RwOehpP96NQGD
Ilustracja przedstawia logotyp systemu ePUAP. Na białym tle widać niebieskie napisy: "ePUAP".

E–urząd

Logotyp systemu ePUAP
Źródło: Centrum Cyfrowej Administracji, domena publiczna.
Nauczysz się
  • definiować, czym jest elektroniczna administracja,

  • scharakteryzować działanie e‑Urzędu,

  • przedstawiać sposoby potwierdzania własnej tożsamości w ramach usługi e‑PUAP,

  • podawać przykłady spraw urzędowych, które można załatwić za pośrednictwem elektronicznej administracji,

  • sporządzić formularz wniosku o wydanie dowodu osobistego,

  • sformułować wniosek na temat przyczyn powstania elektronicznej administracji,

  • analizować dane liczbowe dotyczące funkcjonowania elektronicznej administracji,

  • uzasadniać dokonany wybór przykładu pozytywnych efektów funkcjonowania elektronicznej administracji.

Wprowadzenie

Współczesny świat to miejsce, w którym rzeczywistość fizyczna coraz mocniej splata się z rzeczywistością wirtualną. Jednym z przejawów tego procesu jest informatyzacja wielu aspektów naszego życia codziennego. Obecnie, jednym z takich aspektów, który coraz szybciej ulega informatyzacji, jest działalność urzędów i instytucji.

Elektroniczna administracja

Głównym celem elektronicznej administracjiElektroniczna administracjaelektronicznej administracji jest umożliwienie obywatelom, a także przedsiębiorcom, uzyskania dostępu do usług administracyjnych za pośrednictwem internetu przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku bez wychodzenia z domu i oczekiwania w kolejkach.

RePz587TwWRaf
Możliwość załatwiania spraw urzędowych z każdego miejsca i o każdym czasie to podstawowy cel istnienia elektronicznej administracji.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Poprzez elektroniczną administrację rozumiemy wykorzystanie technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych w administracji publicznej w powiązaniu ze zdobywaniem nowych umiejętności przez urzędników w celu poprawienia jakości świadczonych usług publicznych. 

W swym założeniu utworzenie elektronicznej administracji ma pozwolić na:

  • uproszczenie procedur,

  • dostępność informacji, niezależnie od miejsca i czasu, dla każdej uprawnionej osoby,

  • ograniczenie biurokracji,

  • obniżenie kosztów utrzymania dokumentów, dzięki eliminacji ich wielokrotnego powielania,

  • skrócenie kolejek,

  • odciążenie pracowników administracji publicznej,

  • zwolnienie klientów z konieczności spędzania czasu w urzędach.

Ćwiczenie 1
R10XPQrVLZpj7
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Jak działa e‑Urząd?

W Polsce funkcjonowanie elektronicznej administracji opiera się na platformie elektronicznej określanej popularnie jako e‑Urząd. Za jej pośrednictwem istnieje możliwość załatwiania spraw urzędowych przez internet, bez konieczności fizycznego pojawienia się w placówce jednostki administracji publicznej.

Platforma ta umożliwia kontakt z urzędnikiem właściwym dla danej sprawy, pobieranie formularzy oraz ich elektroniczne wypełnianie i składanie. Wszystkie te czynności odbywają się za pośrednictwem usługi ePUAPePUAP, czyli Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej.

Z platformy mogą korzystać osoby mające numer PESEL, konto na portalu oraz możliwość potwierdzenia swojej tożsamości w internecie.

R1Fze7gsejAvP
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Źródło: Learnetic S.A., domena publiczna.

Do korzystania w pełni z elektronicznego urzędu, wymagane jest założenie indywidualnego konta mieszkańca lub przedsiębiorcy oraz posiadanie Profilu Zaufanego i konta na platformie ePUAP. Korzystanie z platformy e‑Urząd jest bezpłatne. 

Współcześnie, w dobie rozwoju telefonii komórkowej, portal ePUAP udostępnia również wiele aplikacji mobilnych, dzięki którym można załatwić wiele spraw urzędowych. Do takich aplikacji zaliczamy:

  • eDO – umożliwiająca używanie elektronicznego dowodu osobistego w internecie,

  • mObywatel – umożliwiająca m.in. okazywanie swoich danych, realizowanie eRecept bez podawania numeru PESEL, potwierdzanie uprawnień kierowcy, okazywanie danych posiadanego samochodu, realizowanie zniżek z Kartą Dużej Rodziny,

  • mojeIKP – umożliwiające m.in. dostęp do skierowań lekarskich, wyników badań medycznych, recept, zwolnień lekarskich,

  • mojePZU – umożliwiające korzystanie z usług Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń.

Rj1gFno1gvsOe
Ćwiczenie 2
Pytanie jednokrotnego wyboru Możliwe odpowiedzi: 1. Elektroniczny Portal Usług Administracji Państwowej., 2. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej., 3. Europejski Portal Usługowy Administracji Publicznej., 4. Elektroniczna Platforma Usługowa Administracji Państwowej.
ĆWICZENIE: Jednokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1Hjyumy53fr8
Ćwiczenie 3
eDO Możliwe odpowiedzi: 1. aplikacja umożliwiające korzystanie z usług Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń, 2. aplikacja umożliwiająca używanie elektronicznego dowodu osobistego w internecie, 3. aplikacja umożliwiająca m.in. okazywanie swoich danych, realizowanie eRecept bez podawania numeru PESEL, potwierdzanie uprawnień kierowcy, okazywanie danych posiadanego samochodu, realizowanie zniżek z Kartą Dużej Rodziny, 4. aplikacja umożliwiająca m.in. dostęp do skierowań lekarskich, wyników badań medycznych, recept, zwolnień lekarskich mObywatel Możliwe odpowiedzi: 1. aplikacja umożliwiające korzystanie z usług Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń, 2. aplikacja umożliwiająca używanie elektronicznego dowodu osobistego w internecie, 3. aplikacja umożliwiająca m.in. okazywanie swoich danych, realizowanie eRecept bez podawania numeru PESEL, potwierdzanie uprawnień kierowcy, okazywanie danych posiadanego samochodu, realizowanie zniżek z Kartą Dużej Rodziny, 4. aplikacja umożliwiająca m.in. dostęp do skierowań lekarskich, wyników badań medycznych, recept, zwolnień lekarskich mojeIKP Możliwe odpowiedzi: 1. aplikacja umożliwiające korzystanie z usług Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń, 2. aplikacja umożliwiająca używanie elektronicznego dowodu osobistego w internecie, 3. aplikacja umożliwiająca m.in. okazywanie swoich danych, realizowanie eRecept bez podawania numeru PESEL, potwierdzanie uprawnień kierowcy, okazywanie danych posiadanego samochodu, realizowanie zniżek z Kartą Dużej Rodziny, 4. aplikacja umożliwiająca m.in. dostęp do skierowań lekarskich, wyników badań medycznych, recept, zwolnień lekarskich mojePZU Możliwe odpowiedzi: 1. aplikacja umożliwiające korzystanie z usług Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń, 2. aplikacja umożliwiająca używanie elektronicznego dowodu osobistego w internecie, 3. aplikacja umożliwiająca m.in. okazywanie swoich danych, realizowanie eRecept bez podawania numeru PESEL, potwierdzanie uprawnień kierowcy, okazywanie danych posiadanego samochodu, realizowanie zniżek z Kartą Dużej Rodziny, 4. aplikacja umożliwiająca m.in. dostęp do skierowań lekarskich, wyników badań medycznych, recept, zwolnień lekarskich
ĆWICZENIE: Grupowanie elementów
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Tożsamość a e‑Urząd

Szczególnie istotnym aspektem działalności elektronicznej administracji jest brak konieczności legitymowania się za pomocą wielu różnych dokumentów, aby uzyskać dostęp do informacji. Platforma ePUAP przewiduje następujące metody potwierdzania tożsamości:

Profil Zaufany (eGO) umożliwia bezpłatną weryfikację tożsamości. Identyfikuje on petenta korzystającego z usług e‑urzędu. Pełni również funkcję zwykłego podpisu elektronicznego, nadając dokumentom podpisanym z jego użyciem moc prawną.

RtWuO2Jrejdbl
Profil Zaufany aktywny jest 3 lata. Po tym czasie należy ponownie wnieść o jego weryfikację.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Profil można założyć przez internet lub w punkcie potwierdzającym (w wybranych urzędach). W pierwszym przypadku można go założyć:

  1. za pomocą internetowego konta bankowego. Logowanie na profil zaufany odbywa się wtedy przez infrastrukturę bankowości online,

  2. za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną. Logowanie na profil zaufany odbywa się z użyciem czytnika NFC oraz oprogramowania e‑dowodu,

  3. za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Logowanie na profil odbywa się z użyciem aplikacji PZ Signer.

Obok ePUAP‑u, profil zaufany wykorzystywany jest również na innych portalach administracyjnych takich jak:

  • Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK),

  • Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG),

  • Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS)

RXpXPif8Sbkrt
Ćwiczenie 4
Łączenie par. . Niepoprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: Profil zaufany przynależny każdemu petentowi może być założony tylko przez urzędnika administracji publicznej., Jednym ze sposobów założenia profilu zaufanego jest utworzenie go za pomocą internetowego konta bankowego., Profil zaufany jest ważny przez trzy lata od momentu jego założenia.
ĆWICZENIE: Wskaż prawidłową odpowiedź
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Kwalifikowany podpis elektroniczny

Kwalifikowany podpis elektronicznyKwalifikowany podpis elektronicznyKwalifikowany podpis elektroniczny jest odpowiednikiem odręcznego podpisu i jest on zrównany pod względem prawnym z własnoręcznym podpisem. Jest traktowany jako dowód osobisty, ponieważ identyfikuje daną osobę i jest do niej trwale przypisany. 

Aby wyrobić własny kwalifikowany podpis elektroniczny potrzebna jest specjalna karta z mikroprocesorem zawierającym tzw. kwalifikowany certyfikat, czytnik oraz odpowiednie oprogramowanie. Podpis elektroniczny weryfikowany jest za pomocą kwalifikowanego certyfikatu wystawianego przez tzw. centra certyfikacji. Ich lista znajduje się na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji.

R1LsCxtZZO6HS
Istotną cechą podpisu elektronicznego jest zabezpieczenie przed jego podrobieniem. Dodatkowo podpis elektroniczny chroni dokumenty przed nieuprawnionymi zmianami i antydatowaniem.
Źródło: Learnetic S.A., domena publiczna.

O e‑podpis może wnioskować każdy, zarówno przedsiębiorca jak i osoba prywatna. Jest to jednak, w przeciwieństwie do profilu zaufanego, usługa płatna. Kosztuje około 300 złotych netto. Ponadto do ceny za tzw. zestaw startowy musimy jeszcze doliczyć kwotę za odnowienie certyfikatu (na rok lub dwa lata).

Warto pamiętać, że dzięki wykorzystaniu mechanizmów weryfikujących tożsamość, usługi świadczone w e‑urzędzie mają skutek prawny.

R1E0SMmDGxJB5
Ćwiczenie 5
Kwalifikowany podpis elektroniczny to odpowiednik cyfrowego/własnoręcznego podpisu. Aby go założyć potrzebna jest specjalna (karta/aplikacja) z mikroprocesorem zawierającym tzw. (kwalifikowany certyfikat/specjalny PIN), czytnik oraz odpowiednie oprogramowanie. W przeciwieństwie do profilu zaufanego, wyrobienie kwalifikowanego podpisu elektronicznego to usługa (płatna/bezpłatna).
ĆWICZENIE: Wskaż prawidłową odpowiedź
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Co mogę zrobić przez e‑PUAP?

Do komunikacji z e‑Urzędem służy elektroniczna skrzynka podawcza (ESP). Zakres usług może obejmować zarówno usługi centralne jak i lokalne.

Usługi realizowane w ramach ePUAP‑u dotyczą m.in.:

  • samorządów (np. wydanie dowodu osobistego lub dopisanie do spisu wyborców),

  • urzędów stanu cywilnego (np. wydanie odpisu aktu urodzenia),

  • Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (np. weryfikacja wysokości emerytury),

  • Narodowego Funduszu Zdrowia (np. złożenie wniosku o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego),

  • urzędów skarbowych,

  • urzędów pracy (np. rejestracja jako osoba bezrobotna),

a także innych urzędów administracji publicznej.

Na ePUAP dostępny jest katalog spraw, które są dostępne on‑line. W niektórych przypadkach załatwienie sprawy urzędowej będzie się wiązało z dokonaniem określonej opłaty. Wówczas petent może zrobić przelew i do wniosku przesyłanego przez internet załączyć jego potwierdzenie.

Dużym ułatwieniem wynikającym z funkcjonowania e‑Urzędu stało się też ujednolicenie stosowanych formularzy i wzorów w zakresie spraw załatwianych na podstawie tych samych przepisów. Wszystkie one są dostępne za pośrednictwem platformy ePUAP.

Wywiad z ministrem finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeuszem Kościńskim (fragment)

e‑Urząd Skarbowy to duży krok w cyfryzacji usług KAS i obsługi obywateli. To nowoczesny, ogólnodostępny kanał komunikacji na linii urząd skarbowy – klient. Usługi udostępniane w serwisie będą dostosowane do potrzeb różnych grup użytkowników tak, aby maksymalnie ułatwić im rozliczenia podatkowe i załatwianie spraw w KAS. Korzystanie z e‑Urzędu Skarbowego to oszczędność czasu, bezpieczeństwo, wygodne płatności i łatwy dostęp do informacji.

e_urzad_skarbowy Źródło: Wywiad z ministrem finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeuszem Kościńskim (fragment), dostępny w internecie: https://www.gov.pl/web/kas/startuje-e-urzad-skarbowy.
RzB6M9ygXe6J4
Ćwiczenie 6
Odwołując się do treści tekstu „Wywiad z ministrem finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeuszem Kościńskim” zaznacz korzyści wynikające z funkcjonowania e-Urzędu Skarbowego. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawidłowa odpowiedź A, 2. Nieprawidłowa odpowiedź B, 3. Nieprawidłowa odpowiedź C, 4. Prawidłowa odpowiedź D
Ćwiczenie 7
R1TJCAIOXlLDG
(Uzupełnij).
R5WM7jvmqvHtt1
Gra edukacyjna - symulacja e‑urzędu
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
R1PKh3uz4HOiC
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2
R1Csj7vDv27fH
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
RuElRkRpXZ03J
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Podstawy prawne funkcjonowania e‑Urzędu

Podstawę prawną umożliwiającą stworzenie i funkcjonowanie portalu e‑administracji w Polsce stworzyła ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. 2005 nr 64 poz. 565). Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP oraz profilu zaufanego nastąpiło w wyniku nowelizacji tej ustawy, uchwalonej 12 lutego 2010 roku (Dz. U. 2010 nr 40 poz. 230). 

Podstawą dla funkcjonowania elektronicznego podpisu jest z kolei ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (DZ.U. 2016 poz. 1579).

Wpływ e‑Urzędu na obywatela

Działalność elektronicznej administracji umożliwia transparentność informacji prawnej i przyczynia się do jednolitego tworzenia, stosowania i wykorzystywania prawa w skali państwa. Pozwala też na skuteczny nadzór obywateli nad administracją poprzez bieżące i zdalne monitorowanie stanu załatwiania spraw.

W przypadku osób prywatnych załatwianie spraw urzędowych za pośrednictwem elektronicznej administracji to duża oszczędność czasu. Zaś w przypadku dużych przedsiębiorców funkcjonowanie e‑Urzędu w znacznym stopniu usprawnia pracę i obniża koszty funkcjonowania firmy.

Raport, dane, badania. e-Administracja w oczach internautów 2016 (fragment)

4800 internautów wzięło udział w tegorocznym badaniu „E‑administracja w oczach internautów 2016”, na temat postrzegania elektronicznych usług publicznych. Wśród użytkowników e‑administracji można wyróżnić nich 3 typy. W grupie osób z praktyką w załatwianiu spraw urzędowych przez internet mamy użytkowników aktywnych (25%) oraz nieprzekonanych (29%). Pozostałą część stanowią niedoświadczeni (46%), którzy do tej pory nie korzystali z usług publicznych online. Zdecydowana większość aktywnych załatwienie sprawy przez internet ocenia pozytywnie (90%). Aż 98% zapowiada, że w przyszłości skorzysta z usług e‑administracji. Tylko 28% nieprzekonanych woli załatwiać sprawy urzędowe przez internet, podczas gdy większość (56%) wybiera kontakt osobisty. Ta grupa znacznie rzadziej niż w poprzednia pozytywnie ocenia sposób świadczenia usług e‑administracji (53%). Na gorszą ocenę mogą wpływać doświadczenia nieprzekonanych internautów: blisko połowa z nich (47%) załatwiła swoją sprawę tylko częściowo, a 18% bez powodzenia. W segmencie niedoświadczonych aż ¾ respondentów opowiada się za osobistym kontaktem z urzędem w celu załatwienia sprawy. Mimo to 59% deklaruje, że w przyszłości zdecydowanie lub prawdopodobnie posłuży się w tym celu internetem.

cyfryzacja_kprm Źródło: Raport, dane, badania. e-Administracja w oczach internautów 2016 (fragment), dostępny w internecie: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/raporty-dane-badania.
RhGVS2I1WVYTV
Ćwiczenie 8
Z zaprezentowanych wyników badań wynika, że największą grupą osób badanych pod kątem postrzegania elektronicznych usług publicznych jest grupa określana jako użytkownicy aktywni użytkownicy nieprzekonani użytkownicy niedoświadczeni. Wśród użytkowników aktywnych większość mniejszość połowa ocenia pozytywnie załatwianie spraw przez internet. Wśród użytkowników nieprzekonanych ten sam stosunek do e-administracji ma 56% 53% 28% osób. Wynika to z tego, że większość mniejszość blisko połowa załatwia swoje sprawy za pośrednictwem internetu tylko częściowo, a zaledwie 18% 25% 29% nie załatwia takich spraw wcale. Wśród użytkowników niedoświadczonych większość mniejszość połowa preferuje korzystanie z usług administracji publicznej w drodze osobistego kontaktu, ale jednocześnie 75% 59% 46% chce lub planuje w przyszłości skorzystać z usług administracji elektronicznej.
ĆWICZENIE: Wskaż prawidłową odpowiedź
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9
R1WLF2PMMgGlJ
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Słownik

elektroniczna administracja
elektroniczna administracja

wykorzystanie technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych w administracji publicznej

ePUAP
ePUAP

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej

profil zaufany (eGO)
profil zaufany (eGO)

metoda bezpłatnej weryfikacji tożsamości; za pomocą której można zidentyfikować petenta korzystającego z usług e‑urzędu; pełni również funkcję zwykłego podpisu elektronicznego, nadając dokumentom podpisanym z jego użyciem moc prawną

kwalifikowany podpis elektroniczny
kwalifikowany podpis elektroniczny

rodzaj podpisu elektronicznego, mający taką samą moc prawną, co podpis własnoręczny; żeby podpis kwalifikowany był ważny, musi zostać poświadczony za pomocą kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego - taki certyfikat umożliwia zweryfikowanie osoby, która składa podpis na dokumencie; złożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego ma takie same skutki prawne, jak podpisanie dokumentu w sposób odręczny

Bibliografia

http://obserwatorium.miasta.pl/wp-content/uploads/2016/08/28_WOLNIAK-R.-3.pdf

https://obywatel.gov.pl/

https://ozimek.pl/187-e-ozimek/1993-co-to-jest-eurzad.html

https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/0075#1

https://www.gov.pl/web/gov/zalatwiaj-sprawy-urzedowe-przez-internet-na-epuap

RWkHtooGVrXEc
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.