Eden project – ćwiczenia gramatyczne
Eden project – ćwiczenia gramatyczne
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania, czytania i mówienia na temat ekologii i turystyki oraz powtórzenie czasu Past Simple.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
wyrażenia związane z ekologią i turystyką,
wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,
problemy ekologiczne,
zasady użycia i budowę czasu Past Simple.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi środowiska naturalnego i turystyki,
tłumaczy zasady czasu Past Simple i potrafi je zastosować w ćwiczeniach,
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania,
czyta ze zrozumieniem,
rozmawia na temat przeczytanego tekstu,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o problemach środowiska naturalnego i turystyki,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
ćwiczy wymowę.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, audiolingwalna
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki, płyta i odtwarzacz CD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie słuchać, czytać i mówić o projekcie ekologicznym i turystycznym. Powtórzycie czas Past Simple. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają słowa związane ze środowiskiem naturalnym oraz jakie znają ekologiczne atrakcje turystyczne. Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel uzupełnia ich wiedzę w formie pogadanki lub mini wykładu.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 24. i ustnie opisują zdjęcia.
Uczniowie czytają tekst o projekcie Eden i wyjaśniają jego treść. Nauczyciel zapisuje na tablicy nowe wyrazy i podaje ich znaczenie. Zadaje dodatkowe pytania sprawdzające rozumienie tekstu.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2. i 3. na słuchanie ze zrozumieniem – uzupełniają dalsze informacje o projekcie. Po wysłuchaniu nagrania kilku uczniów czyta na głos swoje odpowiedzi.
Uczniowie opowiadają o zasadach i budowie czasu Past Simple, a nauczyciel zapisuje przykłady na tablicy. Uczniowie wyszukują i czytają na głos przykłady zdań, które znajdują w omawianym tekście.
Uczniowie czytają zasady po angielsku i uzupełniają je.
Uczniowie tłumaczą ustnie dyktowane przez nauczyciela zdania (załącznik 1).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.
6. Załączniki
Zdania do tłumaczenia
Załącznik 1
Zbudowaliśmy cieplarnię.
Rolnicy posadzili rośliny.
Oddychaliśmy świeżym powietrzem.
Widziałam wodospad.
Widzieliście las deszczowy?
Ile kosztował projekt?
Ilu gości przyjechało?
Nie znaleźliśmy jedzenia.
b) Zadanie domowe
Wykonaj ćwiczenia 1,2/25 – uzupełnij je słowami w czasie przeszłym.
Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy jak najwięcej informacji, dotyczących budowy i użycia czasu Past Simple, uzyskać od uczniów. Warto podkreślić sprawy ochrony środowiska i porozmawiać z uczniami o tym problemie. Po lekcji uczeń powinien znać zasady budowy i użycia czasu Past Simple oraz wyrażenia związane z ekologią i turystyką (plants, breathe, air, humid, greenhouse, rainforest, area, waterfall, temperate, challenge, progress, visitor etc.).