Dziewczyna z wiersza Leśmiana i obrazu Kotarbińskiego
Dziewczyna z wiersza Leśmiana i obrazu Kotarbińskiego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna utwór B. Leśmiana „Dziewczyna”,
rozumie i rozróżnia elementy fantastyczne i realistyczne oraz rozumie ich funkcje w utworze plastycznym i literackim,
rozumie różnice wynikające z odrębności tworzywa artystycznego.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi rozróżniać powierzchowną i wnikliwą interpretację łączenia ilustracji z tekstem
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,
potrafi wypowiadać się na dany temat,
potrafi pracować w grupie,
rozpoznaje konwencjonalne i oryginalne środki wyrazu artystycznego.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, dyskusja, burza mózgów.
3. Środki dydaktyczne
Tabela do wypełnienia w grupach
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Co to znaczy „ilustrować” tekst? - nawiązanie do poznanych utworów powiązanych z obrazem.
b) Faza realizacyjna
Wrażenia na temat obrazu „Zjawa kobieca z harfą - Deszcz”:
- w jakiej konwencji utrzymany jest obraz? - rozróżnienie elementów fantastycznych i realistycznych
- czym umotywowany jest wybór obrazu i jakie sugestie z niego płyną - wykazanie podobieństw (podobieństwo postaci - zjawy, która manifestuje swoją obecność przez dźwięk; mówienie o tym, co nierealne, o świecie fantastycznym, o przenikaniu się światów realistycznego i fantastycznego wyrażonym przez kompozycję diagonalną; odczytanie intencji artysty - poetyzacja powszedniości)
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, 5 zespołów. Są wśród nich wybierani liderzy, sprawozdawcy, lektorzy, sekretarze. Uczniowie w grupach wypełniają tabelkę, dokonują analizy wiersza. Po wykonaniu zadań zespoły prezentują swoje wyniki na forum klasy, są one omawiane a wnioski zapisane do zeszytu. (załącznik 1).
Uczniowie analizują wspólnie przesłanie wiersza i obrazu, swoje pomysły zapisują na tablicy a następnie piszą notatkę. Wiersz Leśmiana nie poetyzuje rzeczywistości, nie upiększa jej, ale pokazuje (akcentuje) ludzkie trudy i heroiczne zmagania w poszukiwaniu sensu życia. Mimo uderzających zbieżności obydwa dzieła są zupełnie odrębne w swym przesłaniu. Ich zestawienie na kartach podręcznika to dialog na temat „poetyzować czy nie”.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w swobodnych wypowiedziach zastanawiają się, która ze sztuk oddaje w dokładniejszy sposób zmagania w poszukiwaniu sensu i celu życia?
5. Bibliografia
Antologia poezji polskiej XX wieku. TEDART, Warszawa 1993.
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS, Kielce 2000.
Kotarbiński W., Zjawa kobieca z harfą, w: Poprzęcka M., Arcydzieła malarstwa polskiego, Arkady 2003.
Leśmian B*., Deszcza*, w: Bobiński W., Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego w klasie III gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
W jakiej konwencji jest utrzymany wiersz i czy konsekwentnie - od początku do końca? | |
Jakie są elementy baśniowe i jaką pełnią funkcję? | |
O czym naprawdę mówi wiersz? |
b) Zadanie domowe
A jak ty zmagasz się z przeciwnościami losu?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak