Edinburgh – ćwiczenia w słuchaniu i czytaniu
Edinburgh – ćwiczenia w słuchaniu i czytaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji, wykorzystującej technologię informacyjną, jest doskonalenie sprawności czytania i słuchania na temat Edynburga.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
nazwy miejsc w mieście,
zna najważniejsze informacje o Edynburgu,
zna strategie rozwiązywanie testu typu prawda czy fałsz.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się słowami związanymi z miejscami w mieście,
opisuje zdjęcia,
mówi o miejscach, w pobliżu których mieszka,
stosuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji opisu miejsc,
potrafi wykonać ćwiczenia na czytanie ze zrozumieniem,
poprawnie wymawia nowe słowa,
czyta ze zrozumieniem i wykonuje poprawnie test typu prawda czy fałsz,
posługuje się komputerem i internetem (wyszukuje i selekcjonuje informacje).
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas czytania i słuchania, pracy z komputerem,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, praca z podręcznikiem, opis, gra dydaktyczna, praca z komputerem (internetem)
Metoda: praca w parach, grupach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, komputer, internet
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć czytanie i słuchanie o miejscach w mieście oraz o Edynburgu”. Sprawdza pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta: What places start with the letter b, s, c, etc? Uczniowie podają odpowiedzi. Mogą korzystać z podręcznika i zeszytu.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 28 i kilku z nich czyta miejsca z ćwiczenia 1. Nowe słowa zostają wytłumaczone. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie, a uczniowie powtarzają słowa. Kilku odpowiada na pytanie: Which of the places have you got in your area?
Nauczyciel pyta wszystkich uczniów: What do you know about Edinburgh? Chętni opowiadają o mieście.
Uczniowie zostają podzieleni na 7 par albo grup. Nauczyciel objaśnia zadanie. Uczniowie uruchamiają przeglądarki internetowe i szukają informacji na temat Edynburga. Każdej parze zostaje przydzielone inne pytanie z tekstu w podręczniku. Zadaniem każdej pary jest znalezienie dodatkowych informacji, wykraczających poza podręcznik, ciekawostek. Przy okazji szukają odpowiedzi na pytania z ćwiczenia 3 (T/F). Nauczyciel wyjaśnia problemy, podaje adresy przydatnych stron internetowych, pomaga i pilnuje, czy wszyscy uczniowie wykonują zadanie.
Gotowi uczniowie prezentują pytania i odpowiedzi z podręcznika oraz te wyszukane w Internecie. Dyktują krótkie notatki, które reszta uczniów zapisuje w zeszytach. Czytają też swoje zdania z ćwiczenia 2 i podają, czy są to zdania prawdziwe czy nie.
Gra dydaktyczna: „bingo”. Nauczyciel prosi o narysowanie w zeszytach tabeli o 8‑10 polach. W każdym polu uczniowie wpisują jedną nazwę miejsca ze słów kluczowych z ćwiczenia 1. Następnie nauczyciel czyta wyrazy w dowolnej kolejności, a uczniowie wykreślają te, które słyszą. Kto pierwszy skreśli wszystkie, krzyczy ‘bingo’ i wygrywa (załącznik 1).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność (szczególnie pracę z komputerem) wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Elementary, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
art gallery, castle, clothes shop, department store, old building, palace, ski resort, ski slope, sports centre, swimming pool.
b) Zadanie domowe
Naucz się słów z ćwiczenia 1. Opisz najciekawsze według ciebie miejsca w Edynburgu i dołącz zdjęcia. Limit słów: około 100.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja musi odbyć się w pracowni komputerowej, z dostępem do Internetu. Należy przygotować adresy stron internetowych związanych z tematem.