Dźwięki wielkiego miasta
Przyjrzyj się zdjęciu zatłoczonego miasta w godzinie szczytu. Następnie zamknij oczy i spróbuj sobie wyobrazić dźwięki otaczające ludzi na zdjęciu. Opowiedz o nich.
Opisz, jak wyobrażasz sobie zatłoczone miasto.
Z rozsypanych elementów ułóż obraz Umberto BoccioniegoUmberto Boccioniego.
Przyjrzyj się zamieszczonemu powyżej obrazowi. Porównaj go ze zdjęciem pojawiającym się na początku lekcji. Wyjaśnij, co łączy malarską wizję artysty z fotografią.
Zastanów się, dlaczego niektóre miasta są chętnie odwiedzane, opisywane czy malowane przez artystów. Jakie cechy mogą o tym decydować?
Uzupełnij informacje na temat obrazu Umberto Boccioniego.
Wymień elementy, na jakie należy zwrócić uwagę w trakcie analizowania obrazu.
Ustal, czym zajmują się przedstawieni na obrazie ludzie, znajdujący się na ulicy i na placu.
Opisz, w jakich zawodach można wykonywać pracę na rzecz miasta.
Wyobraź sobie, że znajdujesz się w samym centrum ulicy przedstawionej na obrazie Umberto Boccioniego. Nazwij dźwięki, które słyszysz.
Jakie dźwięki lub obrazy są charakterystyczne dla bardzo dużego miasta? Podaj trzy przykłady.
Opisz miasto, które zostało ukazane na obrazie.
Opisz swoje ulubione miasto.
Nadaj własny tytuł obrazowi Umberto Boccioniego.
Nadaj tytuł piosence, którą można by napisać po jednym dniu spędzonym w bardzo zatłoczonym mieście, np. w Tokio czy Nowym Jorku.
Znajdź i dodaj inne ilustracje, które realizują podobny motyw, co obraz Umberto Boccioniego.
Znajdź dwa teksty kultury, które opowiadają o znanych miastach lub o życiu w mieście. Podaj ich tytuły.
Zapisz pięć zasad bezpiecznego zwiedzania dużego miasta.
Wymyśl inne tematy obrazów ukazujących współczesny świat. Nadaj im tytuły.
Wymyśl inne tematy tekstów kultury ukazujących współczesny świat. Nadaj im tytuły.
Podaj wady i zalety życia w mieście.
Dopisz co najmniej dwa synonimy do poniższych wyrazów:
zgiełk,
pośpiech,
tłocznie,
promenada,
metropolia,
korek.