2
Za pomocą cyfr 1 i 2 tworzymy takie liczby dwucyfrowe, w których cyfry się nie powtarzają. Są to liczby 12 i 21 .
W obu liczbach cyfra 2 oznacza co innego.
R1JNVJtFl4gSk 1 Liczba 12. Zaznaczona cyfra jedności 2. Liczba 21. Zaznaczona cyfra dziesiątek 2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
W liczbie 12 cyfra 2 oznacza 2 jedności. Natomiast w liczbie 21 ta sama cyfra oznacza 2 dziesiątki, czyli 20 .
R14knRvhQ4uc5 1 Na rysunku przedstawione są dwie liczby jedna pod drugą. Liczba 12 =1 razy 10 +2 razy 1 =10 +2. Liczba 21 =2 razy 10 +1 razy 1 = 20 +1.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Znaczenie cyfry w liczbie zależy od pozycji, jaką w tej liczbie zajmuje. Dlatego nasz system zapisywania liczb nazywamy pozycyjnym .
Przykład 3
Spójrz, co oznaczają kolejne cyfry w liczbie osiem tysięcy trzysta czterdzieści pięć.
RKsfEN4qAHcvo 1 Liczba 8345. Cyfra 8 to cyfra tysięcy, 3 to cyfra setek, 4 to cyfra dziesiątek, a 5 to cyfra jedności.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1CSYn0GPryIT 1 Na rysunku przedstawione są dwie liczby jedna pod drugą. Liczba 8345 =8 razy 1000 +3 razy 100 +4 razy 10 +5 razy 1. Liczba 8345 =8000 +300 +40 +5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1KGN7vQSsweE 1 Animacja przedstawia co oznaczają poszczególne cyfry w liczbie, która przedstawiona jest w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.
Animacja przedstawia co oznaczają poszczególne cyfry w liczbie, która przedstawiona jest w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1KGN7vQSsweE
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia co oznaczają poszczególne cyfry w liczbie, która przedstawiona jest w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.
Przykład 4
Janek rozmienił banknot o nominale 10 euro na monety o nominale 1 euro.
Otrzymał 10 monet.
R1VZFdyNMAlyg 1 Animacja przedstawia, że na dziesiątkowym systemie pozycyjnym są również oparte różne waluty, na przykład euro.
Animacja przedstawia, że na dziesiątkowym systemie pozycyjnym są również oparte różne waluty, na przykład euro.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1VZFdyNMAlyg
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia, że na dziesiątkowym systemie pozycyjnym są również oparte różne waluty, na przykład euro.
Przykład 5
Kacper rozmienił banknot o nominale 100 euro na banknoty o nominale 10 euro.
Otrzymał 10 banknotów.
RpwpZcN71dfBq 1 Animacja przedstawia, że na dziesiątkowym systemie pozycyjnym są również oparte różne waluty, na przykład euro.
Animacja przedstawia, że na dziesiątkowym systemie pozycyjnym są również oparte różne waluty, na przykład euro.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/RpwpZcN71dfBq
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia, że na dziesiątkowym systemie pozycyjnym są również oparte różne waluty, na przykład euro.
Ważne!
W naszym systemie liczenia
1 dziesiątka to 10 jedności,
1 setka to 10 dziesiątek,
1 tysiąc to 10 setek,
1 dziesiątka tysięcy to 10 tysięcy.
Możemy zatem powiedzieć, że dziesięć jednostek rzędu niższego tworzy jedną jednostkę rzędu następującego po nim. Z tego powodu nasz system zapisywania liczb nazywamy dziesiątkowym .
Dziesiątkowy pozycyjny system zapisywania liczb jest obecnie na świecie podstawowym systemem używanym niemal we wszystkich krajach. Od XVI wieku stosowany jest powszechnie obok systemu rzymskiego. Czasami używa się też nazw
system dziesiętny,
system decymalny,
system arabski.
RGP0w8Vv4qdfR 1
Ćwiczenie 1
Co oznacza cyfra 5 w każdej z tych liczb? Uzupełnij luki w zdaniach podanymi wyrazami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną odpowiedź w każdym przypadku. 51 - cyfra 5 to cyfra 1. setek, 2. jedności, 3. jedności, 4. tysięcy, 5. jedności, 6. jedności, 7. dziesiątek, 8. tysięcy, 9. setek, 10. dziesiątek, 11. tysięcy, 12. tysięcy, 13. dziesiątek, 14. dziesiątek, 15. setek, 16. setek. 145 - cyfra 5 to cyfra 1. setek, 2. jedności, 3. jedności, 4. tysięcy, 5. jedności, 6. jedności, 7. dziesiątek, 8. tysięcy, 9. setek, 10. dziesiątek, 11. tysięcy, 12. tysięcy, 13. dziesiątek, 14. dziesiątek, 15. setek, 16. setek. 578 - cyfra 5 to cyfra 1. setek, 2. jedności, 3. jedności, 4. tysięcy, 5. jedności, 6. jedności, 7. dziesiątek, 8. tysięcy, 9. setek, 10. dziesiątek, 11. tysięcy, 12. tysięcy, 13. dziesiątek, 14. dziesiątek, 15. setek, 16. setek. 5908 - cyfra 5 to cyfra 1. setek, 2. jedności, 3. jedności, 4. tysięcy, 5. jedności, 6. jedności, 7. dziesiątek, 8. tysięcy, 9. setek, 10. dziesiątek, 11. tysięcy, 12. tysięcy, 13. dziesiątek, 14. dziesiątek, 15. setek, 16. setek.
Co oznacza cyfra 5 w każdej z tych liczb? Uzupełnij luki w zdaniach podanymi wyrazami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną odpowiedź w każdym przypadku. 51 - cyfra 5 to cyfra 1. setek, 2. jedności, 3. jedności, 4. tysięcy, 5. jedności, 6. jedności, 7. dziesiątek, 8. tysięcy, 9. setek, 10. dziesiątek, 11. tysięcy, 12. tysięcy, 13. dziesiątek, 14. dziesiątek, 15. setek, 16. setek. 145 - cyfra 5 to cyfra 1. setek, 2. jedności, 3. jedności, 4. tysięcy, 5. jedności, 6. jedności, 7. dziesiątek, 8. tysięcy, 9. setek, 10. dziesiątek, 11. tysięcy, 12. tysięcy, 13. dziesiątek, 14. dziesiątek, 15. setek, 16. setek. 578 - cyfra 5 to cyfra 1. setek, 2. jedności, 3. jedności, 4. tysięcy, 5. jedności, 6. jedności, 7. dziesiątek, 8. tysięcy, 9. setek, 10. dziesiątek, 11. tysięcy, 12. tysięcy, 13. dziesiątek, 14. dziesiątek, 15. setek, 16. setek. 5908 - cyfra 5 to cyfra 1. setek, 2. jedności, 3. jedności, 4. tysięcy, 5. jedności, 6. jedności, 7. dziesiątek, 8. tysięcy, 9. setek, 10. dziesiątek, 11. tysięcy, 12. tysięcy, 13. dziesiątek, 14. dziesiątek, 15. setek, 16. setek.
Co oznacza cyfra 5 w każdej z tych liczb? Wybierz.
jedności, setek, tysięcy, jedności, setek, tysięcy, dziesiątek, dziesiątek, setek, dziesiątek, tysięcy, jedności, dziesiątek, setek, jedności, tysięcy
a) 51 - cyfra 5 to cyfra ......................
b) 145 - cyfra 5 to cyfra ......................
c) 578 - cyfra 5 to cyfra ......................
d) 5908 - cyfra 5 to cyfra ......................
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RyrGI32Hvv54Z 1
Ćwiczenie 2
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby dwucyfrowe: w których cyfra dziesiątek jest o 2 większa od cyfry jedności: Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnijw których cyfra jedności jest 3 razy większa od cyfry dziesiątek: Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby dwucyfrowe: w których cyfra dziesiątek jest o 2 większa od cyfry jedności: Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnijw których cyfra jedności jest 3 razy większa od cyfry dziesiątek: Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby dwucyfrowe
a) w których cyfra dziesiątek jest o 2 większa od cyfry jedności ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
b) w których cyfra jedności jest 3 razy większa od cyfry dziesiątek ............ ............ ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1XRrgn2HWaip 2
Ćwiczenie 3
Znajdź liczbę, w której cyfra dziesiątek jest trzy razy większa od cyfry jedności, a cyfra setek jest trzy razy większa od cyfry dziesiątek. Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Szukaną liczbą jest Tu uzupełnij
Znajdź liczbę, w której cyfra dziesiątek jest trzy razy większa od cyfry jedności, a cyfra setek jest trzy razy większa od cyfry dziesiątek. Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Szukaną liczbą jest Tu uzupełnij
Znajdź liczbę, w której cyfra dziesiątek jest trzy razy większa od cyfry jedności, a cyfra setek jest trzy razy większa od cyfry dziesiątek.
............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R8243pTrqiodr 2
Ćwiczenie 4
Pewna liczba jest większa od 699 a mniejsza od 800 . Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź; Cyfrą setek tej liczby jest Tu uzupełnij.
Pewna liczba jest większa od 699 a mniejsza od 800 . Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź; Cyfrą setek tej liczby jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1SCBupFAC3w3 2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Największą liczbą jednocyfrową jest Tu uzupełnij.Największą liczbą dwucyfrową jest Tu uzupełnij.Największą liczbą trzycyfrową jest Tu uzupełnij.
Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując poprawną wartość. Największą liczbą jednocyfrową jest Tu uzupełnij.Największą liczbą dwucyfrową jest Tu uzupełnij.Największą liczbą trzycyfrową jest Tu uzupełnij.
Podaj największą liczbę
a) jednocyfrową ............
b) dwucyfrową ............
c) trzycyfrową ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R17ldklcpeijj 2
Ćwiczenie 6
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: 4 , 5 i 0 . Cyfry mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: 4 , 5 i 0 . Cyfry mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: 4, 5 i 0. Cyfry mogą się powtarzać.
............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
W matematyce na ogół nie zapisujemy liczb wielocyfrowych z zerem na początku.
Nie stosujemy zapisów 045 , 055 itp.
Jednak czasami używamy zera na początku w takich zapisach, jak
16 . 08 . 15 dla oznaczenia miesiąca w dacie,
17 : 04 , gdy zapisujemy godzinę,
wpisując 0468 jako kod do domofonu,
kodując swój numer z dziennika lekcyjnego, np. B 05 .
RDVPYzrDqAdS4 3
Ćwiczenie 7
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: 2 , 3 i 8 . Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. Cyfry nie mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnijCyfry mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: 2 , 3 i 8 . Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. Cyfry nie mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnijCyfry mogą się powtarzać. Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Wpisz w kolejności rosnącej wszystkie liczby trzycyfrowe, używając cyfr: 2, 3 i 8.
a) cyfry nie mogą się powtarzać ............ ............ ............ ............ ............ ............
b) cyfry mogą się powtarzać ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............ ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 8
Zapisz pięć czterocyfrowych liczb, w których suma cyfr wynosi 5 .
R1b8OvSPUG8s3 (Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Pokaż podpowiedź Do zapisywania liczb używamy dziesięciu cyfr: 0 , 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 . Przykładem czterocyfrowej liczby, w której suma cyfr wynosi 5 jest 4100 , ponieważ 4 + 1 + 0 + 0 = 5 .
Pokaż odpowiedź Przykładowe liczby: 1121 , 2111 , 3200 , 2300 , 2030 .
Ważne!
Już wiesz, że nasz system zapisywania liczb jest pozycyjny, gdyż znaczenie cyfry w liczbie zależy od położenia (miejsca, pozycji), które zajmuje w liczbie.
RcmgLfau2WhUS 3
Ćwiczenie 9
Zapisz liczby w postaci sumy tysięcy, setek, dziesiątek i jedności. Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. 567 = 5 · Tu uzupełnij + 6 · Tu uzupełnij + 7 · Tu uzupełnij 789 = Tu uzupełnij · 100 + Tu uzupełnij · 10 + Tu uzupełnij · 1 1035 = 1 · 1000 + 0 · Tu uzupełnij + 3 · Tu uzupełnij + 5 · Tu uzupełnij 6007 = 6 · Tu uzupełnij + 0 · Tu uzupełnij + 0 · Tu uzupełnij + 7 · Tu uzupełnij
Zapisz liczby w postaci sumy tysięcy, setek, dziesiątek i jedności. Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. 567 = 5 · Tu uzupełnij + 6 · Tu uzupełnij + 7 · Tu uzupełnij 789 = Tu uzupełnij · 100 + Tu uzupełnij · 10 + Tu uzupełnij · 1 1035 = 1 · 1000 + 0 · Tu uzupełnij + 3 · Tu uzupełnij + 5 · Tu uzupełnij 6007 = 6 · Tu uzupełnij + 0 · Tu uzupełnij + 0 · Tu uzupełnij + 7 · Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1bPchOpxQUjO 3
Ćwiczenie 10
Liczby przedstawione w postaci sumy zapisz w dziesiątkowym systemie pozycyjnym. Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. 7 · 1000 + 8 · 100 + 5 · 10 + 8 · 1 = Tu uzupełnij 6 · 1000 + 7 · 10 + 5 · 1 = Tu uzupełnij 2 · 1000 + 6 · 100 + 7 · 1 = Tu uzupełnij 3 · 100 + 2 · 10 = Tu uzupełnij 8 · 1000 + 6 = Tu uzupełnij
Liczby przedstawione w postaci sumy zapisz w dziesiątkowym systemie pozycyjnym. Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. 7 · 1000 + 8 · 100 + 5 · 10 + 8 · 1 = Tu uzupełnij 6 · 1000 + 7 · 10 + 5 · 1 = Tu uzupełnij 2 · 1000 + 6 · 100 + 7 · 1 = Tu uzupełnij 3 · 100 + 2 · 10 = Tu uzupełnij 8 · 1000 + 6 = Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.