Ebru- sztuka malowania na wodzie
Autor/autorka
Anna Deryło
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I, edukacja wczesnoszkolna - klasa II, edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – artystyczna
3. Temat zajęć
Ebru- sztuka malowania na wodzie
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową. Rozwija wyobraźnię i kreatywność. Uczniowie mają możliwość zobaczyć i stworzyć oryginalne i niepowtarzalne dzieła, poprzez wykorzystanie pochodzącej z Turcji sztuki zdobienia papieru Ebru.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Poznanie tureckiej techniki malowania na wodzie- ebru.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń wymienia etapy wykonywania pracy techniką ebru
Uczeń porządkuje podane przykładowe w grze nazwy barw na ciepłe i zimne
Uczeń pracuje w grupie
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
Metody podające: wyjaśnienie, pogadanka
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne
Metody eksponujące: film
Metody praktycznego działania
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa
10. Środki dydaktyczne
taca(płaskie naczynie), farby, katka papieru, wykałaczka, pędzel, woda z zagęszczaczem
Aplikacje:
Zintegrowana Platforma Edukacyjna
LearningApps
YouTube
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do Internetu dla każdego ucznia i nauczyciela, tablica multimedialna
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Ebru- nowe doświadczenie
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
„Malowane na wodzie”- wykonanie doświadczenia pozwalającego na poznanie techniki ebru.
https://www.youtube.com/watch?v=PvfcMczrI9I
Aktywność 2
Temat: Obraz przeniesiony na kartkę
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Analiza wyniku eksperymentu.
2. Systematyzacja wiedzy. Wykorzystanie zadania stworzonego na platformie ZPE:
https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/80629300
Aktywność 3
Temat: Ebru na mleku
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Rozszerzenie wiadomości na temat techniki ebru. Zwrócenie uwagi na rodzaj wykorzystywanych farb oraz barw (ciepłe, zimne).
Zaprezentowanie filmu z YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=Yjc2pJZNrMA
2. „Barwy ciepłe i zimne”- wykorzystanie gry z aplikacji LearningApps
https://learningapps.org/4938476
Aktywność 4
Temat: Praca w grupach
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Uczniowie pracując w grupach, wykorzystują wiedzę zdobytą na zajęciach i tworzą własne obrazy malowane na wodzie. Zwracają uwagę, na potrzebne im materiały. Nazywają barwy ciepłe i zimne zastosowane w pracach.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie udzielają informacji zwrotnej podnosząc słoneczka: uśmiechnięte bądź smutne. Odpowiadają także na pytania” Co Ci się podobało?” „ Czego się nauczyłeś?”.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna