Dźwięki wokół nas
Na filmach fantastyczno‑naukowych często widzimy zapierające dech w piersiach pojedynki statków kosmicznych. Słyszymy towarzyszące walkom eksplozje, dźwięki uderzających w kadłub asteroidów i mnóstwo innych odgłosów. Dlaczego zatem prawdziwe nagrania ze stacji kosmicznej nie rejestrują nawet ryku silników?

jakie rodzaje zmysłów posiada człowiek,
w jaki sposób powstaje wrażenie słuchowe.
Omówisz przykłady źródeł dźwięku.
Wyjaśnisz, jak powstaje dźwięk.
Stwierdzisz, że prędkość rozchodzenia dźwięku zależy od ośrodka.
Wyjaśnisz, dlaczego dźwięk nie może rozchodzić się w próżni.
Wyjaśnisz, w jaki sposób zmysł słuchu odbiera i rejestruje dźwięki.
1. Czym jest dźwięk?
Co to są dźwięki i skąd się biorą? Aby odpowiedzieć na to pytanie, włącz radio i zbliż dłoń do głośnika. Czy odczuwasz drgania powietrza? A teraz zbliż rękę do ust i powiedz coś. Czy teraz też wyczuwasz podobne drgania? Jak to się dzieje, że w ogóle jesteśmy w stanie wydać z siebie głos? Może wiesz coś o strunach głosowych?
Ustalenie, gdzie w organizmie człowieka powstaje głos.
nie potrzeba żadnych przedmiotów.
Przyłóż palce do krtani.
Wypowiedz kilka słów. Co czujesz?
W krtani znajdują się struny głosowe. Kiedy mówimy na głos, struny drgają, co powoduje powstawanie dźwięków.
Dźwięk, to wrażenie słuchowe wywołane rozchodzeniem się fali akustycznej w ośrodku sprężystym jakim jest ciało stałe, woda, gaz. Wokół drgającego przedmiotu, czyli źródła dźwiękuźródła dźwięku, w szybkim tempie powstają zagęszczenia i rozrzedzenia powietrza – fale dźwiękowefale dźwiękowe.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rc5HMunJJvH6X
Film przedstawia rozchodzenie się fali dźwiękowej.
2. Jak rozchodzi się dźwięk?
Wiemy już, że dźwięki powodowane są przez drgania przedmiotów. W jaki sposób dźwięki rozchodzą się w powietrzu?
Dźwięki rozprzestrzeniają się w powietrzu i w wodzie, ale też w skałach, metalach, szkle i innych materiałach. Przekonajmy się o tym, budując prosty telefon.
Zbadanie, czy dźwięk może rozchodzić się nie tylko w powietrzu.
linijka,
miska z wodą,
nitka długości około 10 metrów,
2 plastikowe kubki po napojach,
igła,
2 guziki,
w drugiej części doświadczenia potrzebna będzie pomoc koleżanki lub kolegi.
Weź do ręki linijkę.
Trzymając ją za jeden koniec, drugim uderz o brzeg miski i szybko, póki drży, zanurz linijkę w wodzie. Co obserwujesz?
Dokładnie na środku spodów kubków wykonaj igłą dziurki i przewlecz przez nie nitki. Przywiąż guziki na końcach nitki, by nie wysunęły się z kubków.
Poproś osobę z klasy, by wzięła jeden kubek, ty weź drugi. Odejdźcie na taką odległość, by nitka była naprężona. Przyłóż kubek do ucha – w tym momencie osoba, z którą wspólnie przeprowadzasz obserwację, powinna powiedzieć coś do swojego kubka. Potem zamieńcie się rolami.
Zarówno woda, jak i sznurek przenoszą drgania, a więc i dźwięki.
Rozchodzenie się fali dźwiękowej polega na rozprzestrzenianiu się drgań warstw cząsteczek ośrodka (np. powietrza). Fale dźwiękowe to fale mechaniczne, jak np. fale na sznurze.
W przestrzeni kosmicznej panuje próżnia, to znaczy, że nie ma tam żadnych drobin. Oznacza to, że dźwięk nie może się tam przemieszczać. Dlatego w przestrzeni kosmicznej nie słychać zupełnie żadnego dźwięku.
Rozchodzenie się fal dźwiękowych w ośrodkach innych niż powietrze
Czy dźwięki zawsze rozchodzą się z taką samą prędkością? Otóż nie. Prędkość przemieszczania się fali dźwiękowej zależy od ośrodka, w którym się rozchodzi. Na przykład w wodzie dźwięk rozprzestrzenia się znacznie szybciej niż w powietrzu. Można się o tym przekonać nad jeziorem lub nad morzem – silnik płynącego statku słyszymy znacznie szybciej, jeśli nachylimy się nad wodą.
Zbadanie, czy dźwięk może rozchodzić się w próżni?
budzik
pojemnik próżniowy
pompka próżniowa lub odkurzacz
Stawiając budzik na stole uruchom go. Czy wyraźnie słyszysz dźwięk budzika?
Ten sam włączony budzik wstaw do pojemnika próżniowego i przy pomocy pompki próżniowej lub odkurzacza odciągnij powietrze z pojemnika.
Wsłuchaj się w dźwięk wydawany przez włączony budzik. Czy słysz tak samo, jak wtedy, gdy budzik nie był umieszczony w pojemniku próżniowym?
W próżni fale dźwiękowe nie rozchodzą się.

Ośrodek | Prędkość rozchodzenia się dźwięku () |
szkło kwarcowe | 6000 |
stal | 5100–6000 (zależnie od składu) |
lód | 3300 |
woda | 1500 |
powietrze na poziomie morza | 340 |
Indeks górny Źródło: calculla.pl; Tabela prędkości dźwięku. Indeks górny koniecŹródło: calculla.pl; Tabela prędkości dźwięku.
Zastanów się, czy dźwięk rozchodzi się szybciej w powietrzu zimnym czy ciepłym oraz w powietrzu suchym czy wilgotnym.
3. Jak uszy rejestrują dźwięk?
Skoro już wiemy, jak rozchodzi się dźwięk, dowiedzmy się, w jaki sposób go odbieramy. Narządem zmysłu słuchu są uszy. Przyjrzyjmy się, jak zbudowane są nasze czujniki dźwięków. Na zewnątrz widzimy tylko część ucha – małżowinę uszną, która działa podobnie jak mikrofon, czyli odbiera dźwięki z otoczenia. Właściwy narząd słuchu mieści się wewnątrz głowy.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R6TrQ9XdoWuPq
Animacja przedstawia drogę fali dźwiękowej w uchu.
Ucho składa się w ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego. Na ucho zewnętrzne składają się widoczna na zewnątrz małżowina uszna oraz przewód słuchowy, który przewodzi fale dźwiękową na błonę bębenkową. Oddziela ona ucho zewnętrzne od jamy ucha środkowego, w której znajdują się trzy kosteczki słuchowe: młoteczek, kowadełko i strzemiączko. Dalej znajduje się ucho wewnętrzne, a w nim wypełniony płynem ślimak (przewód ślimakowy) z właściwym narządem słuchu - narządem Cortiego. Tworzą go orzęsione komórki zmysłowe. Fala dźwiękowa z przewodu słuchowego trafia na błonę bębenkową wprawiając ją w drgania, które są następnie przekazywane na kosteczki słuchowe i dalej do ślimaka w uchu wewnętrznym. Płyn wypełniający kanały ślimaka zostaje wprawiony w ruch, co powoduje ruch rzęsek komórek zmysłowych narządu Cortiego, co powoduje powstanie impulsów nerwowych, które za pośrednictwem nerwów są przekazywane do mózgu.
Zwierzęta, podobnie jak człowiek, odbierają fale dźwiękowe za pomocą uszu. Są jednak i takie organizmy, które do wykonywania tej czynności wykształciły inne przystosowania. U ryb na przykład występuje specjalny narząd położony wzdłuż całego ciała, który odbiera drgania wody. Węże drgania ze środowiska zewnętrznego odbierają za pomocą szczęki, a następnie przekazują je do ślimaka w uchu wewnętrznym. U koników polnych natomiast narząd słuchu znajduje się na odnóżach krocznych.

Pamiętamy, że dwoje oczu pozwala nam widzieć przestrzennie. W jakim celu mamy zatem dwoje uszu?
Zbadanie, po co człowiek ma dwoje uszu.
wata lub zatyczki do uszu,
pomoc kolegi.
Zamknij oczy i poproś osobę z klasy, by chodziła cicho dookoła ciebie i co jakiś czas coś mówiła. Wskaż ręką, gdzie się znajduje, gdy słyszysz jej głos. Otwórz oczy i spytaj, czy twoje wskazania były prawidłowe.
Włóż do jednego ucha zatyczki do uszu lub watę i wykonajcie czynności z punktu 1. Czy twoje wskazania też były poprawne?
Dwoje uszu pozwala nam dokładnie określić, z którego kierunku dobiega dźwięk. Za pomocą jednego ucha nadal słyszymy dobrze, ale trudno nam precyzyjnie określić położenie źródła dźwięku.
Zastanów się, czy jesteś w stanie odczuwać pewne dźwięki, np. głębokie basy, innymi częściami swojego ciała.
Podsumowanie
Dźwięki powstają w wyniku drgań różnych ośrodków.
Fala dźwiękowa to drgania rozchodzące się od źródła dźwięku.
Narządem zmysłu słuchu jest ucho, które odbiera fale dźwiękowe i za pośrednictwem błony bębenkowej, kostek słuchowych przekazuje je do ślimaka. Tam są one przetwarzane na impulsy nerwowe i kierowane do mózgu.
Praca domowa
Zastanów się i uzasadnij, dlaczego stojąc nad brzegiem morza, dwa razy usłyszymy dźwięk eksplozji, która miała miejsce na morzu.
Słowniczek
rozchodzące się w przestrzeni drgania cząsteczek ośrodka, skutkiem których są chwilowe zagęszczenia i rozrzedzenia ośrodka
fale dźwiękowe można opisać za pomocą wzoru v =𝜆/T
v - prędkość fali dźwiękowej [m/s]
𝜆 - długość fali dźwiękowej [m]
T - okres drgań fali [s]
drgające ciała wytwarzające falę dźwiękową
Zadania
Zaznacz prawidłowe zdanie.
- Dźwięk to rozchodzenie się drgań drobin ośrodka.
- Dźwięk to fala związana z każdym ruchem drobin w ośrodku.
- Dźwięk powstaje, gdy drobiny przemieszczają się z miejsca na miejsce.
Ułóż elementy budowy ucha w takiej kolejności, w jakiej pokonuje je dźwięk.
- kosteczki słuchowe
- małżowina uszna
- ślimak
- błona bębenkowa
- przewód słuchowy